Blackpuma Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 Jeg lurer på hva dere gjør for å yte maksimalt når dere trener med høy intensitet. Jeg tenker da kanskje spesielt på jogging og intervalltrening. Jeg er i elendig form, og har trent en måneds tid + nå, og ønsker å øke kondisjonen. Problemet er at med en gang jeg kommer meg på mølla, så mister jeg alt pågangsmot, gir meg med en gang pusten er for tung. Det var en periode Jeg klarer fint å trene hardt i saltimene som spinning, zumba, afro og lignende. Så hvordan presser du deg til å trene hardere?
Supraspinatus Skrevet 7. mars 2011 #2 Skrevet 7. mars 2011 Jeg lurer på hva dere gjør for å yte maksimalt når dere trener med høy intensitet. Jeg tenker da kanskje spesielt på jogging og intervalltrening. Jeg er i elendig form, og har trent en måneds tid + nå, og ønsker å øke kondisjonen. Problemet er at med en gang jeg kommer meg på mølla, så mister jeg alt pågangsmot, gir meg med en gang pusten er for tung. Det var en periode Jeg klarer fint å trene hardt i saltimene som spinning, zumba, afro og lignende. Så hvordan presser du deg til å trene hardere? Den viktigste treningen for å komme i bedre form er ikke den hardeste. En feil mange gjør er at de tenker at dersom jeg ikke har blodsmak i munnen etter trening har jeg ikke trent hardt nok. Å jogge alene på møllen kan være kjedelig i lengde siden det er fort gjort at det går i samme tempo hele tiden. Når det gjelder intervalltrening, så finnes det egentlig to hovedversjoner av denne. Kortintervall med korte aksjonsperioder med svært høy intensitet og så finnes det langintervall der man holder høy intensitet i 4-5min og så rolig, men ikke for rolig, i 2-3min. Begge deler gir nyttig trening, men det er helst langintervallen som har vist seg å ha god effekt på kondisen. Men når det er sagt er det faktisk all langkjøringen (ikke intervall) på moderat til lavt tempo som er den viktigste formen. Begge deler må til for å gjøre gode fremskritt. Hvordan motiverer jeg meg til trening? Ved å se fremskritt. Ta en fysisk test. Følg et treningsprogram. Ta samme test 1-2 mnd senere. En annen motivasjon er mestring underveis. Jeg merker at selv om intervalltimene er harde så gir de meg en boost. Både i form av adrenalin mens det står på, og endorfiner etterpå. Før trening er jeg ofte litt umotivert, men jeg vet at jobben må gjøres om jeg skal ha fremgang. Det kan også være nyttig med et hovedmål (konkret, men oppnåelig) og delmål. Et hovedmål kan være gjennomføring av Birkebeineren (på en viss tid, eller bare å gjennomføre), delmål kan da være gåtte distanser på ski på en viss tid el.l. Delmålene må være mindre enn hovedmålet og litt lettere å oppnå. Det er en hårfin balanse mellom for lett og for vanskelige mål. Det er viktig at du når målene dine, men ikke nødvendigvis på første forsøk. Siden du likte saltimer, hva med å prøve spinning? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå