Gå til innhold

syk katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille kattunge datt ned fra andre etasje for to dager siden. Hun kan ikke gå på begge bakfotene og har vondt i ryggen/magen. Først var jeg helt sikker på at hun var lam, men nå rører hun litt på fotene og hun kjenner hvis vi tar på labbene.

Her jeg bor har vi ikke dyrlege, men vi har vært til en lege.. Han sa at hun ikke har brekt noe, men at hun har vondt i magen. Det er en vanskelig situasjon for oss siden vi ikke kan gå til dyrlege. I dag skulle jeg så sårt ønsket at jeg bodde i Norge!

Jeg har ikke så mye erfaring med katter, men er det noen som har noen tips for hva jeg kan gjøre for katten? Jeg trenger så sårt noen råd.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Min lille kattunge datt ned fra andre etasje for to dager siden. Hun kan ikke gå på begge bakfotene og har vondt i ryggen/magen. Først var jeg helt sikker på at hun var lam, men nå rører hun litt på fotene og hun kjenner hvis vi tar på labbene.

Her jeg bor har vi ikke dyrlege, men vi har vært til en lege.. Han sa at hun ikke har brekt noe, men at hun har vondt i magen. Det er en vanskelig situasjon for oss siden vi ikke kan gå til dyrlege. I dag skulle jeg så sårt ønsket at jeg bodde i Norge!

Jeg har ikke så mye erfaring med katter, men er det noen som har noen tips for hva jeg kan gjøre for katten? Jeg trenger så sårt noen råd.

Jeg håper (og tror egentlig også) at dette er et trolle-innlegg.

Men, om det mot all formodning skulle være "ekte vare" så får du her et klart råd:

Du har kun en eneste ting å gjøre, og siden du er smart nok til å ha satt opp tastaturet ditt med norske bokstaver mens du befinner deg utenfor Norges grenser, så går jeg ut ifra at du også er smart nok til å ta rådet til følge;

Du finner en dyrlege. Du sier det ikke er dyrlege der du bor, men da er det din plikt å finne en dyrlege/smådyrklinikk i det distriktet du befinner deg, og å få kattungen din undersøkt.

Det kan høres ut som kattungen muligens kan ha fått en indre blødning av noe slag, og da er det er ingenting du kan gjøre selv, annet enn å få kattungen til en dyrlege.

Jeg nekter å tro du befinner deg langt utenfor Europa siden du legger inn innlegg her rundt klokken halv 2 på dagen (Norsk tid), så det finnes garantert en dyrlege /smådyrklinikk i det landet du befinner deg.

Og ja, jeg er skarp nå.

• Liker 4
Skrevet

Det var da alvor så mye du vet. Jeg har Norsk pc. Jeg er i Asia nærmere bestemt Irak. Så det er faktisk ikke så lett å finne lege her, vi har vært til en, men han har ikke kunnskap om katter. Vi har vært til en annen lege også, men han er ikke dyrlege. Vi har ikke bodd her mer enn 5 mnd så vi er ikke akkurat kjent her! og det er ikke vanlig å ha katter som kjæledyr her.

Jeg vet katten trenger dyrlege, men landet her er ikke så mye utviklet som Norge.. Så derfor jeg spurte om noen hadde noen tips... Jeg er da for faen ikke noe troll fordiom!

Hun er mye bedre enn for to dager siden, så jeg håper og tror hun blir bedre. Hun spiser godt og hun leker som normalt. Bare at hun klarer ikke å gå. Nå gir hun ikke utrykk for at hun har vondt, det gjorde hun den første dagen. Hun hadde mye vondt og klarte ikke å spise.

Hilsen trollet som plutselig ble irritert!!

Gjest Lille-pus
Skrevet

College of Veterinary Medicine, University of Mosul, Iraq

For informasjon og spørsmål

Send en mail, eller aller helst ring og få greie på hvor nærmeste vetrinærkontor befinner seg i forhold til din egen lokasjon.

Og vis du ante hvor mange som i løpet av vinterferien har kost seg med å legge ut diverse tråder om både det ene og hint så er det mulig du hadde sett saken fra den andre side også.

Korrekt verdensdel på Irak var vel det som ble avgjørende her nå :)

Lykke til med søket :)

Skrevet

Takk for saklig svar :)

Jeg har sett på den siden og skrevet mail til dem. Tlfnr var dessverre ikke lengre i bruk..

Vi kan ikke reise til Mosul hvor den skolen er, da det er et farlig området med mye bombing og uro. Men hvis det viser seg at de kan hjelpe oss kan vi alltids sende hun med noen av min manns familie som bruker å reise dit. Håper det ordner seg. Får vondt i hjertet mitt av å se hun sånn.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Bare en tanke, og så synes jeg ikke at du nødvendigvis skal legge ut detaljerte svar her i en helt åpen tråd på et åpnet forum på nettet.

Nåja, altså. Det jeg tenkte på var at for et års tid siden eller så var det (om jeg har fått det riktig med meg da, - det er jeg en forutsetning her) et samarbeid mellom amerikanske vetrinærer og irakiske vetrinærer i forbindelse med behandling av skadde bombehunder.

Så langt jeg kan huske ble samarbeidet startet for å videreutdanne de irakiske vetrinærene , som stort sett hadde sin ekspertise fra behandling av mye større nyttedyr enn hund.

Råtips er mått derfor bli; Se om det er muligheter til å få kontakt med en av de vetrinærene som deltok på denne videreutdannelsen.

Kanskje ambasadekontoret kan hjelpe ?

- dersom pus ikke er bedre i dag, og fremdeles ikke har full førlighet i baklemmene så er jeg vel redd for at det er et alternativ du bør se for deg. Enten at hun overlever, men aldri vil få tilbake full førlighet i baklemmene. Da har du en funksjonshemmet katt som potensielt vil trenge noe hjelp resten av livet. Den situasjonen må du tenke igjennom basert på hvor lenge dere skal være, og hvilke muligheter pus vil kunne få.

Tøffe tak. Jeg vet det.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Jeg får prøve det.

Men hun er bedre i dag. Hun spiser og drikker godt. Får til å løfte fotene, så hun har følelser. Gir ikke intrykk av at hun har så mye smerter. Men det er kjedelig til henne og hun vil leke. Men som du sier så får jeg se utover dagen hva som skjer.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Så flott å høre at det går fremover (tross et noe dystert utgangspunkt) :)

Siden det er fremgang i avdelingen for bakføtter (bokstavelig talt :fnise: ) så er det bare å fortsette den gode jobben.

Går buk-smertene bedre også ? Ikke like vondt i mageregionen ?

I så tilfelle er høres det ut til å være håp :)

Og "ja" lek med henne, men det er kanskje lurt å ta det pent :)

Edit: Hvordan kommer hun seg på do når hun må ? :klo:

Endret av Lille-pus
Skrevet

Kjempebra tegn at hun spiser og drikker! Krysser fingrene for pusen din!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...