Gå til innhold

bytte fastlege; kan man bestille time før man bytter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ønsker å bytte fastlege; hvordan er det best å gå fram? Er misfornøyd med den nåværende pga ineffektiv, henvisninger blir ikke sendt, legen har veldig mange pasienter på sin liste, og liten tid til hver pasient. Men jeg har ikke lyst til å bytte helt i blinde, fra listen over ledige fastleger; kan man bestille time hos en lege som har ledig kapasitet? Får man i det hele tatt time hvis man ikke har byttet til legen først?

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg har opplevd at det er litt ulik praksis på dette.

Selv har jeg fått blankt nei hos 5 av legene jeg ringte, mens hos 3 leger fikk jeg et positivt ja. Jeg forklarte at jeg ville ha time for å bli litt kjent på en måte og finne ut om det var en lege jeg ville gå til fast.

En av de tre legene ble så min fastlege da jeg følte at hun virkelig lyttet til hva jeg hadde å si.

Skrevet

Jeg tror du er nødt til å bytte først, men du kan jo bytte to ganger hvert år, så det er jo bare å bytte igjen hvis du skulle være misfornøyd.

AnonymBruker
Skrevet

ok, virker jo som om det er opp til legene å bestemme dette da? Eller er det noen som kan noe om regelverket rundt dette? To bytter pr år ja, det skal vel kanskje litt til for å være maks uheldig to ganger:)

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg var desverre uheldig et par ganger...byttet lege ett år...første gang i januar. Klarte ikke den legen, så byttet etter den første timen. Jammen meg var det ikke en idiotlege da også :(

så jeg måtte vente fra mars til januar igjen med å bytte lege :(

Derfor byttet jeg ikke til en lege jeg ikke hadde fått time hos først :)

AnonymBruker
Skrevet

huff, ja det er dette jeg er redd for. Men du tok altså jobben med å ringe rundt og spørre? Jeg lurer på hva regelverket sier, har prøvd å lese på HELFOs sider, der står det at man ikke må velge fastlege, men da må man betale en høyere egenandel når man går til legen- kanskje dette er løsningen da, å ikke velge ny lege med en gang, men betale en høyere egenandel?

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke kreav på å få time hos en lege du ikke er på listen til, så jo, det er faktisk opp til den enkelte å velge. Som regel har de mer enn nok å gjøre om de ikke må gi ut timer til folk som kun vil teste dem ut.

AnonymBruker
Skrevet

ja, min erfaring er at de ofte har så mye å gjøre at de ikke har tid til pasienter

Skrevet (endret)

Man kan bestille time hos andre fastleger enn sin egen. Når du da finner en du liker så bytter du. Du kan og velge å stå utenfor fastlegeordningen. Hvis man ikke er veldig heldig i byttingen sine så kan 2 bytt bli lite for enkelte... :sjenert:

Endret av DesertRose
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte innom flere leger før jeg fant en som jeg ville ha som fastlege.

Jeg går hyppig til lege og er glad jeg slapp å bytte uten å vite hvem jeg byttet til. Var innom 6 leger før jeg fant en jeg likte. Og det var på under et år.

Men nå trenger nok ikke en frisk person å gå innom legen så hyppig som meg og da holder gjerne det med 2 byttinger i året.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte innom flere leger før jeg fant en som jeg ville ha som fastlege.

Jeg går hyppig til lege og er glad jeg slapp å bytte uten å vite hvem jeg byttet til. Var innom 6 leger før jeg fant en jeg likte. Og det var på under et år.

Men nå trenger nok ikke en frisk person å gå innom legen så hyppig som meg og da holder gjerne det med 2 byttinger i året.

men meldte du deg ut av ordningen mens du var på leting?

AnonymBruker
Skrevet

Man kan bestille time hos andre fastleger enn sin egen. Når du da finner en du liker så bytter du. Du kan og velge å stå utenfor fastlegeordningen. Hvis man ikke er veldig heldig i byttingen sine så kan 2 bytt bli lite for enkelte... :sjenert:

må man ringe rundt og sjekke og si at man står utenfor ordningen da eller?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg meldte meg ikke ut av fastlegeordningen når jeg ringte rundt. Jeg sa at jeg så etter ny lege og ikke kunne bytte i blinde.

Om man melder seg ut av fastlegeordningen så må man være obs på at egenandelen blir høyere. Hvor mye vet jeg ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Man kan bytte to ganger i året. Byttingen blir effektuert neste månedskifte. I mellomtiden kan den nye fastlegen ta mot pasienten dersom den har tid/kapasitet, men dette er ikke pålagt.

AnonymBruker
Skrevet

men TS vet jo tydeligvis hvordan bytte skjer, men når man allerede har byttet spiller det vel egentlig ingen rolle om legen kan ta imot før byttet er effektuert, siden da har man jo allerede brukt et av byttene sine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...