Gå til innhold

Huslån ved samlivsbrudd... Hvordan ville dere løst den økonomiske biten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 1 drøy mnd siden ble det slutt mellom meg og x'en. Han dro da til sine foreldre mens jeg ble værende igjen i huset fordi småen går i barnehagen her.

Vi er blitt enige om å selge huset, siden jeg ikke har råd til å bo her alene og han er overhodet ikke interessert i å bo på denne siden av Oslo.

Så har krangelen om huslånet dukket opp.... Vi eier huset 50/50, og han mener at siden jeg bor her skal jeg betale alt. Det har jeg ikke råd til, iallefall ikke med 3 mndr behandlingstid på søknadene mine hos nav.

Slik er situasjonen nå: jeg betaler hele huslånet mens han ikke betaler noe. Flytter jeg ut, må jeg betale halve huslånet og da har jeg ikke råd til å betale husleie noe annet sted.

Hvordan ville dere løst dette? Jeg syns jo at siden eierbrøken er 50/50 så skal vi betale halvparten hver inntil huset er solgt. Hadde han bodd her og jeg flyttet hjem til mine foreldre så hadde jeg jo betalt halvparten av huslånet fram til huset blir solgt. Er ikke det bare rett og rimelig? Synes det her er litt urettferdig, at han ikke betaler noe når han har flyttet ut, mens hvis jeg flytter ut må jeg betale halvparten.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si til ham at det han ikke betaler av lånet nå skal du ha ekstra av overskuddet etter salget, så begynner han nok å betale ganske kjapt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For 1 drøy mnd siden ble det slutt mellom meg og x'en. Han dro da til sine foreldre mens jeg ble værende igjen i huset fordi småen går i barnehagen her.

Vi er blitt enige om å selge huset, siden jeg ikke har råd til å bo her alene og han er overhodet ikke interessert i å bo på denne siden av Oslo.

Så har krangelen om huslånet dukket opp.... Vi eier huset 50/50, og han mener at siden jeg bor her skal jeg betale alt. Det har jeg ikke råd til, iallefall ikke med 3 mndr behandlingstid på søknadene mine hos nav.

Slik er situasjonen nå: jeg betaler hele huslånet mens han ikke betaler noe. Flytter jeg ut, må jeg betale halve huslånet og da har jeg ikke råd til å betale husleie noe annet sted.

Hvordan ville dere løst dette? Jeg syns jo at siden eierbrøken er 50/50 så skal vi betale halvparten hver inntil huset er solgt. Hadde han bodd her og jeg flyttet hjem til mine foreldre så hadde jeg jo betalt halvparten av huslånet fram til huset blir solgt. Er ikke det bare rett og rimelig? Synes det her er litt urettferdig, at han ikke betaler noe når han har flyttet ut, mens hvis jeg flytter ut må jeg betale halvparten.

Går utifra at lånet står på dere begge to? hvis ikke kan han drite i å betale.Står lånet på dere begge to,så kan du be banken om å få betale din del av lånet. Fortell at huset skal selges. Er du smart, så ber du om avdragsfrihet frem til salg,så betaler du din del av rentene. Da blir det banken som sender purring til han

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er midt oppi samme situasjon som deg. Vi gjør det sånn at begge betaler huslån og forsikring, mens jeg betaler andre løpende utgifter som strøm, tv, internett osv. Og betale på huset kommer jo begge til gode.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Selvfølgelig skal han betale halvparten, for han eier jo fortsatt halve huset. Det er jo ikke husleie det er snakk om her, men et lån.

Kontakt banken. AB 21:27 sitt forslag over var lurt.

Endret av Harlekin
  • Liker 3
Skrevet

Det mest fornuftige er å dele lånet og at den som bor i huset dekker de faste utgiftene som kommunale avgifter, strøm, tv o.l.

AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på at dere mest sannsynlig er solidarisk ansvarlig for lånet. Banken vil ikke da dele lånet uten videre, og ved tvangsinndrivelse kan de gå på den de mest sannsynlig vil få full dekning fra.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg flyttet fra eksen min satt han igjen med huset. Advokaten min sa da at eksen skulle betale hele lånet siden han bodde der. Dette er visst helt vanlig for han måtte da betale sin halvdel av lånet pluss min halvdel som han også skulle betale som en form for husleie. Vi hadde ikke så mye i lån så det gikk greit, etterhvert løste han meg ut og tok over huset selv.

Skrevet

Huslånet er selvsagt hver enkelt av dere sitt ansvar ift. den brøken dere har avtalt. Imidlertid er han i sin fulle rett til å kreve husleie av deg til markedspris når kun du bor der. Dette kan tilsvare både mer og mindre enn låneutgiftene. Ellers får du flytte ut, så kan dere leie ut til markedspris frem til dere får solgt.

Skrevet (endret)

Jussen i dette er helt klar.

Dere skal begge to betale utgiftene på huset; dvs lån, avdrag, forsikring og kommunale avgifter.

MEN- han har krav på husleie fra deg. Husleien han kan kreve er markedsleie redusert med din eierandel (i dette tilfellet 50%).

Dvs at om markedsleia i området er ca 10 000 i måneden så kan han kreve halvparten av dette fra deg PLUSS at du skal dekke halvparten av utgiftene på huset.

Så her får du bare ta frem kalkulatoren og regne deg frem til hva som lønner seg.

Et samlivsbrudd innebærer at det økonomiske fellesskapet opphører samt vanligvis en generell nedgang i levestandard (ihvertfall for en periode). Han er ikke pålagt å subsidiere deg frem til du får støtte fra NAV.

Edit: ser Glitnir har svart akkurat det samme. Beklager "dobbeltpost"

Endret av Løvetanten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...