Gå til innhold

Dette kan vel ikke stemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

venninne av venninne er gravid i andre måned og har nettopp mistet jobben. hun mener hun derfor vil mangle ca en måned på å få nok opptjening. dette kan vel ikke stemme? er det ingenting hun kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke de seks månedene før du går ut i permisjon som gjelder? :-/

Skrevet

Er det ikke de seks månedene før du går ut i permisjon som gjelder? :-/

Jeg vet ikke men en kan vertfall ta ut permisjon tre måneder før barnet er født kanskje lenger..

vet om noen andre som plutslig mistet jobben og de løste det hele med og ta ut permisjon 3 måneder før. Synes regelverket er feil når en må begynne og ta ut perimsjon før fordi kravene er slik og sånn.

håper på flere svar

AnonymBruker
Skrevet

Man må ha tjent penger seks av de ti siste månedene, det trenger ikke være de seks siste månedene før man går ut i permisjon. Dessuten tjener man jo penger når man får dagpenger eller om venninnen din får seg en annen jobb. Man får fødselspenger av tilfeldige jobber også. NAV fikser det.

Skrevet

Man må ha tjent penger seks av de ti siste månedene, det trenger ikke være de seks siste månedene før man går ut i permisjon. Dessuten tjener man jo penger når man får dagpenger eller om venninnen din får seg en annen jobb. Man får fødselspenger av tilfeldige jobber også. NAV fikser det.

Det er ikke mange ledige jobber her vi bor på en butikk jobb her var det 100 søkere...

Hun det gjelder har ikke lappen heller pga et problem etter en skade.

hmm hun snakket noe om og flytte til en annen plass og jobbe i disse stunder men jeg tenkte det ikke var nødvendig..

Hva kan nav fikse?

Skrevet

Dagpenger gir grunnlag for permsisjonsutbetaling

AnonymBruker
Skrevet

hmm hun snakket noe om og flytte til en annen plass og jobbe i disse stunder men jeg tenkte det ikke var nødvendig..

Tenkte det ikke var nødvendig? Hvorfor ikke?

Hva kan nav fikse?

Hvis man har hatt mange tilfeldige jobber der man ikke har opparbeidet seg rettigheter til permisjonspenger i hver enkelt jobb så blir det regnet ut et snitt av hva du har tjent i den aktuelle perioden og så får man permisjonspenger av dette. All lønn teller, ikke bare i fast jobb.

Skrevet

Tenkte det ikke var nødvendig? Hvorfor ikke?

Jeg syntes bare det hørtes litt merkelig ut at en gravid skal trenge og flytte til en annen plass under graviditeten for en periode for og ha jobbet så og så lenge...

Litt stikk i strid med hva en ønsker, en ønsker vel gjerne at en tar det litt med ro under graviditeten, og ikke flytter rundt, vertfall om personen ikke har flyttet før, men bodd samme plass.

Var bare det jeg tenkte da. Men regelverket gjør det kanskje litt annerledes;)

Hun var ikke fast ansatt. Hun var midlertidig ansatt i en periode på 6 måneder, hun trodde at hun ville få fortsette å jobbe etter 6 måneder, men butikken skulle avikles, noe de ansatte ikke ble fortalt før i det siste. Hun jeg skriver om hadde fått vite at gjorde hun en god jobb var det rom for fast arbeid eller noe i den duren, de viste ikke sjefens planer. Papirmessig ble hun oppsagt på et tidspunkt hun ikke hadde fast ansettelse. Hun får vel ikke dag penger da?

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke lettere for venninnen din å snakke med NAV, og få råd der? (ikke et kvinneforum)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes bare det hørtes litt merkelig ut at en gravid skal trenge og flytte til en annen plass under graviditeten for en periode for og ha jobbet så og så lenge...

Litt stikk i strid med hva en ønsker, en ønsker vel gjerne at en tar det litt med ro under graviditeten, og ikke flytter rundt, vertfall om personen ikke har flyttet før, men bodd samme plass.

Var bare det jeg tenkte da. Men regelverket gjør det kanskje litt annerledes;)

Hun var ikke fast ansatt. Hun var midlertidig ansatt i en periode på 6 måneder, hun trodde at hun ville få fortsette å jobbe etter 6 måneder, men butikken skulle avikles, noe de ansatte ikke ble fortalt før i det siste. Hun jeg skriver om hadde fått vite at gjorde hun en god jobb var det rom for fast arbeid eller noe i den duren, de viste ikke sjefens planer. Papirmessig ble hun oppsagt på et tidspunkt hun ikke hadde fast ansettelse. Hun får vel ikke dag penger da?

Om hun bare er to måneder på vei så er det vel ikke akkurat nødvendig å sitte hjemme med bena på bordet? Skjønner at det er slitsomt å flytte, men hun trenger jo ikke å pakke med seg alt hun eier og har bare for å jobbe et annet sted noen måneder. Hun kan bo på hybel/kollektiv og bare ha med seg klær og slikt.

Dagpenger har ingen sammenheng med om man har fast jobb eller ikke. Det dreier seg om hvor mye hun tjente i fjor eller de tre siste år (man velger det som er best for hennes del). Man kan finne svar på slikt på nav.no.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...