Gå til innhold

Dere med barn på 9-12

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil høre litt med dere som har større barn, hvordan dere aktiviserer dem og om dere finner på mye med dem?

Jeg har en søster som snart er ferdig på barneskolen og jeg synes mamma er under gjennomsnittlig flink til å aktivisere og motivere henne, men jeg vet jo ikke for jeg har ikke store barn selv.

Hun har aldri hatt noen spesielle interesser, dog har hun nå begynt på zumba hver torsdag og trives med dette. Men mamma er jo aldri med henne, de er kanskje ute å shopper litt innimellom eller går i svømmehallen kanskje 1 gang i måneden.

Nå er hun midt oppe i en tøff situasjon der min mor og hennes far har skilt seg, far har truffet en ny dame og mamma har møtt en mann. I tillegg har de måtte gi fra seg hunden av ulike grunner. Snakket med min søster i går og hun sa at mamma brukte mye tid på pc'en (hun har meldt seg inn på datingside). Får så vondt av henne, mener at mamma må ta seg litt sammen nå. Hun er i en veldig sårbar alder og periode og trenger vel litt ekstra oppmerksomhet?

Far har ikke altfor mye penger og har stort sett ikke råd til å finne på noe med henne når hun er hos han. Men det er jo mye man kan gjøre uten penger også? Og han hadde hatt råd til en liten tur i svømmehallen f.eks det vet vi alle han har.

Har lovt henne at vi skal gjøre noe hun vil når jeg skal dit snart, da skal vi på tur til Sverige og handle litt babyting og godis. Det hadde hun fryktelig lyst til :)

Jeg ser at vi har vært vidt forskjellige som barn, jeg hadde mange interesser og var med på både fodtball og håndball og kunne finne på ting alene. Hun er en helt annen type, det er sikkert vanskelig for foreldre også når barna er så forskjellige?

Dette ble et langt innlegg, men jeg lurer så fælt på hva gjennomsnittet gjør. Føler liksom foreldre bør være med å motivere og delta litt mer enn min mor i dette tilfellet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis hun har venninner kan hun kanskje dra i svømmehallen, eller gjøre andre aktiviteter sammen med dem? Når barna er 12-13 år synes jeg ikke det er nødvendig at foreldrene blir med på alle aktiviterer.

Skrevet

Hvis hun har venninner kan hun kanskje dra i svømmehallen, eller gjøre andre aktiviteter sammen med dem? Når barna er 12-13 år synes jeg ikke det er nødvendig at foreldrene blir med på alle aktiviterer.

Ja, men de bor 45 minutter unna nærmeste svømmehall og det er ikke ofte mamma gidder å kjøre de dit. De bor litt utpå landet og hun tør ikke ta bussen alene. Hun er 11 og blir 12 til sommeren. De bør klare å gjøre ting på egenhånd, men her føler jeg hun aldri er med på noe. Vanlig at foreldre er med å oppmuntrer barna til å være med på aktiviteter vel?

Skrevet

Det er vel forholdsvis vanlig at foreldre oppfordrer barn til å bli med på aktiviteter, ja. "Gidder ikke kjøre" - hvis man bosetter seg et stykke unna der aktivitetene skjer, skylder man ungene sine å være privatsjåfør når det trengs - innen rimelighetens grenser naturligvis.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har barna annhver helg. En gutt og en jente. jenta er 11. Hun pleier som regel å aktivisere seg selv, men er litt bortskjemt med at hos oss så skjer det noe gøy. bowling,kino,spise ute osv. Så ikke alltid hun er like flink. Hender hun henger over pappa og skal ha han til å leke. Men de får som regel beskjed om å lese ei bok,gå ut, tegne osv. Men barn i dag synes jeg personlig er for bortskjemt med aktiviteter som krever at foreldrene blir med på.

Skrevet

Barn skal ikke aktiviseres av foreldrene/voksne hele tiden. De må lære seg å finne på ting selv og de har bare godt av å kjede seg litt innimellom. Grøsser med tanken på hvordan mange av disse "curling" barna blir når de blir voksne.

Selv finner jeg på ting med jentene mine i helgene, men hun eldste får jaggu meg aktivisere seg selv, gaten kryr av barn på hennes egen alder. Jeg var nesten ikke hjemme i det hele tatt når jeg var på hennes alder. Så jeg ber henne om å gå ut og være med vennene sine, og ikke sitte inne foran pc'en og tv'en hele helgen.

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 9 og en på 11. Begge guttene aktiviserer seg selv. Når det kommer til fritidsaktiviteten kjører vi hver 3. uke ( samkjøring med andre foreldre).

Jeg har sjelden med meg guttene i svømmehallen. De er for store til å være med i damegarderoben og av andre årsaker enn alder for små til å klare seg i garderoben helt selv. Ikke går det busser på kvelden så vi kan dra, og altfor sjelden vi kan dra alle 4 samtidig

AnonymBruker
Skrevet

Her må 9 1/2-åringen snarere deaktiviseres.

Full uke med lekser, venner, håndball og fotball, annen hver helg hos far og ofte bortbedt på overnattingsbesøk hos venninner (eller ber de hit). Hun er også veldig flink til å leke alene- så stikker ofte ut i nærområdet med ski, sykkel, skateboard o.li avhengig av årstid, både med og uten venner.

Inne hjemme er hun også veldig flink til å aktivisere seg selv- med lek, musikk/dans, tegning o.li. Foruten en nyhetssending i ny og ne så har hun ikke sett på tv siden juleferien og ds'ens eksistens tror jeg faktisk er helt glemt:-) Eneste faste foreldrestyrte aktiviseringen er koselesing etter kveldsmat og før hun finner sengen (hvor hun gjerne fortsetter å lese i egen bok et kvarters tid).

Helgene hjemme hos meg bruker vi mest mulig ute i naturen- på ski, akebrett, skøytebane, fotturer, badeplassen (svømmehall på vinteren)- samt en helgedag med håndballkamper en gang i mnd i vintersessongen. Mye besøk hos venner og familie.

Derfor har vi prinsessekvelder (uttrykket henger igjen fra hun var mindre)- vi skrur ned tempo til det minimale, pakker oss inn i pledd og ser enten film eller leser bok sammen. Spiller spill og koser oss med "noe på bordet".

I tillegg er vi skikkelig morgenslappe i helgene- sover lenge, daffer i nattøy og spiser sjeldent frokost før kl 1030-11.00.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

PS- når det gjelder håndballaktiviteten er jeg alltid tilstede- ikke nødvendigvis for å følge henne eller kjøre henne- men jeg er trener'n.

På fotball går hun selv til og fra treninger, jeg er stort sett tilstede på kampene fordi jeg synes det er kjempegøy å følge laget og heie engasjert (og siden jeg kjenner de fleste av medspillerene fra håndballen og de stoler på meg- så ender jeg ofte opp som lisseknytter, tåretørker og plasterfikser;-)

Skrevet

Eg tykkjer ein 11-åring burde aktivisere seg sjølv for det meste - MEN det er ikkje dermed sagt at foreldra ikkje skal bry seg! Eg tykkjer det høyrast ut som om systera di føler seg tilsidesatt og gløymt av foreldra sida begge har finni seg ein ny. Mora di bør vel spare datingsidene til kveldane. Dessutan kan jo foreldre fint oppfordre til aktivitet - høyre om ho vil ha veninner på besøk/overnatting, foreslå organiserte aktivitetar osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...