AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #1 Skrevet 8. mars 2011 F.eks a dog. Er det A, EI eller Æ det skal uttales? Jeg lærte på skola at det het Æ, noe lærerene var veldig streng på, men sånn rundt 6-7 så begynte de fleste å si mer A og til slutt sa alle det uten at noen sa noe på det. Jeg vet ikke om jeg kan høre feil, men på amerikanske filmer så hører jeg de sier A. Er A amerikansk og Æ britisk? Men hvs med EI? Noen ganger hører jeg de kan si EI dog (f.eks) i stedenfor. Har en følelse det må være noe spesielt? Det er ikke liksom f.eks "den hunden" det menes med? Og er ei-formen for A typisk amerikansk? For det har jeg ikke lært på skolen og det var britisk vi liksom skulle lære.
Gjest Eurodice Skrevet 8. mars 2011 #2 Skrevet 8. mars 2011 F.eks a dog. Er det A, EI eller Æ det skal uttales? Jeg lærte på skola at det het Æ, noe lærerene var veldig streng på, men sånn rundt 6-7 så begynte de fleste å si mer A og til slutt sa alle det uten at noen sa noe på det. Jeg vet ikke om jeg kan høre feil, men på amerikanske filmer så hører jeg de sier A. Er A amerikansk og Æ britisk? Men hvs med EI? Noen ganger hører jeg de kan si EI dog (f.eks) i stedenfor. Har en følelse det må være noe spesielt? Det er ikke liksom f.eks "den hunden" det menes med? Og er ei-formen for A typisk amerikansk? For det har jeg ikke lært på skolen og det var britisk vi liksom skulle lære. Den vanligste uttalen av den ubestemte artikkelen "a", er en slapp e-lyd, som i slutten av ord som skrive, lese osv. Det er ingen pause mellom "a" og "dog". De uttalemåtene du skriver, vet jeg ikke så mye om. "Den hunden" ville jeg ha sagt "that dog" på engelsk.
Gjest imli Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 "ei" har eg høyrt mykje på britisk engelsk, men eg veit ikkje kva reglane er for når ein seier "ei" og når ein seier "e".
HedvigR Skrevet 9. mars 2011 #4 Skrevet 9. mars 2011 A dog - her ville jeg uttale det som en blanding mellom norsk A og Å. Vanskelig å forklarte Men fins jo utallige dialekter innen engelsk, som andre språk. Vet at en del nordengelske dialekter ville uttalt det nærmere "ei" dog.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #5 Skrevet 9. mars 2011 "ei" er mest brukt når man legger vekt på én. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 10. mars 2011 #6 Skrevet 10. mars 2011 (endret) "ei" er mest brukt når man legger vekt på én. He came' a'wåkin' with ei' dåg Slang, estenders språk. Jo lengre fra 'the proper Oxford english' du tenker bevege deg verbalt, - jo flere slike østkant-fraser bør du plukke opp Så skal det riktignok nevnes at det har sine absolutte fordeler å beherske dem begge Endret 10. mars 2011 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #7 Skrevet 10. mars 2011 He came' a'wåkin' with ei' dåg Slang, estenders språk. Jo lengre fra 'the proper Oxford english' du tenker bevege deg verbalt, - jo flere slike østkant-fraser bør du plukke opp Så skal det riktignok nevnes at det har sine absolutte fordeler å beherske dem begge Den bruken er ikke konsekvent, verken i slang eller i dialektvariasjoner, hvor langt fra RP du enn beveger deg. Og det endrer ikke på det faktum at når det gjelder språklige føringer er "ei" mest brukt når man legger vekt på én. Dette er felles for britisk og amerikansk engelsk. Felles for BrE og AmE er for øvrig også en til dels utstrakt og inkonsekvent bruk av "ei" istedet for "a" i en annen sfære: Blant overklasse og høyt utdannede. Gjerne med et snev av affektasjon. Det er etter hvert også mye brukt i høytidelig og formell tale, som gjør at det feilaktig blir oppfattet som mer korrekt, og fører til økt alminnelig bruk. 1
Supraspinatus Skrevet 27. mars 2011 #8 Skrevet 27. mars 2011 Er det ikke slik at dersom substantivet begynner med en vokal så er det "aye" og dersom det er en konsonant "ah"?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #9 Skrevet 27. mars 2011 Er det ikke slik at dersom substantivet begynner med en vokal så er det "aye" og dersom det er en konsonant "ah"? Nei. Hvis substantivet begynner med en vokal så er det "an". Inkludert stumme konsonanter (f.eks. hour).
Supraspinatus Skrevet 27. mars 2011 #10 Skrevet 27. mars 2011 (endret) Nei. Hvis substantivet begynner med en vokal så er det "an". Inkludert stumme konsonanter (f.eks. hour). Herregud. Du har helt rett. Jeg får skylde på lite søvn. Etter å ha tenkt på det litt må jeg innrømme at den eneste gangen jeg bruker "ey" i stedetfor "ah/uh" er hvis jeg skal utheve at det er snakk om en i antall. Som på norsk "en" vs "én". Endret 27. mars 2011 av Supraspinatus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå