Gå til innhold

Noen med erfaring eller god logikk: er det best for et barn å vokse opp i Bergen eller Drammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Her tenker jeg mest på miljøet, utdanningen og barnevennlighet. Vil gi barnet mitt en fin barndom, og rusfri ungdomstid.

Endret av Catfish
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spiller vel ingen rolle så lenge forutsetningene er de samme.

Skrevet (endret)

Bedre med en dram i timen, enn en time i Drammen :fnise:

Uansett hvilken by man bor i så kan man finne dritt. Det er sjelden hele byen er problemet, det er mer visse områder. Jeg er oppvokst i Åsane i Bergen og har aldri være borti noe tull. Men bor man på flaktveit i Åsane så er det en annen sak. Samme som at snobbene bor i Fana og utlendingene på fantoft. Jeg hadde valgt Bergen.

Edit: Skrivefeil

Endret av Lulilelu
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor 20km fra Drammen og ville ikke at barna mine skulle vokst opp i Drammen...... Mye dritt, dårlige miljøer, MASSE invandrere og ikke bare av den snille, gode sorten :fnise: !! (for å si det på en SNILL måte)....

Kjenner ikke til Bergen har bare vært der en del, men det er en flott by!

• Liker 2
Skrevet

Jeg er oppvokst i nærheten av Drammen, og jeg synes det er et fint sted å bo, hvis du bor på riktig plass. Hvis du ikke vil bo i nærheten av innvandrere så får du flytte på landet i stede, for det er innvandrere i de fleste byer.

AnonymBruker
Skrevet

Er østlending selv, så tror ikke jeg hadde orket tanken på at barnet mitt skulle snakke bergensdialekt :fnise:

Men altså, for å ta alle fordommene mine i bruk:

Bergen, da tenker jeg selvgodhet, skryting og som sagt grusom dialekt. Folkene som bor der er litt "enten-eller", enten er de fra fiiine gamle familier, eller i alle fall særdeles blå politisk, ellers er de harry striler.

Drammen, der er det mange tøffe oppvekstmiljøer, hvorav Fjell er det desidert verste, og mange innvandrere. Generelt litt røff og usnobbete tone.

Hvis jeg absolutt skulle velge; Lier, teller det som Drammen? Hadde nok vært det jeg hadde endt opp på, i alle fall.

• Liker 3
Skrevet

Oi... Her florerer fordommene :sjokkert: Hehe, tror man finner akkurat det man vil, hvor man vil..

Skrevet

Hei. Jeg har nå bodd i Drammen/omerådet rundt i litt over ett år. Kommer selv fra "bondelandet" og er vandt med Oslo som by.

Ja det er mye rart i Drammen, men det tror jeg du finner overalt! En ting som er supert her er jo at politiet er våkne og tilstede. Spesielt for unge:) man ønsker kanskje ikke et barn som får følge av politiet til tider, men heller det enn en tlf dagen etter fordi h*n sovna i grøfta spør du meg.

De jeg kjenner som er herfra er utrolig hyggelige og det virker som om de har hatt en flott oppvekst her:) jeg er ikke i tvil om at mine framtidige barn skal vokse opp her.

Men uansett hvor i landet du flytter til så vil det ha positive og negative sider med. Viktigste er verdiene man har med hjemmefra tror jeg og et godt, åpent forhold med foreldrene sine hele veien. Da tror jeg barnet selv klarer å velge den rette gjengen venner og ta de rette valgene. Veiledning underveis må sikkert til av og til men:P

Drammen er en flott by og forskjellige kulturer er bare sunt.

Bergen er også en fin by, men der har jeg bare vært en helg så vanskelig å si:P blir vel storforbrukere av regntøy:P

Lykke til med avgjørelsen og fremtidig flytting:)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville valgt Bergen. Velg dog område med omhu. Jeg tror Bergen er en flott by å vokse opp i, jeg skulle gjerne oppdratt mine barn der.

AnonymBruker
Skrevet

Alle byer har sitt så jeg tror heller mer på at du velger "riktig" bydel.

Drammen er en flott by. Jeg liker nærheten til Oslo, marka og alpinanlegg. Når det gjelder oppvekst for barn så ville jeg ha valgt Konnerud, Åskollen eller Åssiden. Styr glatt unna Fjell og sentrumsnære steder som Gulskogen og Strømsø og Rundtom.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor 20km fra Drammen og ville ikke at barna mine skulle vokst opp i Drammen...... Mye dritt, dårlige miljøer, MASSE invandrere og ikke bare av den snille, gode sorten :fnise: !! (for å si det på en SNILL måte)....

Kjenner ikke til Bergen har bare vært der en del, men det er en flott by!

Jeg ville nok sagt det motsatte jeg likte Bergen men det var før jeg bodde der et år..

Ja ja, men Drammen syns jeg virker som en fin og trygg plass i forhold til Bergen;)

Jeg ville gått for Drammen (eller en annen by..)

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner bare til Bergen, men jeg kan jo si det jeg ville anbefalt i Bergen. I Åsane bydel har de nå full barnehagedekning, og det er 10 min inn til sentrum. Dersom du bosetter deg på Eidsvågneset (ikke i Lønborglien riktignok) så får du også barna dine på en skole med veldig mange ressurssterke foreldre.

• Liker 1
Skrevet

Her tenker jeg mest på miljøet, utdanningen og barnevennlighet. Vil gi barnet mitt en fin barndom, og rusfri ungdomstid.

Rusproblematikken finnes selv på det minste sted. Jeg er vokst opp på bygda og var på fest hver helg og der flommet det av alkohol. Tror ikke du finner et eneste sted jeg hvor det ikke eksisterer rus, men det betyr ikke at barnet ditt vil få rusproblemer, jeg fikk ikke selv om jeg var omgitt av alkohol. Tror nok det kan være like barnevennlig i Drammen som i Bergen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner bare til Bergen, men jeg kan jo si det jeg ville anbefalt i Bergen. I Åsane bydel har de nå full barnehagedekning, og det er 10 min inn til sentrum. Dersom du bosetter deg på Eidsvågneset (ikke i Lønborglien riktignok) så får du også barna dine på en skole med veldig mange ressurssterke foreldre.

Jeg er oppvokst på Eidsvågneset, og har overhodet ingenting positivt å si om stedet.. Ikke skolen heller!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville flyttet til Bergen! Kan anbefale fana-området, dog ikke nesttun. Spesielt rundt fanafjorden er det veldig idyllisk. Men også Søreide/Skjold/Paradis er fine steder å vokse opp :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åsane i Bergen uten tvil. Og nei, sier det ikke bare fordi jeg bor her selv. Har bodd flere plasser i Norge inkludert Drammen og ett par plasser innenfor Bergen, men jeg valgte bevisst Åsane når vi skulle finne vårt siste faste bosted. Det er 10-15 min fra sentrum, er kjapt og greit å komme til både med bil og buss. Man får bylivet uten å måtte bo midt i det. Åsane er på en måte sin egen lille sentrum og man finne alt av butikker her inkl. 2 handlesentre + en litt mindre, og ikea.

I tillegg er det fantastiske turområder. Det er også et hav av barnehager og skoler bare for å putte det inn her også. Man kan også fint gå fra ene enden av Åsane til det andre midt på lørdagsnatten uten frykt, noe jeg setter veldig høyt med tanke på andre plasser jeg har bodd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri bodd i Drammen med barn! (ikke uten barn heller, når jeg tenker meg om...) bor riktignok kun 15 min. unna, men ville aldri bodd i Drammen. Bergen ville jeg flytta til anytime, bare så synd at jeg er samboer med en som nekter å rikke seg fra Østlandet....

I Drammen er det få eller ingen tilbud til ungdom. Det er MANGE innvandrere, noen skoler og barnehager har nesten ingen etniske norske barn. Ta deg en tur på torget på Bragernes en ettermiddag og se for deg selv, fysj, stoff i fri flyt. Slik ser du ikke på Torvalmenningen ihvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Drammen er harryby nummer en. Bare bønder der jo. Nei, da er Bergen bedre.

Skrevet

Jeg bor selv i Drammen nå, og har bodd her i 6 år, var 12 da jeg flyttet. Vil si at Drammen har fått utrolig mye dårlig omtale før, og mye av dete henger igjen, men synes dette for det meste er ufrotjent. Drammen har vokst seg til å bli en flott by! Det er god kollekivtrafikk, politiet er synlige i gateene ofte, spesielt i helger, og de tar godt vare på ungdommen! Ville dog ikke valgt Fjell. Kjenner mange som bor der, både etnisk norske og innvndrere. Det er delte meninger fra deres side, men for det meste er det negativ omtale fra de etnisk norske.

Selv ville jeg valgt Konnerud (bor ikke der, men kjenner en del folk som gjør det ;)) Det er en flott og rolig plass! Skole og barnehage i umiddelbar nærhet og man trenger ikke dra til sentrum av Drammen for å kjøpe den melken du glemte i stad. Gode turmuligheter og i nærheten av skog og vann (Stordammen f.eks.) Ellers så kan du bo litt utenfor Drammen, Lier eller Mjøndalen/Krokstadelva/Solbergelva, fine plasser alle sammen :)

Kan ikke uttale meg noe om Bergen, for der har jeg aldri vært, men tror du finner både positive sider, og negative sider ved begge steedene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville også valgt Åsane i Bergen, veldig sentalt uten at det ligger midt i byn, lett å komme til og fra med buss, flere sentre, masse barnehager og skoler + pluss flotte turområder.

Og bare fordi det har vært problemer på Flaktveit tidligere betyr det ikke at det er det nå, i alle fall ikke verre enn andre steder, mange som er oppvokst der uten å komme borti noe som helst tull! Bare så det er sagt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...