Gå til innhold

Tredemølle - treningsprogram?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker å løpe på tredemølle, men synes det er vanskelig uten at jeg følger et program eller en øvelse. Prøvde å lete litt gjennom her, men fant ikke det jeg var ute etter.

Noen som vet hvor jeg kan finne eller har noen gode tips til kondisjonsøkter eller treningsprogram for å forbedre kondisjonen på mølla?

Tips mottas med glede! :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du ute etter langkjøring eller intervall? :)

Skrevet

Akkuratt nå er jeg litt gira på intervall, men på sikt er jeg interessert i begge :)

Skrevet

Når jeg trener intervall pleier jeg å kjøre 4x4 intervaller, noe jeg synes er veldig greit! Intervaller er en veldig god form for trening når det gjelder kondisjonstrening også.

Om det er langkjørings program du er ute etter, pleier jeg selv å kjøre i 45-50 minutter, hvor jeg stiger i hastighet hvert 3-5 minutt.

Håper du finner noen metoder som passer for deg! :)

Skrevet

Om du synes det er vanskelig å starte med intervall 4x4, så kan du feks starte med å jogge 30 sek og pause på 10 sek. Holde en hastighet på rundt 13 km/t.

Intervall tror jeg nesten man selv må prøve seg fram på, og finne ut hva som passer hver enkel :)

Skrevet

Skal prøve 4x4 nå! Sliter bare litt med motivasjonen.

Hvor fort pleier dere å løpe når dere har 4x4? :)

Har gjort det utendørs tidligere, men synes det er vanskeligere å vite på tredemølla..

Skrevet

Når jeg først begynte med 4x4, begynte jeg på 11 km/t. Nå, etter en stund med trening, har jeg økt til 12,5 km/t og synes det er tungt nok. Lykke til!

Skrevet

Det er visst en regel som sier at etter den første intervallen skal du være så sliten at du ikke kunne løpt 1 minutt til, men etter den siste intervallen skal du kunne kjenne at du kunne løpt 1 minutt til. Eller noe i den duren :jepp: Iallefall, ikke løp fortere enn at du klarer å gjennomføre 4x4 uten å bli stiv.

Skrevet (endret)

Det er visst en regel som sier at etter den første intervallen skal du være så sliten at du ikke kunne løpt 1 minutt til, men etter den siste intervallen skal du kunne kjenne at du kunne løpt 1 minutt til. Eller noe i den duren :jepp: Iallefall, ikke løp fortere enn at du klarer å gjennomføre 4x4 uten å bli stiv.

Du skal føle at du kunne klart det 1 minutt til etter alle intervallene, men det føles tyngre etterhvert som du har løpt flere intervaller.

4 er forresten bare et veiledende tall. Det er jo selvsagt bedre jo flere intervaller du løper!

Pass også på å ikke ta for lange pauser, da synker pulsen for langt ned og du bruker halve intervallen på å komme deg til den pulsen som er målet.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Jeg begynte å løpe igjen i februar, og løper en time intervall ca 3-4 ganger i uken. Har funnet ut at for meg funker det best å først varme opp i 5-6 min på 6,5 km/t, og så løper jeg 4 min på 11 km/t, og så går jeg i 2 min på 6,5 km/t osv :)

Skrevet
Iform har en del ulike programmer, men bortsett fra det jeg bruekr har jeg ikke sett nærmere på noen av dem. Det jeg følger er et virkelig basic nybegynnerprogram som skal "lære" meg å jogge, og jeg liker det veldig godt. (Men så er/var jeg virkelig nybegynner, altså.)
Skrevet

Min interval er slik:

Oppvarming på 7 km/t i 5-6 min

Så jogger/løper jeg ett minutt på hver økning

1 min på 8 km/t

1 min på 9 km/t

osv

Nå klarer jeg opp til 12 km/t

Så en pause på 7 km/t i ca 2 min

Jeg har 3 av disse "toppene".

Jeg hater å løpe på mølla, så for meg så må det skje noe hele tiden, derfor passer denne type intervall veldig godt for meg :)

Skrevet

Jeg er helt ny på intervalltrening, så jeg svarer bare her for å huske denne tråden. Mange fine varianter.

:)

Skrevet

jeg er veldig glad i tabata intervaller, men de fungerer dog best ute. Prøv når våren er på plass! :)

Skrevet

Hva er tabata intervaller? :)

Skrevet

Trening skal jo være gøy og jeg var aktiv idrettsutøver i ungdommen, men husker ikke at jeg presset så hardt, blodsmak i munnen var vel grunnen til at jeg la all videre karriere på hylla sammen med pokalene.

Er ingen ekspert, men liker å konkurrere med meg selv og yte litt mer enn vanlig når jeg er i den formen.

Ellers er noe av det morsomste jeg vet å konkurrere med en venninne, se hvor langt vi har syklet, hvem vinner. Det er dritkult og får oss motiverte, pluss at vi ler også da. (savner henne når jeg må trene alene)

Det var hun som fikk meg til å begynne å trene igjen, og jeg mobber henne litt og sier at hun sykler som etter en gammel kjerrevei. Var på trening i går og da ble hun svett, men jeg vant og syklet lengst. ...kanske irriterende at jeg har konkurranse i blodet, men jeg håper jeg ikke er sånn til daglig.

Vet ikke ts, men intervall er vel det som er det mest logiske både hvis du skal trene langdistanse eller bare bli i bedre form. Erfarte selv at jeg faktisk måtte lytte til kroppen, fikk smerter og trente feil. Da måtte jeg senke ned på treningsgraden og bare tenke bevegele. Men jeg er snart 50 år og det er kanskje hensyn å ta, som man ikke måtte når man var 25. Men jeg trener jo for å ikke ligne på en femtiåring, dvs jeg er opptatt helse og var en av de trege folkene som måtte begynne å trene og tenke annerledes.

Jeg sykler mest, og bruker mest intervall. Men også den greia der man må opp på et fjell, kjeder meg når jeg må sykle ned igjen. Derfor passer intervall meg, men det tror jeg man må finne ut av selv. Trening skal være morsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...