Spent... Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 Hei! Byttet tannlege nov 2009, han måtte bytte fylling på 2 gamle hull, da det var gjort dårlig arbeid tidligere. Men for 1 uke siden merket jeg at deler av fyllingen er bortr og tanna er sår! Har jeg noen klage muligheter? Mener å ha lest at fyllinger skal vare i flere år...noen som vet? :-)
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #2 Skrevet 7. mars 2011 Den signaturen din ble ikke helt riktig... Men det med tannlege vet jeg ikke. Jeg hadde fått helt angst i alle fall!!
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #3 Skrevet 8. mars 2011 Jeg har opplevd noe lignende - en tann ble rotfylt, og 1 1/2 år etterpå, knakk tanna i to. Kunne bare plukke ut stumpene med handa. Det kan ikke ha blitt gjort godt nok arbeid. Så da måtte jeg lage en bro, hele den operasjonen kostet ca 20 000 kr. Var ikke snakk om å få noe erstatning eller noe. Tannlegene er sikkert beskyttet på alle hold, og slikt er bare noe som "kan skje".
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #4 Skrevet 8. mars 2011 Det er mange forhold som gjør at en plombe ryker. Jeg mener at du har en ikke-sak. Til deg som rotfylte. Du har kanskje ikke fått med deg at en rotfylt tann blir dårligere og mer sprø og det derfor ikke er uvanlig at den knekker en stund etterpå. Har ingenting med tannlegen sitt arbeid.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #5 Skrevet 8. mars 2011 Til deg som rotfylte. Du har kanskje ikke fått med deg at en rotfylt tann blir dårligere og mer sprø og det derfor ikke er uvanlig at den knekker en stund etterpå. Har ingenting med tannlegen sitt arbeid. Du mener at det er vanlig og helt greit at en rotfylt tann knekker etter 1 1/2 år? Det var i allefall ingen som opplyste meg om dette - da ville jeg heller trukket den med en gang, og spart meg de 4500 som rotfyllingen kostet. Har rotfylt andre tenner før dette, og de holder fremdeles.
Gjest Raindrops Skrevet 8. mars 2011 #6 Skrevet 8. mars 2011 Du mener at det er vanlig og helt greit at en rotfylt tann knekker etter 1 1/2 år? Det var i allefall ingen som opplyste meg om dette - da ville jeg heller trukket den med en gang, og spart meg de 4500 som rotfyllingen kostet. Har rotfylt andre tenner før dette, og de holder fremdeles. Det sier seg vel litt selv at en rotfylt tann er svakere enn andre tenner, når den er såppas skadet i utgangspunktet at den må rotfylles. En rotfylling er jo et slags siste forsøk på å redde en tann. At du har andre rotfylte tenner som holder fremdeles er jo kjempeflott og bra for deg, men man kan altså ikke gi en garanti på rotfylte tenner. De knekker rett og slett lettere, og det er det ingenting tannlegen kan gjøre noe med.
Pinkee Skrevet 8. mars 2011 #7 Skrevet 8. mars 2011 Ring tannlegen du, å spør han. Jeg fikk ny fylling gratis, men da var det snakk om 3 måneder siden den ble satt inn. Her er det snakk om over ett år, så tror ikke du har krav på noe, men kanskje du kan få rabatt om ikke annet?
Spent... Skrevet 8. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 8. mars 2011 Ring tannlegen du, å spør han. Jeg fikk ny fylling gratis, men da var det snakk om 3 måneder siden den ble satt inn. Her er det snakk om over ett år, så tror ikke du har krav på noe, men kanskje du kan få rabatt om ikke annet? Hei, Ts her. Dette er snakk om "vanlig" fylling ved hull i tennene. Da jeg har hatt det tidligere har de holdt i mange år, og aldri vært snakk om å "bytte dem ut". Jeg trodde da at den type fylling skulle vare en god stund. Men skal ringe tannlegen og høre. Er så kjedelig hvis man må "etterfylle"/"bytte" hvert år...
Henkie Skrevet 8. mars 2011 #9 Skrevet 8. mars 2011 En normal tannlege vil vurdere slike saker i hvert tilfelle, og antagelig fikse fyllinga di gratis. En del tannleger er desverre så kyniske og pengegriske at de bare trekker på skuldrene, sier at slikt kan skje, og robber deg for penger nok en gang. At en rotfyllt tann er svakere og kan sprekke er desverre et faktum, og nok ikke noe tannlegen kan lastes for, men også her går det selvsagt an at tannlegen "bruker hodet" og vurderer hver enkelt sak.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #10 Skrevet 9. mars 2011 Jeg er enig med de andre her at du først bør kontakte tannlegen og prøve å komme frem til en ordning. Dersom du mener tannlegen har gjort en dårlig jobb, og dere ikke blir enige, kan du klage til din lokale tannlegeforening. Se oversikt med link til de forskjellige lokalforeningene på: http://tannlegeforeningen.no/lokal/homepg.aspx Her er Oslo Tannlegeforening sine sider med info om saksgang: http://www.oslotann.no/ArticleDisplay.aspx?MenuId=1342&ContentId=1768 Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå