AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 Jeg er student og var i sist uke på hjemmebesøk sammen med to andre medstudenter. Da vi kom til den ene klienten vi har hatt mye med å gjøre hadde hun ordnet med kaffe og et kakestykke til hver av oss. Hun syntes det var kjempe stas å få ordne til oss "ungdommer" og lot til å trives veldig. Det jeg lurer på er altså om det er OK å si ja til dette? Vi kom dit for å snakke og bli kjent med henne, så det gikk ikke ut over noe faglig. Hva synes dere?? Ny student
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #2 Skrevet 7. mars 2011 Regner med det er noe sykepleie-aktig du studerer. Arbeidsplassen din har sikkert noen retningslinjer på dette, så du får høre med de.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #3 Skrevet 7. mars 2011 ikke sykepleiestudent, men innen sosial utdanning en plass Vi har ikke hørt noe, men verken praksiskontakt eller veileder har sakt noe..
Gjest Elfrida Skrevet 7. mars 2011 #4 Skrevet 7. mars 2011 Jeg kjenner ikke til retningslinjer for dette, men jeg syns det hadde vært synd hvis dette ikke var lov å si ja takk til. En ting er hvis det blir sånn at den som skal motta tjenester føler at de må servere noe hver gang, men dette virker jo som en annen type situasjon. 2
Tullepia Skrevet 7. mars 2011 #5 Skrevet 7. mars 2011 Takk pent, si at dette virkelig ikke var nødvendig og spis med god samvittighet. Mange yrkesgrupper som kommer på hjemmebesøk blir tilbudt en kopp kaffe og noe å bite i, så det er greit. Bare pass på at det ikke blir til ulempe for klienten. Hjelp gjerne til med å bære ut tallerk/kopp og sett i oppvaskmaskinen før dere går.
kaprifolen Skrevet 8. mars 2011 #6 Skrevet 8. mars 2011 Det finnes faktisk en "regel" som sier at man er "forpliktet" til å ta imot gaver til en maks verdi a. 200kr hvis man oppfatter det som at pasient/klient vil gjøre det for å jevne ut forholdet. Skjønner du hva jeg mener? *trøtt*
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #7 Skrevet 8. mars 2011 Jeg har selv hatt en jobb innen helseyrket hvor man er mye på hjemmebesøk (primert hos eldre mennesker), og ble ofte tilbudt kaffe eller kake. Jeg takket alltid ja. Det kan være mang en grunn til at pasient/bruker tilbyr kaffe/kake. Som hun over meg sier kan det være et behov for å "utgjevne". Det kan være for å bare være hyggelig, eller som en liten takk. Det kan også være et ønske om at helsearbeideren setter seg ned med den kaffekoppen og sitter å småsnakker om andre ting enn sykdom/helse. Mange eldre mennesker sitter (desværre) mye alene. Et "nei takk" til hjemmelaget kake kan ofte bli tatt som en fornærmelse. Bare pass på at pasient/bruker ikke føler seg "pliktet" og server alt for ofte.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #8 Skrevet 8. mars 2011 Jeg er av dem som som oftest takker pent nei. Ikke til kaffe da. Jeg har sett så mye griseri i folks hjem, at jeg aldri kunne tenkt meg å spise noe vedkommende har laget... Dette er innen sykepleie da, så kan hende forholdene er litt annerledes. 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #9 Skrevet 8. mars 2011 Jeg er av dem som som oftest takker pent nei. Ikke til kaffe da. Jeg har sett så mye griseri i folks hjem, at jeg aldri kunne tenkt meg å spise noe vedkommende har laget... Dette er innen sykepleie da, så kan hende forholdene er litt annerledes. Der drar jeg ofte en hvit løgn. "Tusen takk, har nettopp spist, så jeg tar å sparer den til lunchen/herlig, så har jeg en snack til å ha i bilen". Jeg klarer bare ikke de skuffa blikkene jeg får ved et nei takk. 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #10 Skrevet 9. mars 2011 Tenker på det litt i forhold til sunt kosthold. En kakebit er jo greit selv om det lett er 400-500 kalorier i et kakestykke, men hvis en skal spise kake hos flere brukere per dag, så blir en seende ut som et kakemonster til slutt :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå