AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #1 Skrevet 8. mars 2011 Samboere, bor på 40-60 kvm, begge jobber fulltid, hunden er alene hjemme mens de er på jobb og får to korte turer hver dag, lek og lange turer i helger og ferier. Ville dette vært dyreplageri eller finnes det raser som kan leve godt i en situasjon som dette?
kaprifolen Skrevet 8. mars 2011 #2 Skrevet 8. mars 2011 Hva mener du med kort tur? 5 min? 30 min? Og hvor lenge blir hunden hjemme alene inkludert reisetid til og fra jobb? Har dere tenkt å anskaffe dere valp, eller voksen hund? (valper trenger opptil flere måneder før de kan være alene hjemme)
Gjest Canis lupus Skrevet 8. mars 2011 #3 Skrevet 8. mars 2011 Hva mener du med to korte turer? Har dere tid til å være hjemme/ha hunden hos familie/venner en stund når dere får valpen? Hunder lærer ikke selv å være alene hjemme, og tilpassing av det bør gjøres riktig, hvis ikke er sjangsene store for å få en hund med seperasjonsangst.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #4 Skrevet 8. mars 2011 Hva mener du med kort tur? 5 min? 30 min? Og hvor lenge blir hunden hjemme alene inkludert reisetid til og fra jobb? Har dere tenkt å anskaffe dere valp, eller voksen hund? (valper trenger opptil flere måneder før de kan være alene hjemme) Hva mener du med to korte turer? Har dere tid til å være hjemme/ha hunden hos familie/venner en stund når dere får valpen? Hunder lærer ikke selv å være alene hjemme, og tilpassing av det bør gjøres riktig, hvis ikke er sjangsene store for å få en hund med seperasjonsangst. Det hadde blitt en voksen omplasseringshund hvis det noen gang blir aktuelt. Har tenkt på at anskaffelsen skulle skje i forbindelse med ferie. Ingen av oss har hatt hund tidligere. Hunden hadde blitt alene hjemme i 9 timer i strekk hver dag og med korte turer mener jeg 10 min. Jeg kjenner til flere som jobber mye og likevel har hund, men lurer jo på hvor godt hunden egentlig har det.
Gjest Canis lupus Skrevet 8. mars 2011 #5 Skrevet 8. mars 2011 (endret) Nei, ingen hunder har det bra med så utrolig lite tur og å være alene hjemme såpass lenge. Har du tenkt på å skaffe deg katt? De er litt mer selvstendige, og da slipper du også tur-delen da det er tydlig at du ikke liker å gå tur. Hunder trenger mer enn 2x10 minutter tur hver dag, både pga det fysiske og det psykiske hos hunden. Alle hunder bør få MINST en 30min tur, og to 15 min turer. Og 9 timer er veldig lenge for en hund å være aleine, hver eneste ukedag, i hvertfall hvis dere ikke kommer til å gå mer med den. Beklager å måtte si det, men jeg tror ingen hund (heller ikke de miniatyrene) vil ha det godt med deg. Ikke fordi du er en dårlig person, eller en dårlig hundeeier, men fordi den ville fått ALT for lite tur, stimulisering og samvær med eier. Hunder har heller ikke godt av å få 2x10min 5 dager i uken for å så bli slengt ut 4-5 timer i fjellet. Da er det best å droppe hunden, evt låne en hund av venner/bekjente som kan bli med dere i helgene. Jeg jobber, trener, har kjæreste, venner OG har hund. Hunden min har det fint, det handler om prioriteringer. Hunden får minst en times lang-tur om dagen, pluss 2x15 minutter. Har "hodebry" (søk, lydighetstrening osv) i minst 15 min hver dag, og hunden er med på "alt". Må jeg jobbe overtid får jeg noen til å lufte han for meg. Jeg ville aldri skaffet meg hund, uansett rase, om jeg ikke kunne tilby den nok HVER DAG. Og 20 min om dagen fordelt på to turer er overhode ikke nok. (Og med hver dag, så mener jeg jo "hver dag". Jeg er jo syk som alle andre, og hunden har hviledager. Så dager uten morsjon skjer jo, men en normal dag så er vi ute i minst en og en halv time til sammen i løpet av dagen) Endret 8. mars 2011 av Canis lupus 3
kaprifolen Skrevet 8. mars 2011 #7 Skrevet 8. mars 2011 Nei, ingen hunder har det bra med så utrolig lite tur og å være alene hjemme såpass lenge. Har du tenkt på å skaffe deg katt? De er litt mer selvstendige, og da slipper du også tur-delen da det er tydlig at du ikke liker å gå tur. Hunder trenger mer enn 2x10 minutter tur hver dag, både pga det fysiske og det psykiske hos hunden. Alle hunder bør få MINST en 30min tur, og to 15 min turer. Og 9 timer er veldig lenge for en hund å være aleine, hver eneste ukedag, i hvertfall hvis dere ikke kommer til å gå mer med den. Beklager å måtte si det, men jeg tror ingen hund (heller ikke de miniatyrene) vil ha det godt med deg. Ikke fordi du er en dårlig person, eller en dårlig hundeeier, men fordi den ville fått ALT for lite tur, stimulisering og samvær med eier. Hunder har heller ikke godt av å få 2x10min 5 dager i uken for å så bli slengt ut 4-5 timer i fjellet. Da er det best å droppe hunden, evt låne en hund av venner/bekjente som kan bli med dere i helgene. Jeg jobber, trener, har kjæreste, venner OG har hund. Hunden min har det fint, det handler om prioriteringer. Hunden får minst en times lang-tur om dagen, pluss 2x15 minutter. Har "hodebry" (søk, lydighetstrening osv) i minst 15 min hver dag, og hunden er med på "alt". Må jeg jobbe overtid får jeg noen til å lufte han for meg. Jeg ville aldri skaffet meg hund, uansett rase, om jeg ikke kunne tilby den nok HVER DAG. Og 20 min om dagen fordelt på to turer er overhode ikke nok. (Og med hver dag, så mener jeg jo "hver dag". Jeg er jo syk som alle andre, og hunden har hviledager. Så dager uten morsjon skjer jo, men en normal dag så er vi ute i minst en og en halv time til sammen i løpet av dagen) Signerer. Men jeg vil legge til at vår hund klarer seg fint alene hjemme i både 9 og 10 timer hvis hun har fått en morgentur på minimum 20-30 minutter. Men det er ikke snakk om hver eneste dag. Er det mulighet for at du og partner får jobber med litt ulik arbeidstid? Her i huset drar mannen ca 06, mens jeg drar mellom 07.30 og 12.30 alt etter som hvilken vakt jeg har. Mann kommer hjem ca 15.30, og da er ikke hunden alene hjemme i 8 timer hver dag. Fungerer fint for oss som har voksen hund... Det er faktisk omtrent like mange hensyn å ta med hund i hus som med barn!
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #8 Skrevet 8. mars 2011 Vi har lite fleksibilitet mht arbeidstider, dessverre. Han jobber allerede mye og når jeg går ut i spesialisering blir det så vi begge jobber endel. Må bare innse at vi ikke har mulighet til å tilby det en hund trenger.
kaprifolen Skrevet 8. mars 2011 #9 Skrevet 8. mars 2011 Da er dere kanskje på samme niva som venninna mi. Hun sier "jeg skulle ønske jeg hadde lyst på hund"... Med det mener hun at hun skulle ønske hun var villig til å tilpasse hverdagen og livsstilen slik hun behøver for å gi en hund et godt liv. Synes hun har et poeng! Ellers vil jeg bare si at dere er flinke, gode og uegoistiske som faktisk innser at dere ikke kan gi en hund god nok omsorg for tiden. Det er modent og voksent gjort, og en dag vil forhåpentligvis ståa være slik at dere kan få en vofse å gjøre glad og fornøyd, og dele en flott tilværelse med!
#Mj# Skrevet 8. mars 2011 #10 Skrevet 8. mars 2011 Ellers vil jeg bare si at dere er flinke, gode og uegoistiske som faktisk innser at dere ikke kan gi en hund god nok omsorg for tiden. Det er modent og voksent gjort, og en dag vil forhåpentligvis ståa være slik at dere kan få en vofse å gjøre glad og fornøyd, og dele en flott tilværelse med! veldig enig med dette og jeg tror dere gjør både dere selv og en potensiell hund en stor tjeneste ved å ikke skaffe en hund nå!
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #11 Skrevet 8. mars 2011 Det hadde blitt en voksen omplasseringshund hvis det noen gang blir aktuelt. Har tenkt på at anskaffelsen skulle skje i forbindelse med ferie. Ingen av oss har hatt hund tidligere. Hunden hadde blitt alene hjemme i 9 timer i strekk hver dag og med korte turer mener jeg 10 min. Jeg kjenner til flere som jobber mye og likevel har hund, men lurer jo på hvor godt hunden egentlig har det. Ti min. er ike tur for en hund. Den skal gjøre fra seg samtidig. Det er ikke gjort på minuttet. Hund kan godt klare seg hjemme på dagtid, og slik er det mange hunder som har det. De sover for det meste da de er alene. Er begge i jobb,så må en sørge for skikkelig tur før en går på jobb. Hunden skal få ut energi,løpe,snuse,gjøre fra seg. Med to ti.min turer pr.dag,så får man en frustrert hund, en som kjeder seg,og da får man gjerne høre at hunden er vanskelig. Vår hund har tre turer pr.dag. Den første turen varer en time. Godt for hund,godt for eier. Da får den løpe(ikke asfalt) Så har den to kortere turer senere på dagen.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. mars 2011 #12 Skrevet 8. mars 2011 Jeg hadde hund og hun var alene opptil 9 timer hver dag. Hun var et murmeldyr og våkna aldri før klokka 1400 på dagen. Og brukte hele dagen på å samle opp energi. Så når jeg kom sliten hjem fra jobb, så hadde hun masse energi, som skulle "brukes opp". Hun krevde meg 100 % fra jeg kom inn døra etter jobb og til jeg la meg. Jeg hadde knapt tid til å vaske klær og hus. Brukte all tid på å trene hunden og å gå turer med hunden og aktivisere henne. Det slet meg helt ut. Selv om jeg fikk unedelig mye igjen av henne. Savner henne masse, men savner ikke forpliktelsene. Nå har jeg veldig veldig lyst på hund, men jeg vil ikke ha hund :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå