Gå til innhold

Hva burde jeg konventere til, den ortodokse kirke eller den katolske kirke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

??

Videoannonse
Annonse
Gjest Valiant
Skrevet

Du burde konventere til den du er mest enig med.

• Liker 1
Skrevet

??

Det må du finne svaret på selv.

Skrevet

ingen av dem! :-)

Gjest Cerridwen
Skrevet

Den du følar mest tilhøyrigheit til sjølvsagt.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Kråkesaks, moderator.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg tror ikke du er klar ennå for å konvertere til noen av dem, ellers ville du ikke spurt på den måten. Det betyr ikke at du ikke kan bli klar i framtiden. Søk videre.

Det finnes en del teologiske forskjeller mellom den ortodokse kirken og den romersk katolske, men jeg synes det er feil ende å starte i. Jeg vil foreslå at du i en periode går til gudstjeneste vekselvis i begge kirker for å finne hva som føles rett for deg. Ingen av kirkene godtar uten videre konvertitter. For å bli fullt medlem med rett til alle sakramentene, må man gjennom en periode som katekumen. Det innebærer trosopplæring og regelmessig deltakelse over en periode (i min kirke vanligvis ca. ett år).

Ortodoks trosliv (som jeg kjenner best) innebærer at man må ha en viss selvdisiplin og følge en del regler, bl.a.

1. be daglig morgenbønn og aftenbønn

2. gå i kirken så ofte man kan

3. faste onsdag og fredag samt 40 dager før jul og påske samt to kortere fasteperioder på sommeren. Faste innebærer bl.a vegetarisk kosthold (vegan) samt at man avstår fra alkohol.

4. skrifte regelmessig

5. delta i kirkens praktiske liv (dugnader osv).

Dette er idealet. Det er nok mange ortodokse som ikke følger opp like bra som man bør. Men tenker du å bli ortodoks er det vel et dårlig utgangspunkt å tenke at man ikke skal følge kirkens råd? Disse reglene er ikke mål i seg selv, men skal hjelpe oss tl å leve et åndelig liv.

Gode innføringer i den ortodokse kirken er Timothy Ware: The Orthodox Church og The Orthodox Faith. Kjøp begge to.

Sankt Olav katolske bokhandel i Oslo har en del ortodokse bøker (i 2 etasje) i tillegg til mye katolsk litteratur. Jeg vil tro at du også finner bøkene til biskop T. Ware der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du er klar ennå for å konvertere til noen av dem, ellers ville du ikke spurt på den måten. Det betyr ikke at du ikke kan bli klar i framtiden. Søk videre.

Det finnes en del teologiske forskjeller mellom den ortodokse kirken og den romersk katolske, men jeg synes det er feil ende å starte i. Jeg vil foreslå at du i en periode går til gudstjeneste vekselvis i begge kirker for å finne hva som føles rett for deg. Ingen av kirkene godtar uten videre konvertitter. For å bli fullt medlem med rett til alle sakramentene, må man gjennom en periode som katekumen. Det innebærer trosopplæring og regelmessig deltakelse over en periode (i min kirke vanligvis ca. ett år).

Ortodoks trosliv (som jeg kjenner best) innebærer at man må ha en viss selvdisiplin og følge en del regler, bl.a.

1. be daglig morgenbønn og aftenbønn

2. gå i kirken så ofte man kan

3. faste onsdag og fredag samt 40 dager før jul og påske samt to kortere fasteperioder på sommeren. Faste innebærer bl.a vegetarisk kosthold (vegan) samt at man avstår fra alkohol.

4. skrifte regelmessig

5. delta i kirkens praktiske liv (dugnader osv).

Dette er idealet. Det er nok mange ortodokse som ikke følger opp like bra som man bør. Men tenker du å bli ortodoks er det vel et dårlig utgangspunkt å tenke at man ikke skal følge kirkens råd? Disse reglene er ikke mål i seg selv, men skal hjelpe oss tl å leve et åndelig liv.

Gode innføringer i den ortodokse kirken er Timothy Ware: The Orthodox Church og The Orthodox Faith. Kjøp begge to.

Sankt Olav katolske bokhandel i Oslo har en del ortodokse bøker (i 2 etasje) i tillegg til mye katolsk litteratur. Jeg vil tro at du også finner bøkene til biskop T. Ware der.

Hva er grunnen til at dere må faste på ondager og fredager?

Skrevet

Hva er grunnen til at dere må faste på ondager og fredager?

Konverter til Jesus, så vil du snart finne ut hvem du vil trives best sammen med.

Jeg tror ikke Jesus er så veldig begeistret for all den religionen som ofte følger med troen. Vær en Jesu etterfølger, og du kan ikke bomme på din tilhørighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ville være mer naturlig å spørre hvorfor de andre har sluttet med det.

Dette er en skikk som kirken overtok fra jødene og som har vært praktisert helt fra kirkens begynnelse. De ortodokse har holdt fast på skikken, Katolikkene har delvis gjort det. De faster på fredager.

AnonymBruker
Skrevet

Konverter til Jesus, så vil du snart finne ut hvem du vil trives best sammen med.

Jeg tror ikke Jesus er så veldig begeistret for all den religionen som ofte følger med troen. Vær en Jesu etterfølger, og du kan ikke bomme på din tilhørighet.

Helt enig med dette:) Spør Jesus så får du svar. Les hva som står i Bibelen uavhengig av hva andre mener. Du vil da finne den sanne tro:) Relgiøsitet er noe verken Jesus eller Gud liker, og noe det ikke vil komme noe godt ut av!!!

Lykke til videre :)

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med dette:) Spør Jesus så får du svar. Les hva som står i Bibelen uavhengig av hva andre mener. Du vil da finne den sanne tro:) Relgiøsitet er noe verken Jesus eller Gud liker, og noe det ikke vil komme noe godt ut av!!!

Lykke til videre :)

BIBELEN

Matt 4:2. Han fastet i førti dager og førti netter og ble til sist sulten.

Matt 6: 16-18: Når dere faster, skal dere ikke gå med dyster mine, slik som hyklerne. De forsømmer sitt utseende for at folk skal se at de faster. Sannelig, jeg sier dere: De har alt fått sin lønn. Men når du faster, skal du salve hodet og vaske ansiktet, for at ingen skal se at du faster, bare din Far som er i det skjulte. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg.

Matt 9:14-15 Da kom Johannes’ disipler til ham og sa: «Både vi og fariseerne faster ofte; hvorfor faster ikke dine disipler?» «Kan vel bryllupsgjestene sørge så lenge brudgommen er hos dem?» svarte Jesus. «Men det skal komme en tid da brudgommen blir tatt fra dem, og da skal de faste. Se også Mark 2:18-20, og Luk 5:33

Matt 17:19-21: Da disiplene ble alene med Jesus, spurte de ham: «Hvorfor kunne ikke vi drive den ut? (Merk: en ond ånd)» «Fordi dere har så lite tro,» svarte han. «Sannelig, jeg sier dere: Om dere har tro som et sennepsfrø, kan dere si til dette fjellet: 'Flytt deg herfra og dit!' – og det skal flytte seg, og ingenting skal være umulig for dere. (Men dette slaget drives bare ut ved bønn og faste) Se også Mark 9: 29.

Apgj 13: 2-3 En gang de holdt gudstjeneste og fastet, sa Den hellige ånd: «Ta ut Barnabas og Saulus for meg, så de kan gå til den oppgaven jeg har kalt dem til.» Etter faste og bønn la de hendene på dem og lot dem reise.

Apgj 14:23 I hver menighet valgte de ut eldste for dem, og under bønn og faste ga de dem over til Herren, han som de var kommet til tro på.

2. Kor 11:26-27 Stadig har jeg måttet reise omkring, i fare på elver og i fare blant røvere, i fare blant landsmenn og i fare blant utlendinger, i fare i byer, i fare i ørkenen, i fare på havet og i fare blant falske brødre, i arbeid og slit, ofte i nattevåk, i sult og tørst, ofte fastende og uten klær i kulden.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Når noen spør på et forum hva de bør konvertere til, da er de ikke klare til å konvertere til noe som helst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når noen spør på et forum hva de bør konvertere til, da er de ikke klare til å konvertere til noe som helst.

Kanskje du har rett, men tro kommer like mye fra hjertet som fra hjernen. Kristen tro er først og fremst levd liv, ikke teori. Derfor mener jeg trådstarter heller bør oppsøke romersk katolske og ortodokse kirker for å se med egne øye, og ikke bare henge seg opp i teologiske forskjeller mellom den ortodokse og den romersk katolske kirken.

Jeg legger ved et par linker som kanskje kan være av interesse for trådstarter:

ortodokse kirker i Norge

www.ortodoks.com

www.ortodoks.no

Den romersk katolske kirken

www.katolsk.no

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...