Gå til innhold

17 åring som bor alene -

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke tanker gjør du deg når du hører om en 17 år gammel jente som bor alene i en leilighet i Oslo. Foreldrene "er visst innom", men skal bo i nærheten.

Har plutselig blitt en populært sted å henge, men som forelder er jeg veldig skeptisk til at mitt barn henger der.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Barnevernet plasserte meg alene i en hybel i Oslo fra jeg var 15. Når jeg ble 17 1/2 flyttet jeg til en leilighet som både huseier og barnevernet var med på å forfalske dokumentene til (husleiekontrakt) slik at det skulle se ut som om jeg var 18 når jeg skrev under. Og nei, jeg lyver ikke, jeg har alle disse papirene i bv-mappen min.

Skrevet

Gjør meg ikke noen spesielle tanker, egentlig. Mulig det er en friplass med en del festing o.l - i den alderen er det vel kjekt og kult for vennene hennes at hun bor alene og de kan "gjøre som de vil" hos henne, men det vil nok roe seg etterhvert?

Jeg flyttet ut som 16-åring fordi jeg og mamma ikke gikk overens. Jeg var riktignok ganske moden for alderen og hadde aldri fester o.l hjemme hos meg før jeg var 18 år.

Skrevet

Jeg syns ikke du skal bekymre deg. Ditt barn er vel neppe mye til barn lenger hvis h*n også er 17 år. La h*n leve livet litt selv. Det skjer neppe noe farlig der.

• Liker 2
Skrevet

Helt normalt, ungdom som ikke vokser opp i by flytter vanligvis på hybel når dem er 16.

Muligens dette kommer av at foreldrene har veldig god råd, så dem kan holde jenta med egen leilighet. Men, å bo for seg selv gjør vanligvis bare ungdommen fortere voksen/ansvarsbevisst.

• Liker 3
Skrevet

Jeg flyttet for meg selv da jeg var 16, og mine foreldre var ikke engang "innom". Det ble folk av meg å....;-)

Var faktisk en veldig hyggelig periode i livet mitt, selv om det nok var endel festing og turing. Men det var ingenting veldig utsevende, og heller ikke flatfyllfester på hybelen, for å si det slik. Men veldig mye fnising over en flaske billig, musserende skvip eller noen øl.

AnonymBruker
Skrevet

Er da fryktelig mange 17 åringer som bor alene, eller i kollektiv.

Skrevet

Herremin, jeg blir helt matt av slike foreldre som skal behandle ungene som barn til de er "ørtenogførr".....

Har du oppdratt barnet ditt? Ja? Så stol på at hin faktisk er ung voksen og kan ta egne avgjørelser. Hvis ikke er det for sent for deg å innprente noe på den måten, men må heller la hin lære av erfaring.

Forøvrig bodde jeg også alene på den tiden, og var vel en av de "kjipeste" av mine venner i så måte, for jeg hadde stramt budsjett, og gadd absolutt ikke å få leiligheten rasert eller trøbbel med huseier pga en fjortisfest.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kollektiv != Alene

"Kollektiv" == Bor sammen med foreldrene

Gjest Raindrops
Skrevet

Tenker ikke noe videre over det. Jeg flyttet for meg selv i egen leilighet det året jeg fylte 15. Ble nok en del festing og sene kvelder med kompiser, men jeg har vokst opp til å bli både ansvarsbevisst og selvstendig likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker - "håper hun trives".

De fleste av oss har jo flyttet for oss selv en gang, så ikke noe spesielt med det. Ikke noe unormalt i en alder av 17 år, da faktisk rett mange flytter på hubel i den alderen for å gå videregående skolen.

Skrevet

95 % av de i klassen jeg gikk på i år hadde flyttet på hybel. Alle hadde nettopp blitt ferdig på ungdomsskolen og flyttet ut for å gå på videregående (bortsett fra meg, jeg var "gamla"). Det er veldig vanlig å bo for seg selv i den alderen.

Gjest Ruccola
Skrevet

Jeg var 15 når jeg flyttet på hybel første gang. Eller hybel var det jo egentlig ikke, det var en leilighet. Delte den rigtignok med mitt eldre søskenbarn, men hun studerte et anet sted og var der bare i helgene, så jeg vil påstå jeg bodde der alene, for i helgene var jeg hjemme.

Neste år delte jeg hybel med flere andre av praktiske grunner.

Har jobbet siden jeg var 14 og alltid vert ansvarlig og ordentlig. Ser ikke på det som et problem da jeg var voksen for alderen.

Men om man er barnslig for alderen kan det jo bli et problem med tanke på hygiene og kosthold. Men så lenge det er en ren og pen leil, så vil jeg tro man ellers kan klare seg fint også ;)

(Lillesøsteren min som alltid har fått alt servert på gullfat hadde nok hatt store problemer med å klare seg selv, både økonomisk, kostholdsmessig og hygiene/renhold......Hun flyttet ut når hun var 18, og klarte seg såvidt da, og da med full hjelp på ALT fra mamma og pappa)

Så dette er mer et spørsmål om hvilken person man er og hvor voksen og ansvarlig man er - ikke på hvor gammel en er.

• Liker 3
Skrevet

Mamma flytta fra meg når jeg var 16 og det gikk helt fint det kommer helt ann på personen da : )

Gjest Purple Haze
Skrevet

Min yngste flyttet på hybel som 16-åring. Ingen dans på roser, men jammen har han vokst på det! Det er da ikke uvanlig at 17-åringer bor for seg selv. Mange må jo flytte pga skolegang. Og det er jo bare 1 år igjen til de er myndige.

Gjest Gjest
Skrevet

det er normalt at ungdommer må flytte på hybel når dei er 16-17 år for å gå på skole.flyttet selv på hybel som 17 åring.og hadda ansvar for min egen utdanning og fremtid.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke tanker gjør du deg når du hører om en 17 år gammel jente som bor alene i en leilighet i Oslo. Foreldrene "er visst innom", men skal bo i nærheten.

Har plutselig blitt en populært sted å henge, men som forelder er jeg veldig skeptisk til at mitt barn henger der.

Mange bor slik at de må til byen å bo på hybel da de er ferdig med u-skolen

Jeg flyttet på hybel da jeg var 16.5 år.

Der måtte jeg forvalte mine penger,sette av penger,kjøpe mat osv. Sørge for at jeg hadde fra mnd til mnd.

Dette gjorde meg veldig selvstendig etterhvert.jeg har aldri måttet be om en krone i hjelp,aldri tatt opp forbrukslån, aldri fått inkassovarsel. Jeg har vel fått en gangs purring på noen regninger,men det er det.

I dag er jeg mor selv,og har lært mine barn ansvar.

Vel, en hard skole,men nyttig.

selvfølgelig hadde jeg besøk på hybelen,men det skjedde da ikke noe mere der, enn hva det gjør ellers til folk.

Skuffende å høre at du ikke liker at ditt barn "henger" der. Forutintatt?

Skrevet

Hei hei

Her jeg kommer fra er det veldig vanlig å flytte på hybel når man er 16-17 år pga skolegang.

Flyttet selv på hybel som 17-åring og syns det var fantastisk både da og i ettertid. Var veldig klar for rom til å ta selvstendige avgjørelser, ha ansvar for egen økonomi og ha plass rundt meg til å gjøre det jeg selv ville.

Jeg ble en selvstendig og økonomisk flink tenåring som nyter godt av dette nå som ung voksen.

Er selvfølgelig noen som blir litt overivrige av all friheten som følger med det å bo for seg selv, men jeg tror de fleste opptrer nokså fornuftig :)

Kan jeg spørre om hva det er du bekymrer deg for..?

*Henriette*

Skrevet

Mitt tips er å ha en åpen dialog med ungdommen din om hva som skjer når de "henger" der. Ja, jeg vet at ikke alle 16-17åringer vil fortelle alt til mor og far. Du kan f.eks. gjøre som mine foreldre og gjøre det klart at dere er tilstede hvis det er noe. At h*n alltid kan ringe hvis det er noe. Nå var jeg kanskje bortskjemt som kunne bli kjørt og henta overalt hvis det var behov. Men jeg viste alltid at foreldrene mine bare var en tlf samtale unna og at de alltid ville komme så fort som mulig hvis det var behov for det. Jeg viste også at jeg ikke ville få trøbbel med dem. Visse ting har selvsagt konsekvenser, men jeg viste at noen situasjoner takler voksne best. Jeg hadde sjeldent behov for det, men er godt å ha i bakhodet enten man er 5, 17 eller 22.. For jeg vet at enda så er de bare en tlf unna hvis det trengs, selvom jeg ikke trenger det nå lengre.

De gjør nok ikke mye ugang om jenta med egen leilighet er ansvarsbevist og veloppdratt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...