Gjest nobilian Skrevet 9. mars 2011 #1 Skrevet 9. mars 2011 Ja, hvilke yrker har du vært innom, og hva synes du om erfaringene i etterkant?
Gjest Purple Haze Skrevet 9. mars 2011 #2 Skrevet 9. mars 2011 Jeg har jobbet som assistent i barnehage, som lærer/lærervikar, som miljøterapeut og nå jobber jeg som pedagogisk leder i barnehage. Har også vært styrer og assisterende styrer i barnehage. Da jeg var ung, jobbet jeg på fabrikk i sommerferiene. Har lært mye i alle jobbene jeg har hatt, fått masse erfaring med forskjellige områder innen mitt fagfelt, og mener jeg har hatt veldig god nytte av alle erfaringer, både på godt og vondt.
KaDust Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 Butikkmedarbeider i byggebransje. Lærte mye forskjellig om oppussing og bygg, så føler jeg er blitt mer handy av det. Veldig greit å kunne, selvom det ikke er noe jeg skal jobbe videre med. Ellers har jeg jobbet som hjelpepleier på et omsorgsbolig med austister. Krevende jobb, men man lærer mye om autister + jeg gikk medisinkurs for å kunne gi medisin. Så da lærte jeg jo en god del om medisin, injeksjoner, kapsler og alt! Synes det var veldig greit å få med seg. - Men lærte også at jeg ikke har store interessen for å jobbe innenfor helse.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #4 Skrevet 9. mars 2011 Jeg har jobbet i fjøs, som sesongarbeider på ulike grøntanlegg, i Posten, som assistent på sykehjem og barnehage. Også har jeg en jobb som er relevant for utdanningen min, som er den jeg vel bør si jeg liker best, det eneste er at den er usikker Har egentlig likt alt veldig godt, bortsett fra sykehjemsjobben. Og da var det mye pga dårlig arbeidsmiljø og stress, i tillegg til at jeg ikke får noe kick av å drive med omsorg...
KaDust Skrevet 9. mars 2011 #5 Skrevet 9. mars 2011 Glemte en ting: Har også jobbet på Langedrag hvor jeg hadde ansvar for de fleste dyra. Veldig hengivende jobb, spesielt siden jeg er glad i natur og dyr.
sequin Skrevet 9. mars 2011 #6 Skrevet 9. mars 2011 jobbet i teater, både foran og bak scenen. smykkebutikk. kostymedesigner. servitør blomsterbutikk Alle yrkene har vært veldig kreative og jeg har utviklet mange forskjellige kreative sider, det syns jeg har vært veldig fint
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #7 Skrevet 9. mars 2011 Jeg skulle kanskje sagt noe om erfaringene også - det jeg i hvert fall har lært er at jeg trives med å jobbe med de fleste typer medarbeidere, med eller uten utdanning og med ulike forutsetninger, så lenge de ikke er sure kjerringer... Og selv om jeg er en teoretisk flink person, liker jeg godt praktiske jobber - jeg føler jeg har fått mye mer forståelse for hva som skjer på arbeidsplassen (og hvorfor) av å jobbe "hands on". Det jeg synes jeg mangler erfaring med, er all slags ledelse. Bare å ha vært skiftleder e.l ville vært en nyttig erfaring for meg, selv om jeg ikke trenger det i den jobben jeg har nå.
