Gå til innhold

Erfaring med kastrering av hannkatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har to hannkatter som har begynt å sloss noe sinnsykt. Gamlefar får skikkelig juling, og jeg vet ikke annet enn å vurdere å kastrere minstekatten. Så er spørsmålet til dere:

Har dere god erfaring med kastrering? Vil slossingen avta? Hvor mye betalte du for kastrering?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1200, like sint som før >:-(

Skrevet

Hvis du hadde kastrert de før de ble kjønnsmodene ville det ikke vært noe problem. Sånn som der er nå så vil det kanskje/kanskje ikke hjelpe. Men du vil ihvertfall legge til rette for at ungkatten kan få et langt og friskt liv og det er jo verdt endel bare det :)

Prisen pleier vel å ligge på rundt 1000-1200 men rundt vårtider er det en del dyreleger som har kampanje på dette så du kan jo ringe litt rundt og forhøre deg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kastrerte min hankatt da han var fyllt 2 år. Han er litt roligere, men han slåss enda - av vane, regner jeg med.

Men for all del, lynnet hans er annerledes enn det var. Ser han andre katter ute, kan han nå være fornøyd med å titte på dem gjennom vinduet mens han før var helt desperat etter å komme seg ut og jage dem. Og så er det andre fordeler selvfølgelig, som at urinen nesten ikke lukter lenger og at vi ikke er med på å sette flere kattunger til verden :)

Vi betalte rundt 2500,- for kastrering, id-merking og vaksinering - men vår dyreklinikk er generellt dyr.

Gjest asanti
Skrevet

Hadde man bare tatt til vett å kastert hannkattene før de er kjønnsmodne.

Kanskje noe å tenke på til neste gang?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde man bare tatt til vett å kastert hannkattene før de er kjønnsmodne.

Kanskje noe å tenke på til neste gang?

Om du sikter til meg, AB over deg, så fikk vi ham ikke før han var to år. Han ble kastrert to uker etter overtakelse.

Gjest asanti
Skrevet

Sikter til de som ikke ser poenge i å kastere hannkattene, men som i senere tid blir plaget av katter som sloss, store sår og markering.

Fint at dere gjorde det riktige da! :)

Gjest Consensio
Skrevet

De burde absolutt kastreres i så tidlig alder som mulig for å få best utbytte av det.

Kastrasjon i senere alder hjelper dog for mange, men ofte har kattene allerede lært seg oppførselen som kommer med hormonene, og det skal noen ganger litt mer enn kastrasjon for å avlæres den oppførselen.

Men kastrasjon bidrar jo til litt mer enn en katt som blir mer hjemmekjær og mindre slosskjempe, man forhindrer jo kattunger...selv om man ikke selv får ansvaret for kattungene når man har hannkatt, så bidrar man jo til at kattebestanden holdes nede.

Skrevet

Min erfaring er at kastrering tar den uønskede adferden også hos godt voksne katter, men at det kan ta noe lengre tid før man merker forskjell, siden adferden da er innlært over tid.

AnonymBruker
Skrevet

etter å ha sloss så han mistet mesteparten av øret og halvet ansiktet bare var skorper og ruer, fikk jeg overtalt venninna mi å kastrere sim gutt. nå 1 år seinere er han blitt en vakker gutt, med bare et lite fleng i øret. han sluttet å sloss etter 3-4måneder. og har blitt en kosegutt som kommen hjem vanligvis en gang i døgnet i forhold til før som det kunne gå noen uker her og der han var vekk, og kom alltid hjem blodig....

Skrevet

Ukastrerte hankatter sloss over damer. Kastrerte katter kan sloss over territorium. Du vil ikke bli sikret en slossfri katt av å kastrere, men det har definitivt så mange fordeler at jeg kan ikke skjønne at noen lar være. Mest av alt at du hindrer katten å sette unger på de ukastrerte hunkattene med like uansvarlige eiere (forbeholdt utekatter).

AnonymBruker
Skrevet

Mine to holder seg rundt dørene hele tiden. Vi bor øde til, og de må gå langt for å få seg noe. De er inne om natta, og utfor dørene om dagen. Men tror nok jeg vil kastrere minstekaren ja. Han er ikke fylt et år enda.

Skrevet

Det er ikke uvanlig at det foregår testing av rang nå som minstekatt utvikler seg og blir kjønnsmoden. Særlig hvis begge kattene er ukastrerte. Uten å påstå at dette er et ubestridt faktum så er det særlig den første våren etter at pus har blitt kjønnsmoden at territorium fastsettes. Å kastrere så fort som mulig, før han fyller året og våren slår inn for fullt tror jeg vil være å anbefale. Det er dessuten mange klinikker som har kastreringskampanjer nå, så du kan få og grei rabatt hvis du kjapper på.

Må dog igjen presisere at jeg synes det er uansvarlig å la ukastrerte katter gå løs ute, uansett hvor mye du mener at det ikke er andre katter i nærheten. Dyrebeskyttelsen får inn hundrevis av katter født hjemløse hver eneste vår og sommer - også fra "kattefrie" soner. Flesteparten av disse kommer fra katter som aaaldri går langt fra hjemmet eller "bare forsvant" (kjemperart, ukastrert) etc. Senest i går så jeg en liten pus bli som måtte si farvel etter å ha levd 5-6 måneder i umenneskelig kulde, med haleskade, klumper i pelsen og resten bare skinn og bein. Født ute av noens ukastrerte katt. Så min bønn: kjempebra at du vil kastrere minstemann - fortsett å kastrere eventuelt framtidige katter :tommelsmil:

Skrevet

For noen priser :O

Her koster kastrering av hannkatt 550 kroner på 5/6 klinikker i nærområdet. Den sjette er overpriset på alt, men koster likevel ikke mer enn ca 800 for kastrering av hannkatt.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg tidligkastrerte min, og han er sjelden i slåsskamper. Han ryker i tottene på èn nabokatt, men det er alt. Han streifer ikke, og er ganske hjemmekjær.

Og 1200 for kun kastrering? Det var ca. det jeg betalte for både kastrering, helsesjekk og chipping. For noen priser, ja! : o

Jeg tror nok det tar noen måneder før effekten av kastreringen setter inn. Det tok noen måneder før jeg merket det på pusen min =)

Skrevet

Hei!

Vi har kastrert vår hannkatt. Gjorde det når han var liten, da. Men han sloss sjeldent, og er en sofagris.

Ang pris, så sjekk dyrebeskyttelsen der du bor! De har ofte sånne kampanjer for at folk skal kastrere pusene sine:-)

Lykke til!

Skrevet

Vi har kastrert alle våre hannkatter godt før de vært voksne, og de har alle vært rolige. Vi hadde en dyrlege i grenda, så betalte ikke for det i det hele tatt. Hun var opptatt av å regulere kattebestanden, så hun tok på seg oppgaven å kastrere alle hankattene :)

Skrevet

Ukastrerte hankatter sloss over damer. Kastrerte katter kan sloss over territorium. Du vil ikke bli sikret en slossfri katt av å kastrere, men det har definitivt så mange fordeler at jeg kan ikke skjønne at noen lar være. Mest av alt at du hindrer katten å sette unger på de ukastrerte hunkattene med like uansvarlige eiere (forbeholdt utekatter).

Trodde ikke kastrerte hanner eller steriliserte hunner "hadde seg" i det hele tatt jeg ??

Skrevet

Trodde ikke kastrerte hanner eller steriliserte hunner "hadde seg" i det hele tatt jeg ??

Det kan jeg skrive under på at de gjør.

Skrevet

Hmm... jeg ser ikke helt koblingen mellom dette spørsmålet og det jeg skrev i mitt forrige innlegg :klo:

Men for å svare, så merker kastrerte hankatter fortsatt effekten av hunkatter i løp og kan fortsatt komme på ... romantiske tanker, selv om de skyter med løskrutt.

Det er også mulig for hunkatter å oppleve løpetid etter kastrering dersom det blir igjen vev etter operasjonen.

Kattunger blir det dog selvfølgelig ikke :pasha:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...