Gå til innhold

0 barnehageplass , og er uten jobb..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har søkt sønnen min inn til høsten, men fikk avslag, MEN jeg har ikke jobb, vil jeg da få dagpenger?

Kjæresten min skal jo ha permisjon 10 uker, det er jo ikke så lett da...

Jisses..

Får å si det sånn..

Jeg er uten jobb, kjæresten min skal ha permisjon de siste ti ukene, og det er jo vanskelig for meg å få jobb 10 uker,og så for så å gå hjemme med småen til han får barnehageplass...

Har jeg krav på dagpenger når han tar de 10 ukene sine, og etter de 10 ukene ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter....

Skrevet

For å få dagpenger må du være reell arbeidssøker. Altså må du ha mulighet til å ta en jobb, noe du jo ikke har dersom du ikke har barnepass.

Men det skal jo i teorien være full barnehagedekning, så en eller annen plass får du vel?

Gjest Spinell
Skrevet

Men det skal jo i teorien være full barnehagedekning, så en eller annen plass får du vel?

Retten gjelder for barn som fyller ett år innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass. Hvis jeg forstår tickeren til TS rett er barnet født i november, og har dermed ikke denne rettigheten før neste år igjen.

Retten til dagpenger avhenger av om du har tjent nok. Vilkårene for dette finner du her.

Dessuten må du være reell arbeidssøker.

For barn under tre år uten barnehageplass har du rett på kontantstøtte. Mer om kontantstøtte finner du her.

Skrevet (endret)

Siden du ikke har mulighet til å ta en jobb har du heller ikke rett på dagpenger, dessverre.

Det eneste du har rett på er kontantstøtte fra barnet er 13 måneder.

Kan dagmamma være et alternativ?

Endret av Linelia
AnonymBruker
Skrevet

Siden du ikke har mulighet til å ta en jobb har du heller ikke rett på dagpenger, dessverre.

Det eneste du har rett på er kontantstøtte fra barnet er 3 måneder.

Kan dagmamma være et alternativ?

Er ikke kontantstøtten fra barn som er 1 år?

Skrevet

Hehe, jo, det skulle stå 13 måneder :fnise:

Skrevet

Hun har vel krav på dagpenger når hun ikke lenger har permisjon????? Bhg-plass, eller ikke. Hadde hun fått jobb, så kunne hun sikkert ordnet med dagmamma ol, så det vil jo ikke ha noe å si. Kontantstøtte har du også krav på, fra 13 mnd.

Skrevet

Ring NAV :-)

Skrevet

Ja, nav er på tråden, men får et håpløst opplegg. Må nok finne dagmamma, eneste løsningenn, jeg har ikke råd til å leve på 3300 kr i mnd. Neste barn skal komme i Juli:)!!

Skrevet

Hun har vel krav på dagpenger når hun ikke lenger har permisjon????? Bhg-plass, eller ikke. Hadde hun fått jobb, så kunne hun sikkert ordnet med dagmamma ol, så det vil jo ikke ha noe å si. Kontantstøtte har du også krav på, fra 13 mnd.

Har ikke krav på noenting nei..Så da må jeg først gå ulønnet hvis kjæresten skal ha 10 uker permisjon, også får jeg 3300 imnd, og ikke noe mer penger fremtil han får barnehagplass evnt dagmamma...

Gjest Spinell
Skrevet

Forstår ikke helt hva du mener nå.

Ett sted må aldersgrensen for rett til barnehageplass gå. Hadde du tenkt å heve arbeidsledighetstrygd uten å være jobbsøker?

Mye kan dessuten skje på barnehagefronten før første august, og du skal ikke se helt bort fra at det blir ledige plasser likevel. Kontakt kommunen din for å spørre hvordan de gjør det med supplerende inntak/ventelister. Er nesten forundret over at du allerede vet at du har fått avslag, da de fleste kommuner nettopp har hatt søknadsfrist, og slett ikke sendt inntaksbrev ennå. Din kommune må være veldig tidlig ute!

Skrevet

Spinell; vet om flere som har fått svar, så er nok noen kommuner som er så tidlig ute, ja.

Skrevet

Oppsumering:

Altså fristen for søke her var 1 Februar, de så fikk plass skulle få svar 1 mars.

Så har de en uke på seg til å takke ja evnt nei til plass, de så fikk tilbudt.

1 April skal alt være i boks, da vil du se om det er noen plasser ledige i det hele tatt, men i år er det så veldig mange søkere, så hun sa at det dessverre var helt fullt opp og jeg har jo ikke krav, siden han er født i November.

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt det du sa om at neste barn skal komme i juli? Det kan vel ikke stemme?

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg forstår fremdeles ikke helt problemet, jeg da.

Du har rett på arbeidsledighetstrygd hvis du er reell arbeidssøker og har tjent nok fra før ihht lenke i mitt første svar. Det innebærer at du må søke jobber og ta det som byr seg for å ha rett til trygd.

Alle som har barn og er i jobb må selvsagt skaffe tilsyn til barna sine. Slik har det vært til alle tider, også før den lovfestede retten til barnehageplass ble vedtatt. Har man ikke barnehageplass må man skaffe seg dagmamma.

Skrevet

Jeg forstår fremdeles ikke helt problemet, jeg da.

Du har rett på arbeidsledighetstrygd hvis du er reell arbeidssøker og har tjent nok fra før ihht lenke i mitt første svar. Det innebærer at du må søke jobber og ta det som byr seg for å ha rett til trygd.

Alle som har barn og er i jobb må selvsagt skaffe tilsyn til barna sine. Slik har det vært til alle tider, også før den lovfestede retten til barnehageplass ble vedtatt. Har man ikke barnehageplass må man skaffe seg dagmamma.

Nei, men jeg kan jo ikke søke jobb når jeg ikke har barnehageplass.

Det eneste jeg har krav på hvis jeg ikke får dagmamma er kontantstøtten som er på 3300. Hadde jeg hatt dagmamma, så kan jeg melde meg som arbeidsøker.

Jeg har ikke krav på dagpenger, så lenge barnet mitt ikke har dagmamma eller barnehageplass. Snakket akkurat med nav.

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt det du sa om at neste barn skal komme i juli? Det kan vel ikke stemme?

Hehe, "neste barn"..altså, hvis det er så vanskelig å få plass mener jeg :gjeiper:

Skrevet

Hehe, "neste barn"..altså, hvis det er så vanskelig å få plass mener jeg :gjeiper:

Hehe, da så :ler: Må si at jeg stussa veldig der gitt - fikk det ikke helt til å gå opp!

Men ja, har selv julibarn, og det er praktisk på mange måter :)

Gjest Spinell
Skrevet

Klart du kan søke jobb. Nå skal jeg være både slem og provoserende her, men jeg synes etterhvert det virker som du skaper et stort problem ut av jobbsøkingen, og at du egentlig ikke har lyst til å søke jobber, men likevel heve trygd.

Du må ikke nødvendigvis ha barnet ditt hos dagmamma mens du søker jobb, men noen må ha tilsyn med barnet når du skal jobbe. Det er da vitterligen såpass langt fram i tid at du burde ha tid til både å finne en dagmamma og etterhvert kunne søke deg jobb med oppstart ved det tidspunktet det passer for deg å begynne å jobbe.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...