Baby <3 Skrevet 9. mars 2011 #8 Skrevet 9. mars 2011 Min første jobb var som avløyser på et lokalt gartneri/gårdsbruk da jeg var 14 år, lærte ikke så mye, men fikk god sykkeltrim den sommeren + kjekt med belønning for hardt arbeid På vgs jobbet jeg deltid i en Coop-butikk, der jobbet jeg i 3 år og fikk mange gode erfaringer. Fikk utviklet bedre sosiale antesnner og "vokste opp", tok mer ansvar og syntes ansvar ble gøy Barnehageassistent: Ikke noe for meg fant jeg fort ut, glad i barn, men å bli overstyrt av pedagoger var ikke alltid like kjekt... Så fikk jeg lappen, og begynte som tilkallervikar i hjemmetjenesten/hjemmesykepleien. Null erfaring når det gjaldt stell av syke personer, ingen faglig bakgrunn hvis en ser bort fra naturfag og biologi på vgs. Denne jobben er den jeg har mistrives mest i. Som ufaglært 18 år gammel, hadde jeg (aftenvakt) ansvar for mellom 5 - 9 pasienter/brukere jeg skulle innom. Nå fikk jeg erfare hvor stor "makt" en pleier kan ha, dessverre.... Ingen kunne legge seg når de ville, fordi jeg kunne ikke være hos alle kl 21:30 + jeg måtte kjøre fra nord til sør (dette er ikke snakk om en bydel, men en hel kommune) og mange ble lei seg når de "måtte" ta mot hjelpen tidlig på kvelden, fordi jeg ikke hadde anledning til å hjelpe dem senere. Jeg hadde dobbeltbemanning og avtaler med å møte andre pleier for å hjelpe dem, så jeg hadde mye å tenke på. Pluss at jeg her fikk merke hvordan noen sjefer gir assistenter mer kompetanse enn de har, og lar dem gjøre ting som ikke ville blitt godkjent i helsepersonelloven, ei heller pasientrettighetsloven... Denne jobben gjorde at jeg bestemte meg for å bli sykepleier, for Norges pasienter/brukere fortjener virkelig bedre enn hva jeg kunne hjelpe dem med! Begynte å jobbe på sykehjem, også tilkallervikar, jobber ofte og koser meg på jobb. Her er det faste, trygge rammer og gode rutiner. Det er alltid faglærte på huset en kan spørre dersom en lurer på noe eller er usikker i en beslutning. Man blir bedre kjente med beboerne og utvikler et forhold til dem, og ønsker deres beste. Her føles det ikke som et hierarki slik det jeg har opplevd på tidligere sykehjem. Man er "bare" en assistent og er der for å gjøre forefallende arbeid. Ikke der jeg jobber nå. Jeg blir inkludert og fortalt og gitt ansvar, på en likestilt måte Neste stopp: sykehuset!
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #9 Skrevet 9. mars 2011 Jeg har hatt en så spesiell rekke med jobber at jeg tror jeg vil bli gjenkjent hvis jeg ramser opp alle, selv som anonym. Men nå er jeg sykepleier og stortrives med det, og da jeg var student jobbet jeg også som vikar på sykehjem. Også har jeg jobbet som bistandsarbeider for en stor organisasjon. Det var på ingen måte lett, men jeg lengter ofte tilbake likevel, og kommer nok til å reise ut igjen når jeg har voksne barn.
Gjest zeppelin Skrevet 7. april 2011 #10 Skrevet 7. april 2011 Jeg har jobbet som kassedame----> Grusomt. Senebetennelse oftere enn man bytter sokker. Hjemmesykepleie assistent---> Lærerikt, men veldig vanskelig å frholde seg til eldre damer som er sykepleiere og som "kan alt". Resepsjonist på campingplass---> Kjempe artig og veldig lærerikt. Treffer masse forskjellige folk! Nåværende jobb---> Servitør. Veldig artig!!
AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #11 Skrevet 7. april 2011 Jobbet som barnehage assistent -- likte det ikke! Jobbet i dagligvare butikk -- likte det veldig godt Jobbet som servitør -- likte det sånn passe. Helt greit. Jobbet på kontor med booking system -- verste jobben så langt!
Zoë Castillo Skrevet 8. april 2011 #12 Skrevet 8. april 2011 Butikkarbeid --> grusomt kjedelig! Omsorgsarbeid rettet mot eldre --> opplevde det som veldig givende, men jeg følte at dagene gikk sakte og at hver dag var lik. Assistent i barnehage --> hadde ikke barn selv ennå, og syntes at lek og stell var veldig kjedelig. Dagene gikk sakte, og jeg følte ikke at jeg mestret rollen som "interessant og voksen lekekamerat." Lærer i ungdomsskole --> ekstremt krevende og morsomt. Ingen dager er like, og det er en fin blanding av action i klasserommet og papirarbeid (jeg liker begge deler godt.) Det er flott å jobbe tett i team, noe jeg ikke trodde at jeg ville passe til. Antar at det avhenger mye av kollegaene, jeg har i allefall fått flere bestevenner her. Elevene er veldig krevende og utfordrer deg til stadighet, og en må være spontan og klar for hva som helst. Samtidig får en mulighet til å være en trygg og god voksenperson for de elevene som har svake voksenrelasjoner på hjemmebane. Det er mye vanskeligere å være lærer enn jeg hadde trodd, men det gir en fantastisk mestringsfølelse når det går bra. Og så lærer jeg mye de dagene det ikke går fullt så bra.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #13 Skrevet 8. april 2011 Har jobbet som resepsjonist, noe som var helt ok. Nå jobber jeg som markedsfører, og trives ganske godt med det.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #14 Skrevet 8. april 2011 Var primærkontakt/koordinator for en sterkt multihandikappet jente med epilepsi og pustestans-problematikk. Hun hadde en-til-en og 24 timers overvåking. Beste jobben jeg har hatt:)
Gjest Consensio Skrevet 8. april 2011 #15 Skrevet 8. april 2011 Butikkmedarbeider (av og på som ekstrajobb) Barnehager/skoler som barne- og ungdomsarbeider (dette er hva jeg egentlig utdannet meg til når jeg ikke visste hva jeg ville bli) Dyreklinikk som veterinærassistent (alltid ønsket å jobbe med dyr, så testet dette noen år) Hundefrisør (endte opp med dette etter å ha jobbet på dyreklinikk en stund, helt til jeg ble syk) Dyrebutikk (fordi jeg ikke kunne jobbe på dyreklinikk lengre) Kjørte vogntog (dette er min store interesse! Dessverre klarte jeg ikke mange årene før kroppen sa stopp)
Judge Judy Skrevet 9. april 2011 #16 Skrevet 9. april 2011 Har jobbet i tre forskjellige kiosker med varierende kvalitet på ledelse og arbeidsmiljø: 1 - Streng sjef med faste rammer for hva som var forventet og godtatt. Passet perfekt som deltidsjobb for meg da jeg gikk på vgs. 2 - Halvstreng sjef, utrolig dårlig arbeidsmiljø. Jeg sluttet etter en måned, og samme helgen jeg leverte oppsigelsen min hadde sjefen mottatt tre andre oppsigelser. Sier litt. 3 - Utrolig sløv sjef som ikke virket til å bry seg om hverken kiosk eller ansatte. Glemte bestillinger og lønninger, men "skjerpet" seg i tide og utide ved å komme til butikken og rote til systemene våre med systemer han mente fungerte. Likte å jobbe selvstendig og bestemme, men det var absolutt en "dead end job". Har også jobbet på to forskjellige sykehjem: 1 - Min aller første sommerjobb. Akkurat da syntes jeg at jeg gjorde en fantastisk jobb. Når jeg ser tilbake på det i ettertid, nå som jeg har litt mer erfaring og gått et år på sykepleien, ser jeg at jeg en gang var den medarbeideren jeg i dag ville irritert meg grønn over... Synes heller ikke rutinene på sykehjemmet var noe bra etter jeg har sett hvordan det kan gjøres. 2 - Sykehjemmet der jeg var i praksis som student og jobber deltid nå. Er utrolig fornøyd - verdens beste arbeidsmiljø, og ting gjøres slik som de skal og burde gjøres. Trives godt i jobben, men merker det ikke er det jeg vil holde på med resten av livet. Jobber også i barnehage, og trives utrolig godt der. Det må være den beste jobben jeg noen gang har hatt! Etter sommeren begynner jeg lærerutdanning, og håper jeg kommer til å trives like godt i skolen som jeg gjør i barnehagen.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #17 Skrevet 9. april 2011 assistent på barneskole- forferdig. Masse skrikete unger, var absolutt ikke et sted for en 15 årig verdenshater telefonselger-den jobber var trivelig Veterinærassistent- veldig mye ekkelt, og veldig mye fint, koselig jobb Bibliotekar-spennende og laid back Butikkmedarbeider- sluttet etter fire dager for sjefen var en dott.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #18 Skrevet 10. april 2011 Har jobbet i diverse butikker - den beste jobben jeg hadde var i en interiørforretning. Den verste var i en dyrebutikk der det ikke var noe som helst å gjøre bortsett fra på morra'n, vaske bur og mate dyrene.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #19 Skrevet 10. april 2011 Jeg har hatt mange forskjellige jobber, men har trivdes forholdvis godt i de fleste. Gartneri; jobbet med luking på våren og kransknytting mot jul, pluss vanlig blomsterstell selvfølgelig. Jeg syntes det var helt greit, men er ikke voldsomt kreativ, så fikk ikke så mye ut av det, som en som kanskje er glad i slikt... Men det var en flott jobb for en fjortenåring! Hotell; som servitør, oppvaskhjelp, resepsjonist og stuepike. Hadde det som helgejobb, og det var utrolig mange timer arbeid i døgnet, uten overtidstilegg. I tillegg var jeg under seksten det første året jeg jobbet i hotellbransjen. Fikk masse erfaring når det kom til å være serviceinnstilt. Postbud; helt grei jobb, men ganske kjedelig. Syklet 1,5 mil hver arbeidsdag, det var flott på sommeren, men sykkel med piggdekk på vinteren er så der... Hjemmehjelp; helt grei jobb, me jeg jobba ikke med stell, kun med husvask. Ikke alle de eldre som syntes jeg, som var så ung kunne vaske, noen så til og med på meg som hushjelp, men alt i alt var det en fin jobb, og hos de fleste hadde man tid til å prate litt og det var veldig hyggelig, og jeg merket at de satte pris på det. Assistent på sykehjem; også en grei jobb, hadde aldri trodd at jeg kom til å like det, men det var faktisk litt koselig. Utrolig gode kollegaer gjorde sitt til dette. Bensinstasjon; Helt grei jobb, gode kollegaer, men størsteparten av tida jobbet jeg alene, så jeg syntes nok mest at det var stress og kjedelig. Gatekjøkken; Helt greit, men tjente dårlig. Pluss at jeg ikke har spist en eneste pommes frites ettterpå, og det er sikkert ti år siden jeg jobbet der. Jeg blir kvalm bare jeg går forbi et lufteanlegg fra et gatekjøkken. Telefonselger; Kjedelig, men er man en god selger, så tjener man jo utrolig bra! I tilegg var det ekstremt fleksibelt, og jeg kombinerte det med familieliv og to andre jobber så det passet fint. Lærervikar/assistent/SFO-arbeider; Ikke noe for meg. Som lærervikar (med noe pedagogisk bakgrunn)fikk jeg mye mer ansvar enn hva jeg hadde kompetanse til. Barnehageassistent: Veldig koselig, men utrolig slitsomt. I tilegg syntes jeg barnehagen jeg jobbet i manglet en grunnleggende pedagogikk, og dette var før jeg tok noe som helst pedagogisk utdannelse. Bookingbetjent på taxisentral; jobbet på flere forskjellige, flere steder i Norge. Helt grei jobb, men man må tåle og få utrolig mye dritt fra folk som bestiller taxi. Synes det er en flott jobb, på grunn av gode kollegaer og mange utfordringer i hverdagen. Forøvrig er jeg student, så gleder meg veldig til å jobbe med det jeg utdanner meg til, når jeg blir ferdig!
Eske Skrevet 10. april 2011 #20 Skrevet 10. april 2011 (endret) Har bl.a jobbet i kiosk, barnehage og på fabrikk. Trivdes minst på kiosken pga vrang sjef, og best i barnehagen. På fabrikken trives jeg greit nok, men det er ikke noe jeg vil gjøre resten av livet. Endret 10. april 2011 av Eske
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå