Gjest simba80 Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 Barnet mitt har begynt på småbarnsavdeling i barnehagen. Når de spiser brød får de ikke bruke fat pga det blir så mye oppvask med 9 fat! De spiser da rett fra bordet, som er vasket men langtfra rent. Bf og jeg ønsker at barnet vårt skal lære seg normal folkeskikk og få spise fra fat. Er dette noe vi kan kreve eller må vi bare gi etter? Hvordan er praksis i deres barnehage?
kaprifolen Skrevet 7. mars 2011 #2 Skrevet 7. mars 2011 I barnehagen jeg jobbet i, var det asjetter til alle. Synes det høres uhygienisk ut å spise rett fra bordet, spesielt siden "vask av bord" i barnehage som regel betyr fille fra kjøkkenet og sprayflaske med Jif e.l. Resultat; smøre bakteriene ut fra bord til bord. Barn har godt av litt bakterier, jada. Men de fleste som har vært innom en barnehage vet hvor frustrerende det er å ikke bli kvitt omgangssyken e.l som går i evig rundgang blant ungene. I tillegg er dette selvsagt en sosial læringsarena for barna. Så å sørge for et minimum av bordetikette synes jeg de bør klare. Jeg hadde tatt det opp på foreldremøte eller lignende. Møter du døve ører, ville jeg ringt og spurt hva kommunelegen synes om saken.
Gjest Lillekanin Skrevet 7. mars 2011 #3 Skrevet 7. mars 2011 Dette var bare ekkelt. I en barnehage skal jo barn lære seg vanlig bordskikk. NI TALLERKNER tar tre sek å sette inn i oppvaskmaskin. De ansatte må være utrolig late som ikke har kapasitet til det...jeg jobba på SFO med 200 barn og vi hadde juice eller melk til drikke hver dag,og kjørte 200 glass i oppvaskmaskina uten problemer. Ærlig talt! Da syns jeg i det minste de kunne få en serviett å ha brødskiva på, men det er vel for slitsomt det og...?
Gjest simba80 Skrevet 7. mars 2011 #4 Skrevet 7. mars 2011 Takk for svar begge to. Det er skikkelig ekkelt ja! Jeg lurer på om de vasker opp for hånd, siden det er så mye jobb for dem. Skulle tro de var nødt til å bruke oppvaskmaskin siden det er mange barn og mye bakterier i sving. Noen som vet om de er pålagt å bruke det? For da er det hvertfall ingen jobb å sette inn 9 fat. Kommunelegen- tja hvorfor ikke? Nå avventer jeg og ser hva folk svarer her, så må jeg også ta det videre til styreren, så får vi se.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #5 Skrevet 7. mars 2011 Selvfølgelig skal de bruke asjetter når de spiser! Oppvaskmaskin er det vel i alle barnehager?
barnehagetanten Skrevet 7. mars 2011 #6 Skrevet 7. mars 2011 I de barnehgene jeg har kjennskap til, bruker samtlige asjetter til alle barna i barnehagen.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #7 Skrevet 7. mars 2011 Har de ikke oppvaskmaskin tar det vel uansett maks 15 minutter å vaske 9 fat, helt sikkert mindre.
Dubbedingsen Skrevet 7. mars 2011 #8 Skrevet 7. mars 2011 (endret) Takk for svar begge to. Det er skikkelig ekkelt ja! Jeg lurer på om de vasker opp for hånd, siden det er så mye jobb for dem. Skulle tro de var nødt til å bruke oppvaskmaskin siden det er mange barn og mye bakterier i sving. Noen som vet om de er pålagt å bruke det? For da er det hvertfall ingen jobb å sette inn 9 fat. Kommunelegen- tja hvorfor ikke? Nå avventer jeg og ser hva folk svarer her, så må jeg også ta det videre til styreren, så får vi se. Jeg går ut fra at denne barnehagen har fellesmåltider og ikke matpakker med hjemefra, for hvis de har så bruker de jo boksen som fat eller matpapiret. Hvis ikke er en annen sak. Barnehagen går vel under betegnelsen offentlig "institusjon" og dermed pålagt å følge mattilsynets regler for hygiene trodde jeg. Dette innebærer at de ikke har lov å vaske opp for hånd men kun i oppvaskmaskin over 60gr. Det er direkte kvalmt at de skal spise rett fra bordet i en barnehage hvor det gjøres mye annet på bordet i tillegg, leire, maling, tegning etc. Det er jo heller ingen god læring å lære barna å spise slikt. Det er faktisk slik enda her på berget at det er foreldrene som bestemmer hvordan deres barn skal oppdras, (se bort fra vold i oppdragelse) og det er ikke rart at barna blir frustrert som de blir i dag når barnehagene sier til ungen at de kan "glemme" det de lærer hjeme om bordskikk etc. når de er i barnehagen. Ta det opp med styrer i barnehagen og si at dere vil at deres barn skal spise på asjet, og hvis de ikke gidder så får de bruke papptallerker. Endret 7. mars 2011 av Dubbedingsen 1
nickless Skrevet 7. mars 2011 #9 Skrevet 7. mars 2011 I bhg jeg arbeider,er det fat og kopp til alle under lunsj,vi har selvsagt oppvaskmaskin. Frukt måltidet er det ikke fat , det burde strengt tatt vært fat til det måltidet også. Ta det opp med styrer,de fleste bhg vil gjerne ha tilbakemeldinger fra foreldre,det er slik de blir bedre!!
FangeLiv Skrevet 7. mars 2011 #10 Skrevet 7. mars 2011 I vår barnehage vet jeg at de ofte dropper tallerkener på gruppa med de aller minste barna. Det er to voksne og ca 10 barn ved måltidet, alle trenger mye hjelp, og om de voksne i tillegg skal passe på at ikke alle tallerknene blir kasta i gulvet hele tiden blir det litt vel hektisk. Bakterier og urenslighet er omtrent like ille uansett etter mitt syn, for alle ettåringene kliner leverposteiskivene sine utover bordet og stolkantene uavhengig av om det står asjetter på bordet eller ikke. Så jeg synes ikke dette er ille. 1
Gjest Purple Haze Skrevet 7. mars 2011 #11 Skrevet 7. mars 2011 Jeg jobber på småbarnsavdeling. Der får alle fat og kopp, men noen ganger må en bare ta fra enkelte fatet, for de dunker dem i bordet og kaster dem på gulvet hele tiden. Min erfaring er også at veldig mange av de minste legger maten på bordet selv om de har fat. Vi legger det på fatet igjen for å vise dem hvor maten hører hjemme, men det kan ta lang tid før de forstår dette. Jeg syns ikke det er spesielt uhygienisk om de spiser rett fra bordet. Vi vasker bordene godt etter hvert måltid. Og tenk bare på alle bakteriene de er utsatt for på småbarnsavdeling utenom måltidene! De tygger på de samme lekene, koser hverandre med snørr og sikkel i ansiktet, slikker på alt mulig rart, og enkelte prøver jo å spise matrester fra gulvet. For ikke å snakke om når de er ute. Alle barnehager er pålagt å vaske fat, kopper og bestikk i oppvaskmaskin.
Gjest anna Skrevet 7. mars 2011 #12 Skrevet 7. mars 2011 Hei Det er vel ikke så farlig vel, har selv en 1-åring hjemmme, og hvis jeg gir henne en asjet ligger både den og maten på gulvet innen 2 sekunder! Skjønner godt di ansatte. 1
Gjest Emma, 39 Skrevet 7. mars 2011 #13 Skrevet 7. mars 2011 Barnet mitt har begynt på småbarnsavdeling i barnehagen. Når de spiser brød får de ikke bruke fat pga det blir så mye oppvask med 9 fat! De spiser da rett fra bordet. Mitt barn hadde ikke fått lov til å spise rett fra bordet i en barnehage. De ber jo om økt smittefare. Det hørtes utrolig uhygenisk ut av de ansatte. Hadde ikke godtatt det.
Gjest Annaires Skrevet 7. mars 2011 #14 Skrevet 7. mars 2011 (endret) I barnehagen spiser de brødmat fra matboksen rett fra bordet. Heller det enn brød som har havnet på gulvet pga de må passe på at de 13 andre ikke kaster tallerken i gulvet. De vasker da bordet. Og utrolig nok er hun høffelig, og spiser av fat her hjemme alikevel Endret 7. mars 2011 av Annaires
Leanne Skrevet 7. mars 2011 #15 Skrevet 7. mars 2011 Sønnen min gikk i en ny oppstartet avdeling, som åpnet midt i året da han startet i barnehage. Resultatet var jo at alle 9 barna på avdelingen var omtrent akkurat 1 år, noen under og noen litt over.. På den avdelingen spiste de også rett fra bordet i en periode, da alle var jevngamle og i en fase hvor tallerkener gjerne gikk vegg i mellom Tror de ansatte hadde nok med å passe på kopper og tørke opp søl.. Når de vasket bordene brukte de grønnsåpe og vasket både bordet og alle tripp trapp stolene etter hvert måltid, og bordene også før måltidet. Så ikke på det som noe problem i forhold til hygiene. Men var fint at de etterhvert som barna ble eldre fulgte deres modning og fant frem fat.
Chiquita Skrevet 7. mars 2011 #16 Skrevet 7. mars 2011 Lurer på om ikke matbordet kanskje er det reneste stedet barnet oppholder seg i barnehagen. Er i allefall ikke pga manglende fat jeg ville ha vært redd for smitte av diverse slag. Da er leketiden MYE værre, med skjeer i kjøkkenkroken som blir spist på av "alle" osv. Den smitten som forekommer ved matbordet anser jeg som minimal i forhold. (men ja, i min barnehage får alle barna fat til lunch, matbokser til frokost, men om de får HA fatet eller matboksen hele måltidet, det er en annen sak) 1
loffen Skrevet 7. mars 2011 #17 Skrevet 7. mars 2011 I alle dager! Jeg synes dette høres helt merkelig ut! Klart de skal ha asjetter. Lære ungene å spise rett fra bordet?
Gjest imli Skrevet 7. mars 2011 #18 Skrevet 7. mars 2011 Mine ungar et brødmat rett frå bordet heime - eg har ikkje oppvaskmaskin og ynskjer å spare oppvask, pluss at 1,5-åringen gjerne kastar den i golvet. Ser ikkje problemet - så lenge bordet vaskas mellom kvart måltid (noko eg reknar med), er det jo ikkje uhygienisk. 1
Gjest mamma Skrevet 7. mars 2011 #19 Skrevet 7. mars 2011 synes dette høres rart ut. I bhg hvor barnet vårt går ( han er 2 år og går på småbarnsavd) bruker de tallerkener og kopper til alle måltider. barna lærer fort, og det tok ikke mange dagene før sønnen vår kom hjem (på den tiden var han 1,5 år) og tok tallerkenen fra bordet når han var ferdig og satte den på kjøkkenbenken med stor stolthet. at barna kaster tallerkener i gulvet er da ingen unnskyldning for å la være å gi dem det. de lærer fort at det ikke er lov/akseptert og barn kopierer ofte andre barn som sitter rundt bordet og normene for hva som er tillatt/ikke tillatt læres raskt uansett hva det gjelder. at det tar for lang tid å vaske 9 (!) tallerkener etter hvert måltid finner jeg også som en dårlig unnskyldning...uansett om det er oppvaskmaskin eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #20 Skrevet 7. mars 2011 Barnet mitt har begynt på småbarnsavdeling i barnehagen. Når de spiser brød får de ikke bruke fat pga det blir så mye oppvask med 9 fat! De spiser da rett fra bordet, som er vasket men langtfra rent. Bf og jeg ønsker at barnet vårt skal lære seg normal folkeskikk og få spise fra fat. Er dette noe vi kan kreve eller må vi bare gi etter? Hvordan er praksis i deres barnehage? Hadde ike blitt akseptert av meg. ikke for at bordet ikke er rent, for unger dyter i seg så mye skitt uansett. Man sitter ikke å spiser av bordet. Unger skal lære seg bordskikk,hjemme som borte. Mange småbarn griser ved bord,men ved på dekning så lærer man å treffe fatet osv. helt uakseptabelt,spør du meg. Ikke katten eller hunden engang,spiser rett fra gulvet. At voksne syns det er for mye oppvask....da får de heller bruke latskapen som unnskyldning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå