Gå til innhold

Bøker om barneoppdragelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min har ei datter på to år, og jeg ser med bekymring på hele familiesituasjonen deres. Søsteren min og mannen hennes er "godt voksne", rolige og stødige mennesker. De gjør alt i beste mening, de forguder sin datter.

Men i løpet av disse to årene siden de fikk jenta si har hele livet dreiet seg om henne. Og da mener jeg HELE livet. Ingen av dem treffer venner/familie uten datteren. De har ikke samvittighet til at f.eks. en av dem går ut på kino med venner mens den andre er hjemme med jenta. Begge "må" være der for å legge henne, og være der i tilfelle hun våkner på kvelden (noe hun ofte gjør) osv. Det virker litt som om ingen av foreldrene stoler 100% på at den andre takler situasjonen alene. I tillegg er de ekstremt overbeskyttende overfor jenta. Hun er frisk, glad og veltilpasset, og hun elsker sine tanter/onkler/besteforeldre. Men ingen får lov til å være barnevakt for henne. Foreldrene er redde for at hun skal føle seg forlatt av dem.

Til nå har foreldrene hatt mulighet til å organisere jobbene sine slik at de aldri jobber samtidig, så jenta trenger ikke gå i barnehage. Til høsten blir det annerledes.

Jeg er redd det til slutt vil tære på forholdet deres at ingen av dem tar seg tid til å være annet enn mamma og pappa, og de får heller ingen kjærestetid sammen, for en av dem legger seg alltid sammen med datteren.

Jeg vil ikke kritisere dem i deres valg, men tenker at de kunne hatt godt av å lese litt om barnepsykologi osv. Jeg tror at de gjør datteren en enorm bjørnetjeneste slik de holder på, samtidig som de utsletter seg selv i jakten på å være den perfekte mamma og pappa. Jeg er veldig redd for at de blir straffet hardt for dette på sikt.

Er det noen som har tips om gode bøker som kunne passet for slike foreldre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...