Gå til innhold

Hvordan forrurenses det når man vasker klær?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at det å vaske klær ikke er bra for miljø og natur? Det er jo å lese på bl.a hoteller, husker ikke om det var miljø og natur det pleier å stå, men det er hvertfall å forstå at klesvask forrurenser.

Men hvordan i allverden forrurenses det når man vasker klær?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for det første bruker en maskin en god del vann og strøm, for det andre er ikke såpe og tøymykner bestevenner til naturen..

Skrevet

Både energiforbruket og de sterke vaskemidlene, skyllemidlene og tøymykneren bidrar til det.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Alt vann og såpe som er i maskinen under vask forsvinner ut et sted :)

Det forurenser

Skrevet

Hvis du er på utkikk etter mer miljøvennlige vaskemidler, kan jeg forresten anbefale vaskenøtter, og natron fungerer ypperlig som tøymykner.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er på utkikk etter mer miljøvennlige vaskemidler, kan jeg forresten anbefale vaskenøtter, og natron fungerer ypperlig som tøymykner.

Neida, jeg bryr meg ikke (selv om jeg sikkert burde). Grunnen til at jeg lurte var for at jeg aldri har skjønt hvorfor det forrurenser. Så da er det vannet som forsvinner utav maskinen som forrurenser pga vaskemiddler da ja. Men det kan da vel ikke være så ekstremt forrurensende, eller?

ts

Skrevet

Neida, jeg bryr meg ikke (selv om jeg sikkert burde). Grunnen til at jeg lurte var for at jeg aldri har skjønt hvorfor det forrurenser. Så da er det vannet som forsvinner utav maskinen som forrurenser pga vaskemiddler da ja. Men det kan da vel ikke være så ekstremt forrurensende, eller?

ts

Det er veldig giftige kjemikalier i det meste av vaskemidler og tøymyknere. Gå i alle fall for noe svanemerket ;)

Gjest Consensio
Skrevet

Stemmer i det Chikako skriver.

Du forurenser kanskje ikke så mye med bare din vaskemaskin, TS, men husk at hver husstand har en vaskemaskin, og i mange husstander så går vaskemaskinen konstant (store familier o.l.), og når man legger samme alle de som vasker klær så blir det en del forurensning

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer i det Chikako skriver.

Du forurenser kanskje ikke så mye med bare din vaskemaskin, TS, men husk at hver husstand har en vaskemaskin, og i mange husstander så går vaskemaskinen konstant (store familier o.l.), og når man legger samme alle de som vasker klær så blir det en del forurensning

Ok. Ja, slik er det jo med mye.

Aner ikke om det jeg bruker er svanemerket, da jeg tømmer vaskepulver i en boks og kaster embalasjen, men jeg ser at tøymykneren min ikke er svanemerket. Men tøymykneren lukter godt, og jeg vil ikke kjøpe noe jeg ikke vet hvordan lukter, men husker jeg det skal jeg se etter svanemerket neste gang og åpne og kjenne etter på lukten.

Jeg er av typen som bare tar det jeg alltid tar, for det er jo så mye og velge mellom, så jeg tar heller det billigste jeg finner enn å kjøpe ulikt gang etter gang. Jeg brukte first price vaskemiddel en del år, men fant ut jeg skulle ta noe dyrere, for å se om klærne kunne bli litt renere, og jeg merket litt forskjell.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Og fosfater, som man nå har begrenset i vaskemidler, fungerer som gjødsel på alger, som igjen kan føre til ubalanse i vannet...

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Finnes det i det hele tatt noe vaskemiddel som ikke forrurenser da?

Ellers noen som kan si noen vaskemiddler og tøymyknere som har svanemerket? (Som jeg kan få kjøpt på dagligvarebutikk).

ts

Skrevet

Ok. Finnes det i det hele tatt noe vaskemiddel som ikke forrurenser da?

Ellers noen som kan si noen vaskemiddler og tøymyknere som har svanemerket? (Som jeg kan få kjøpt på dagligvarebutikk).

ts

Ja, det finnes flere miljønøytrale vaskemidler. Jeg har nevnt vaskenøtter, ellers finnes det noe som heter miljøvask, og Helios selger alle mulige slags økologiske rengjøringsprodukter.

Selv har jeg brukt vaskenøtter med stort hell, men jeg er ikke superflink og bruker det ikke alltid. Nå vasker jeg også en del med castile soap, det fungerer bra, synes jeg.

Tøymykner har jeg slutta med, og bruker heller en spiseskje natron med litt lavendelolje i.

AnonymBruker
Skrevet

Flere ting som bidrar til forurensing:

* Strømforbruk. Spesielt dersom den kommer fra kullkraftverk.

* Ferskvann. Det er kjemikalier involvert i rensing av vann, samt at det brukes energi for å pumpe vann frem til kranen din.

* Vaskemidler. Produksjon og transport av vaskemidlene forurenser.

* Avløpsvann. Avløpsvannet er forurenset med såpe og skitt, som betyr at det må renses. Denne rensingen forbruker energi og kjemikalier, samt at pumping av avløpsvann forbruker energi.

Så på mange punkter fører klesvask til forurensing.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ingen kritikk til TS her, men jeg ble litt skremt av tråden. Jeg trodde at folk flest visste en del om miljøvern og hva som skader miljøet.

Selv vasker jeg ikke så ofte, og alltid full maskin. Har vaskekjeller med industrimaskin, som tar mye klær på en gang. Og så bruker jeg aldri full mengde såpe. Det trengs ikke. Jeg vasker klær hver 14 dag.

AnonymBruker
Skrevet

...men hvor miljøvennlig er det egentlig å importere vaskenøtter fra India? :klo:

Skrevet

...men hvor miljøvennlig er det egentlig å importere vaskenøtter fra India? :klo:

Det er et godt spørsmål, og også en av grunnene til at jeg ikke bruker det veldig mye :) Men det er jo sånn at utrolig mye av det vi omgir oss med i det dagligdagse har sin opprinnelse skremmende langt unna, alt fra klær til fisk fra lofoten som sendes til kina for å bli pakket, så jeg tror ikke vaskenøttene er den store stygge ulven :)

AnonymBruker
Skrevet

Leste en gange en undersøkelse der de hadde kommet fram til at de miljøvennlige alternativene (vaskenøtter, miljøvask, magneter) vasket like rent som vann. Det fikk meg til å tenke over at vann faktisk har en ganske god vaskeevne. Så nå har jeg halvert mengden vaskepulver når jeg vasker klær. (Til halvparten av anbefalt.) Klærene blir like rene, naturen får litt mindre kjemikalier og det merkes på lommeboken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan godt hende jeg har hørt om hvordan vaskemidler forrurenser før, men ikke som jeg husker.

En annen ting jeg ikke skjønner er hvordan det å bruke strøm forrurenser? Kan hende jeg har hørt om det, men ikke som jeg husker. Ikke er det interresant å lese om å lære om heller, så er derfor jeg er lite vitende om det.

Jeg er rundt 30, og jeg vet ikke alt en voksen bør vite om, men jeg klarer meg da utmerket uten å vite alt en voksen bør. Dessuten skal jeg aldri bli voksen heller.

De miljøvennlige alternativene dere snakker om, er det mye dyrere enn de andre som ikke er miljøvennlig?

Når jeg vasker klær tar jeg i ca samme mengde jeg alltid har gjort, aner ikke hva den anbefalte dosen er en gang, men jeg overdriver hvertfall ikke. Gidder ikke måle hver gang, tar en haug på samme ca samme str hver gang. Gjør det heller så enkelt og raskt som mulig. Tøymykner måler jeg, og der tar jeg ca anbefalt mengde, tror jeg, av og til under også tror jeg. Det står at opp til der er for så mange kilo, men jeg vet da ikke hvor mange kilo det er i maskinen. Tror det er 5 kilo min maskin tar. Jeg også vasker alltid med full maskin.

ts

Skrevet (endret)

Leste en gange en undersøkelse der de hadde kommet fram til at de miljøvennlige alternativene (vaskenøtter, miljøvask, magneter) vasket like rent som vann. Det fikk meg til å tenke over at vann faktisk har en ganske god vaskeevne. Så nå har jeg halvert mengden vaskepulver når jeg vasker klær. (Til halvparten av anbefalt.) Klærene blir like rene, naturen får litt mindre kjemikalier og det merkes på lommeboken.

Stemmer, SIFO gjorde dette. De testet vaskenøtter, vaskemagnet, ECOball, Miljøvask og OMO Color (for sammenligning). Hele rapporten kan man finne her. På side 7 er det en grei tabell over effektiviteten på de ulike områdene - og samtlige av de miljøvennlige alternativene gjør ikke en bedre jobb enn vann alene. Forbrukerrapporten har en oversikt over saken her.

Jeg har lett på nettet og funnet ut at vaskemagneter og EcoBall er fullstendig sprøyt fra ende til annen, basert på vitenskaplige utsagn som ikke holder vann i ett sekund. Miljøvask kan jeg ikke noe om. Vaskenøtter er jeg litt skeptisk til pga testen, særlig siden resultatene er så konsekvente. Men jeg liker ikke å basere meningene mine på én test alene så jeg er skeptisk, men ikke 100% overbevist om at det er tull. Jeg har lett og lett, men klarer ikke finne andre gode kilder på vaskenøtter - hverken positive eller negative. Jeg finner massevis av blogginlegg og nettdebatter, men ingen ordentlige tester eller forskning. Så inntil noen klarer å grave opp en kilde som demonstrerer klart og tydelig at vaskenøtter fungerer holder jeg meg til å vaske klær litt sjeldnere, bruke litt mindre vaskemiddel og å passe på at maskina er helt full hver gang jeg vasker. :)

Endret av Pingting
Skrevet

Stemmer, SIFO gjorde dette. De testet vaskenøtter, vaskemagnet, ECOball, Miljøvask og OMO Color (for sammenligning). Hele rapporten kan man finne her. På side 7 er det en grei tabell over effektiviteten på de ulike områdene - og samtlige av de miljøvennlige alternativene gjør ikke en bedre jobb enn vann alene. Forbrukerrapporten har en oversikt over saken her.

Jeg har lett på nettet og funnet ut at vaskemagneter og EcoBall er fullstendig sprøyt fra ende til annen, basert på vitenskaplige utsagn som ikke holder vann i ett sekund. Miljøvask kan jeg ikke noe om. Vaskenøtter er jeg litt skeptisk til pga testen, særlig siden resultatene er så konsekvente. Men jeg liker ikke å basere meningene mine på én test alene så jeg er skeptisk, men ikke 100% overbevist om at det er tull. Jeg har lett og lett, men klarer ikke finne andre gode kilder på vaskenøtter - hverken positive eller negative. Jeg finner massevis av blogginlegg og nettdebatter, men ingen ordentlige tester eller forskning. Så inntil noen klarer å grave opp en kilde som demonstrerer klart og tydelig at vaskenøtter fungerer holder jeg meg til å vaske klær litt sjeldnere, bruke litt mindre vaskemiddel :snurt:og å passe på at maskina er helt full hver gang jeg vasker. :)

Vaskenøttene har jeg i alle fall fått et inntrykk av at har fungert bra, men jeg har jo ikke akkurat drevet vitenskapelig forskning på det. Kjæresten hadde visst brukt miljøvask en periode, sier han, og han var ikke imponert over den i det hele tatt. Jeg har vaskenøtter, men jeg skal ærlig innrømme at jeg liker å vaske med det jeg har lært at man vasker med, nemlig såpe, så det er også en grunn til at jeg ikke er så flink med dem :sjenert:

Har ikke hatt noen problemer med dem, men det kan jo like gjerne være fordi vannet renser i seg selv. Jeg er enig i det testen slår fast, at de langt fra kan brukes så mange ganger som det påstås.

Litt mer kritisk sans er nok ikke så dumt, men jeg snublet ikke over dem av meg selv, jeg fikk dem anbefalt.

At natron fungerer utmerket i stedet for tøymykner står jeg fast ved, men jeg har aldri helt sett poenget med tøymykner i utgangspunktet :snurt:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...