Gjest Tollo Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 Vil gjerne høre med andre som har åtteåringer i hus når de: - legger seg? Min legger seg i sengen kl 20 og får lese til 20.30. På fridager er det i seng kl 21 - hva får de lov til bestemme selv? (feks bruk av PC/TV/tøy) Jeg begrenser TV til maks 1 sammenhengende time etter skole på hverdager og /evt en time pc. Alle lekser skal være gjort innen TV/PC. Hun bestemmer alt tøy selv bortsett fra at jeg bestemmer innertøy som ulltøy osv. - Når må de være inne på vinter/sommer? I disse dager på hverdager må hun inn kl 19, men når solen kommer på hverdager tenker jeg kl 20 og er det fri er det 20.30 - Faste oppgaver? Hun skal egentlig gå med søppel og dekke på bordet når vi spør og få 30 kr pr uke for dette, men her er vi alle sløve... Noen ganger blir jeg litt usikker på om jeg er for streng samtidig som jeg tenker at det er smart å ha litt tydelige grenser:) Derfor vil jeg gjerne høre fra andre.:)O
Gjest gjest Skrevet 7. mars 2011 #2 Skrevet 7. mars 2011 Jeg synes ikke du er for streng....tror jeg er strengere! Har ei 8 år gammel datter selv. Hun legger seg, og slukker lyset 19.30 på hverdager, på helg/fridager er hun en time lengre oppe. Lekser blir gjort når hun kommer hjem fra skolen, hun får slappe av i et kvarters tid med det hun vil først (f.eks tv, ei bok osv) Hun bestemmer delvis hva hun vil ha på seg av klær, men må ha på ullundertøy. Jeg sier nei hvis hun vil ha på den fineste kjolen hun har. På ukedager må hun være inne til barnetv, dvs kl 18, litt lengre på helg. Vi bor i en by, så hun får uansett ikke farte rundt uten at jeg har oversikt hvor hun er, så jeg mener når hun er på venninebesøk, eller de er ute her i nabolaget og leker. Av oppgaver må hun; bære ut søpla, ta hver dag ut mateska si,holde skolesekken i orden, dekke bord, hjelpe til å ta inn og ut av oppvaskmaskina. Og hun må hver dag mate og skifte vann til hamsteren sin. Også klart selvfølgeligheter som å putte klærne i skittentøykurva, finne frem rent tøy til neste dag, ny pysj osv..Og rommet skal ryddes til kvelden. Tv og data er det lite av. Hun ser av og til litt etter at hun kommer hjem fra skolen, og av og til etter middag, men ikke en time sammenhengende. Data bruker hun og, men da mest sider som skolen anbefaler. Litt mere tv og data på helg. Og hun må alltid spørre først om hun får lov.
Gjest mumsi Skrevet 8. mars 2011 #4 Skrevet 8. mars 2011 Vil gjerne høre med andre som har åtteåringer i hus når de: - legger seg? Har en som akkurat er fylt 9 år, går i 3dje klasse. Han skal legge seg kl 20 på hverdager, men får lov til å lese en halvtimes tid etterpå. I helger og fridager prøver vi å få han i seng kl 21, men det er ofte en kamp. Han ønsker gjerne å få være oppe minst en halvtime eller en time lenger. Får lov av og til. Vi må få ha litt igjen av kvelden for å kunne se en film eller noe vi voksne også, derfor må han normalt legge seg rundt 21 (i helger altså). - hva får de lov til bestemme selv? (feks bruk av PC/TV/tøy) Han får ikke se på tv før leksene er gjort. Kanskje slappe av litt før lekser/middag med psp spill eller noe sånt (håndholdt spill). Men han er ikke så hekta, så det går bra. Får se på tv om kvelden en halvtimes tid etter at han har lest. Skal lese et kvarter hver kveld i en bok, ønske fra skolen. Han får selvsagt se barne-tv med lillesøsteren hvis han vil, men altså ca en halvtime før han legger seg hvis han ønsker det. Ofte vil han se på noe sammen med meg, sitte på fanget (lange gutten) og se på "Ut i naturen" eller noe istedenfor tegneserier. Heldige meg! Får stort sett velge klær selv, men jeg bestemmer ulltøy og skjerf i sesongen. - Når må de være inne på vinter/sommer? Har måttet komme inn/hjem fra besøk til kl 19 når det er så mørkt. Om sommeren er han gjerne lenger ute. Velger bort tv titting i forhold til å være ute og leke. Kl 20 er det likevel stopp i ukedagene. Lenger i helger og ferier selvsagt. - Faste oppgaver? Han skal gjøre litt forskjellig i huset, får 20 kr på fredager. Men må lære seg å hjelpe til, vi gir ikke penger for den og den oppgaven. Han skal lære seg naturlig å hjelpe til i en husholdning, og ikke at han skal ha f.eks 5 kr for å gå ut med søpla eller 5 kr for en annen spesifik oppgave. Men får altså 20 kr som han kan spare opp eller bruke på noe, bare for å ha en "inntekt". Han hjelper normalt til med å ta ut/inn av oppvaskmaskinen noen ganger i uka, gå ut med søpla, hente litt ved, kanskje støvsuge litt. Det som passer. Han skal ta matboks og gymtøy/svømmetøy ut av sekken og prøve å rydde opp klær etter seg på badet. Må ta seg skippertak på rommet innimellom :-) Noen ganger blir jeg litt usikker på om jeg er for streng samtidig som jeg tenker at det er smart å ha litt tydelige grenser:) Derfor vil jeg gjerne høre fra andre.:)O Synes ikke du eller vi er for strenge, sannsynligvis kan de hjelpe til mye mer og vil gjerne det også. F.eks matlaging kunne gutten min sikkert bidratt mer - men det er vel jeg som gjerne gjør det meste selv pga tidspress og flere søsken som trenger oppmerksomhet. Rekker faktisk ikke å la han være med på alt selv om jeg skulle ønsket det. Lekser og fritidsaktitivteter ved middagstider gjør tiden altfor knapp til det dessverre. Skal prøve å skjerpe meg. Men da vil lillesøster også hjelpe til og DA tar det tid vettu :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå