AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #1 Skrevet 9. mars 2011 Jeg prøver å få hjelp av Nav til å finne jobb til faren min, som snakker dårlig norsk, men han snakker norsk. Vi har prøvd å finne jobb på egenhånd, der hvor vi har både vært ærlige og sagt at han kan dårlig norsk og trenger meg på intervju og der hvor vi ikke har sagt noe om det. Vi søker på jobber han er kvalifisert for (innen kantine og renhold), men vi hører aldri noe fra dem. Så eneste utvei er vel Nav da. Nå sitter han hjemme og har vært arbeidsledig i 2 år (gikk tidligere på dagpenger, men det er ferdig nå) uten å få en jobb. Moren min er også arbeidsledig. Men en av de må i det minste ha en jobb - hvem skal putte mat på bordet? De har nå ikke alltid vært slik. Vi drev en liten restaurant som vi la ned for 3 år siden fordi det gikk dårlig. Kontaktet Nav og de virket overhodet ikke interessert i å hjelpe. Jeg kan jo forstå dem at de har mye å gjøre og er sikkert lei av å høre folk klage osv. Noen som har noen råd om hva som kan gjøres her?
liv Skrevet 9. mars 2011 #2 Skrevet 9. mars 2011 Har de ingen inntekt så er det NAV Sosial som skal hjelpe de. Du får søknadskjema på NAV
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 NAV kan da ikke trylle frem jobber! Ta kontakt med f.eks. ISS eller andre renholdsfirmaer. De har hatt to hele år på å finne seg en slik jobb. Så vanskelig er ikke det arbeidsmarkedet. Jeg finner det også merkelig at han i løpet av disse to årene ikke har tatt seg i nakken og lært seg å snakke norsk. Vi kan ikke ha renholdere eller kantineansatte som ikke snakker forståelig norsk eller til nød engelsk. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #4 Skrevet 9. mars 2011 TS: Jeg var på NAV i dag. Der fikk jeg høre at "vi er her for deg, vi ønsker å hjelpe deg og vil gjøre det vi kan for å bistå deg, vi er til for deg". Ikke F! om de er heller. De er der for å passe på seg selv, de gir bare den hjelp de er lovpålagt å gi, ikke for å hjelpe, men for å forhindre at det kommer krav mot dem senere fordi de ikke gjorde det som er krevd av dem i loven. Det beste er alltid å unngå NAV. 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #5 Skrevet 9. mars 2011 Hva med å gå på norsk-kurs? Om de kan så dårlig norsk at de har vært arbeidsledige i 2 år pga. det er det vel på tide å lære seg litt da? Siden du kan godt norsk, hva med å prøve å snakke så mye norsk som mulig hjemme for å øve seg? Om de går på norsk-kurs er det jo noe man kan henvise til i søknader og på intervjuer også, da viser det at man er interessert i å lære det, og det ville jeg sett på som et pluss om det var jeg som rekrutterte. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #6 Skrevet 9. mars 2011 Jeg prøver å få hjelp av Nav til å finne jobb til faren min, som snakker dårlig norsk, men han snakker norsk. Vi har prøvd å finne jobb på egenhånd, der hvor vi har både vært ærlige og sagt at han kan dårlig norsk og trenger meg på intervju og der hvor vi ikke har sagt noe om det. Vi søker på jobber han er kvalifisert for (innen kantine og renhold), men vi hører aldri noe fra dem. Så eneste utvei er vel Nav da. Nå sitter han hjemme og har vært arbeidsledig i 2 år (gikk tidligere på dagpenger, men det er ferdig nå) uten å få en jobb. Moren min er også arbeidsledig. Men en av de må i det minste ha en jobb - hvem skal putte mat på bordet? De har nå ikke alltid vært slik. Vi drev en liten restaurant som vi la ned for 3 år siden fordi det gikk dårlig. Kontaktet Nav og de virket overhodet ikke interessert i å hjelpe. Jeg kan jo forstå dem at de har mye å gjøre og er sikkert lei av å høre folk klage osv. Noen som har noen råd om hva som kan gjøres her? Som flere sier: Norskkurs. Om han snakker så dårlig norsk at han må ha deg med på et intervju snakker han for dårlig norsk til å kunne fungere på en arbeidsplass, og da er det ikke rart han ikke får jobb. Kan man ikke få norskkurs gjennom Nav? 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #7 Skrevet 9. mars 2011 Har de ingen inntekt så er det NAV Sosial som skal hjelpe de. Du får søknadskjema på NAV liv, dette mener jeg i beste og mest velmenende setting, men altså, hvis jeg var deg ville jeg holdt heller lav profil om tidligere jobb hos, ja du vet. NAV er ikke til for å hjelpe mennesker. Og det er så mange som er så sinte og frustrerte på de. Det gjelder ikke bare brukere, også sosionomer som har et ideal, en visjon om å komme ut og få hjelpe andre blir heller knekte av systemet og gir seg med utdannelsen sin når de innser hvor kraftig bundet ens hender er av systemet. Jeg skjønner yrkesstoltheten din. Men ikke ha så sterk yrkesstolthet at du ikke klarer å se at det er mangler og kritikkverdige forhold i flere deler av... det.
Gjest Footloose Skrevet 9. mars 2011 #8 Skrevet 9. mars 2011 Hvilket språk er det han snakker og hvor er det du bor? Jeg vet i Oslo så har de jo egne ungdomsklubber og cafeer og sånt for innvandrere, hadde kanskje gått an å oppsøke et sånt sted og hørt om de trenger hjelp av noe slag.
liv Skrevet 9. mars 2011 #9 Skrevet 9. mars 2011 Det er mange som er sinna på systemet NAV også innad i systenet - jeg har hatt mine frustrasjoner jeg og. Aktuelt for dine foreldre kan være mer norsk-undervisning. Vet Nav sosial har kjøpt norsktimer tidligere (Nav sosial er et kommunalt tilbud og bygd opp forskjellihg, så det er ikke sikkert alle har dette tilbudet), til sine brukere som ikke har vært gode nok for å være med på kvalifieringsprogrammet. Dere må bare møte og be om å snakke med vakt på arbeid, eller på sosial. Et alternativ til sosial kan være arbeidspraksis. Men for å få det er det krav til at en kan klare å kommunisere på norsk godt nok til at en arbeidsgiver kan være villig til å ansette etter tre mnd. 1
juliane Skrevet 9. mars 2011 #10 Skrevet 9. mars 2011 NAV har jo tross alt hjulpet ham med dagpenger i flere år uten at han har klart å skaffe seg jobb. Han har 8 ledige timer hver eneste dag der han kan pugge norske gloser og grammatikk, så det bør være førsteprioritet.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #11 Skrevet 13. mars 2011 TS her. Nei han har kun fått dagpenger i 1 år. Foreldrene min reiste tilbake til hjemlandet etter at pengene stoppet fordi det var ikke lønnsomt å bruke opp alle sparepengene sine på å bo her.Vi hadde litt gjeld og slikt etter at vi solgte virksomheten vår, så vi tjente ingenting på salget. De solgte også bil og leilighet før de dro tilbake hjemlandet, der levekostnadene er en brøkdel av hva det er i Norge. Nå skal han på introkurs for å teste norskkunnskapene sine så det er iallefall et skritt å ta. De er i 50-årene, så jeg tror ikke læreviljen er så høy eller at de klarer å ta til seg det de lærer. De har tross alt jobbet 350 dager i året, 10 timer per dag, siden de innvandret til Norge i 1990 tallet, så litt utslitt er de jo... Men de er ikke typen som vil gå på sosialen og sitte og late seg hjemme med statlige penger. Det er faktisk ikke lett å få renholdsjobber. De blir tatt så fort. Vi har sendt ut søknader og slik. Kommer aldri noe svar, selvom vi ikke har sagt noe om norske hans.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #12 Skrevet 14. mars 2011 Nå skal han på introkurs for å teste norskkunnskapene sine så det er iallefall et skritt å ta. De er i 50-årene, så jeg tror ikke læreviljen er så høy eller at de klarer å ta til seg det de lærer. De har tross alt jobbet 350 dager i året, 10 timer per dag, siden de innvandret til Norge i 1990 tallet, så litt utslitt er de jo... Det blir bare for dumt... 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #13 Skrevet 14. mars 2011 Altså, hva mener du NAV skal bidra med her? Dere valgte å selge/legge ned virksomheten deres for noen år siden, så levde faren din på dagpenger i et år og da de ikke fikk penger fra staten lenger solgte foreldrene dine det de hadde i Norge og flyttet tilbake til hjemlandet deres fordi det er billigere å leve der? Når sparepengene er oppbrukt velger de å vende tilbake til Norge og synes det er rett og rimelig at NAV skal hjelpe dem? At de er i 50-årene og "slitne" er ingen unnskylding for å ikke lære seg norsk. Vil de bo/leve/jobbe i Norge må de lære seg språket! Skjønner godt at ingen ansetter faren din om han snakker så dårlig norsk at han må ha med deg på intervju, hvordan i alle dager skal han fungere i jobbhverdagen om han ikke snakker norsk? 1
Gjest Normalfordeling Skrevet 14. mars 2011 #14 Skrevet 14. mars 2011 Nå skal han på introkurs for å teste norskkunnskapene sine så det er iallefall et skritt å ta. De er i 50-årene, så jeg tror ikke læreviljen er så høy eller at de klarer å ta til seg det de lærer. De har tross alt jobbet 350 dager i året, 10 timer per dag, siden de innvandret til Norge i 1990 tallet, så litt utslitt er de jo... Nå undervurderer du en som er i 50-årene. Man klarer fint å tilegne seg nye kunnskaper dersom man gjør en innsats som alle andre som skal lære noe nytt. Tror heller læreviljen er stikkordet her. Særlig når man har vært i Norge i godt over 10 år og fortsatt prater så dårlig norsk at man er avhengig av tolk for å kunne fungere i samfunnet.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #15 Skrevet 15. mars 2011 Jeg prøver å få hjelp av Nav til å finne jobb til faren min, som snakker dårlig norsk, men han snakker norsk. Vi har prøvd å finne jobb på egenhånd, der hvor vi har både vært ærlige og sagt at han kan dårlig norsk og trenger meg på intervju og der hvor vi ikke har sagt noe om det. Vi søker på jobber han er kvalifisert for (innen kantine og renhold), men vi hører aldri noe fra dem. Så eneste utvei er vel Nav da. Nå sitter han hjemme og har vært arbeidsledig i 2 år (gikk tidligere på dagpenger, men det er ferdig nå) uten å få en jobb. Moren min er også arbeidsledig. Men en av de må i det minste ha en jobb - hvem skal putte mat på bordet? De har nå ikke alltid vært slik. Vi drev en liten restaurant som vi la ned for 3 år siden fordi det gikk dårlig. Kontaktet Nav og de virket overhodet ikke interessert i å hjelpe. Jeg kan jo forstå dem at de har mye å gjøre og er sikkert lei av å høre folk klage osv. Noen som har noen råd om hva som kan gjøres her? Skal du i så tilfelle være med din far på jobb også? Han trenger jo å komunisere med andre ansatte. Jeg er selv arb.ledig,men det er ikke Nav sin jobb å finne noe til meg. Nav skal hjelpe de som trenger bistand. Det kan være kursing,Norskkurs. Det er mange andre kommuner som roper etter arb.hjelp. Hadde det ikke vert for innvandring, så hadde det ikke gått rundt for mange bedrifter. De har jo solgt alt de eier, så hva med å flytte kommune? Skriv brev til Nav om dere blir avvist. Skriv hva som ønskes av hjelp, og be om time til rette vedkommende. Du undervurderer din far på ca 50. Han er i sin beste alder. Lange dager siden 90-tallet. Vel,her i landet må man jobbe i 40 år. Vet ikke hvilke kunnskaper din mor har,men det er alltids behov for folk i pleiesektoren.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #16 Skrevet 16. mars 2011 Altså, hva mener du NAV skal bidra med her? Dere valgte å selge/legge ned virksomheten deres for noen år siden, så levde faren din på dagpenger i et år og da de ikke fikk penger fra staten lenger solgte foreldrene dine det de hadde i Norge og flyttet tilbake til hjemlandet deres fordi det er billigere å leve der? Når sparepengene er oppbrukt velger de å vende tilbake til Norge og synes det er rett og rimelig at NAV skal hjelpe dem? At de er i 50-årene og "slitne" er ingen unnskylding for å ikke lære seg norsk. Vil de bo/leve/jobbe i Norge må de lære seg språket! Skjønner godt at ingen ansetter faren din om han snakker så dårlig norsk at han må ha med deg på intervju, hvordan i alle dager skal han fungere i jobbhverdagen om han ikke snakker norsk? Har du faktisk lest hva jeg har skrevet tidligere? Jeg skrev at vi har sendt ut søknader der hvor vi IKKE har nevnt noe om tolk på intervjuene eller nevnt at han kan dårlig norsk, men fortsatt så får han avslag. Og vi solgte virksomeheten fordi vi gikk underskudd flere år på rad - der hvor vi tjente 2000 kr om dagen og utgiftene var mye høyere enn inntektene! Og de brukte ikke opp sparepengene sine i hjemmelandet. De levde på 2000 kr i mnd og sparte på alt de kunne og gjenbrukte det de kunne og kjøpte minimalt med materialistiske ting. Slik lever de fortsatt i Norge - gjenbruk av alt som kan gjenbrukes! Sparepenger har de selvfølgelig - hva hvis man kommer oppi en situasjon der hvor man trenger penger?? De flyttet tilbake fordi visumet hadde gått ut. Faktisk så vil jeg ikke at de skal komme tilbake. Jeg har sagt at jeg kan brødfø de. Vi er ikke tilhengere av å leve av staten. Men dessverre, jeg er fortsatt under utdannelse og har ikke mulighet til det enda. Hvorfor skal ikke staten hjelpe de? De har betalt skatt siden dag 1 og er norske borgere. De har like rettigheter som alle andre. Eller er det noen her som mener noe annet?? Grunnen til at de snakker så dårlig norsk er fordi at de har jobbet ræva av seg siden de kom til Norge for å ha noe å leve av. Vi er ikke flyktninger, vi er vanlige immigranter som må klare oss selv og stå på egne ben. Vi klager ikke, men når man noe må man velge bort. Tror du de hadde mulighet til å lære seg norsk når de jobbet 12 t om dagen, 7 dager i uken, med 5 dagers ferie i året?? Hvor mange nordmenn kan si at de har jobbet slik, i 20 år? Jeg vil gjerne se norske 50 åringer lære seg et fremmed språk - f.eks arabisk! Det er ikke lett! Spesielt når man har jobbet i et lukket miljø der hvor man bruker mest sitt eget språk. Det er lett å dømme andre og tro at utlendinger er late og vil bare leve av staten, men ikke alle er sånn og noen ganger har man ikke noen andre utvei enn å be staten om hjelp! 2
UnderCover Skrevet 16. mars 2011 #17 Skrevet 16. mars 2011 Ang Nav, så er det ikke førsteinntrykk dette, det er et EVIGvarende inntrykk..
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #18 Skrevet 16. mars 2011 NAV har jo tross alt hjulpet ham med dagpenger i flere år uten at han har klart å skaffe seg jobb. Han har 8 ledige timer hver eneste dag der han kan pugge norske gloser og grammatikk, så det bør være førsteprioritet. Er jo kjempe greit å bare finne på ting som ikke er sakt?
Gjest Heloise Skrevet 16. mars 2011 #19 Skrevet 16. mars 2011 Jeg er etnisk norsk og snakker dermed flytende norsk, og NAV var likedan mot meg. Altså, de virket totalt likegyldige og var særdeles frekke. Ikke ser jeg spesiell ut heller, så gudene vet hva som skal til for at NAV skal virke som noe annet en sure grinebitere. Jeg har ingen gode tips, men vil bare si at jeg tror ikke det er fordi din far er av utenlandsk opprinnelse eller snakker dårlig norsk som er problemet - De bare er sånn.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #20 Skrevet 16. mars 2011 Ikke for å være frekk, men generelt så får utlendinger MYE MER hjelp enn nordmenn får hos NAV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå