Gå til innhold

Til dere som totalt tjener ca 850 000

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, her kommer atter en tråd om dette emnet... :)

Vi er på jakt etter nytt hus, og det er så DYRT i denne byen.

Når jeg prøver ulike kalkulatorer, får jeg helt forskjellige ting til svar, så nå prøver jeg å spørre mennesker av kjøtt og blod - DERE - om erfaringer med lån og denne inntekten.

For en liten hageflekk, ganske sentralt, og 3 soverom, er prisene fra 3.5 mill ca.

Jeg og mannen er statsansatte og tjener totalt 850 000 i året.

Hvis vi selger treromsen vi har nå, vil vi få en egenkapital på minst 800 000 (forhåpentligvis mer, men markedet varierer jo).

Trekker vi ifra ca 400 000 som vi har i samlet studielån, har vi minst 400 000 i egenkapital ca.

Da jeg ringte banken nylig, fikk jeg beskjed om at vi kunne få et lån på 2.2 mill uten problemer. Men vi har vært gode kunder i alle år, har endel på sparekontoer (sikkert 100 000 tilsammen) og jeg fikk følelsen av at vi kan få mast oss til et større lån. Jeg fikk jo lån på 1.1 til min første leilighet, da jeg var singel, og nyutdannet med stort studielån og lavere inntekt enn nå! Og likevel klarte jeg å spare opp mye.

Vi bruker lite penger, etter at vi fikk et barn har vi brukt minimalt på såkalte utskeielser i hverdagen. Ingen sjalabais på restaurant, mindre reising, ikke kinoturer eller bytur flere ganger i uken. Nå setter vi av 16000 av lønna hver mnd til avbetaling på lån og fellesgjeld, men vi har likevel mye til overs, og kunne godt betalt mer (ca 20000 pr mnd totalt) for å bo litt bedre og investere i huset vårt.

JA, jeg har lyst til å kjøpe et dyrt hus til 3.5 mill... men trenger å høre om det faktisk går, eller om jeg må få beina ned på jorda igjen. Før jeg ringer og maser litt mer på banken.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det banken sier til oss, er at man som en norm kan få lån på inntil 3 ganger mer enn hva årsinntekten din er.

Skrevet

du trekker jo ikke fra 400 000 i studielån på egenkapitalen... eller skal du betale ned studielån? :filer:

et kjapt regnestykke sier meg:

850000 x 3 (- studielån) = 2.150.000 i lån

egenkapital 800.000

Kjøp bolig for ca 3 mill ;)

Skrevet

Vi tjener ca det sammen som dere tilsammen. Har huslån på 2 mill og tilsammen 200000 i studielån. Vi kjøpte hus i august, og da kunne vi nok ha lånt nesten en mill mere, men vi ønsket ikke å bo oss ihjel. Selv om vi har fått to barn så liker vi fremdeles å reise på lange dyre ferier, spise ute, unne oss det vi måtte ha lyst på av både ting og mat. Husk at huset fører mange flere utgifter med seg en leilighet. Strøm, kommunale avgifter og søppel blir noen tusen lapper i mnd det og.

Skrevet

Vi har ca samme årsinntekt som dykk, og har huslån på 2,4 mill. + eit studielån på 150 000,-. Vi har tre barn i barnehage. Vi må sette av 40000,- på felleskonto KVAR MND. for å få det til å gå rundt økonomisk. Det vil seie at vi har max 3000,- å rutte med kvar etter at alt det nødvendigaste er betalt. Eg vil seie det er på grensa til at lånet er for stort for inntekta vår. Eg kunne iallefall ikkje tenkt meg å ha over 3 mill i lån. Det trur eg rett og slett ikkje vi hadde greidd!! No er det jo barnehageutgiftene som dreg oss ein del ned, men SFO er heller ikkje billig, så vi må nok rekne med å ha nærare 6000,- i barnehage/SFO utgifter dei kommande 3 åra og. Og de har jo ein del studielån..og får kanskje fleire barn etter kvart? Og med større hus følger der også med høgare straumrekning, rom som skal møblerast, hage, garasje??

Eg har iallefall erfart av venner som vil bygge no, at dei ikkje alltid tenker på framtidige store utgifter som kan komme nokre få år etter dei har bygt et stort, nytt hus. Som fleire barn i barnehage, fleire bilar, osv..

Men lykke til. Mitt råd er å høyre på banken. Dei vil som regel låne ut mest mulig, men ikkje meir enn dei trur de greier å betjene. Altså er det som regel lurt å høyre på dei :)

Skrevet

Vi tjener ca. 800 000 i året, og har lån på 2,5 millioner. Eneste lånet vi har er huslån.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ca samme årsinntekt som dykk, og har huslån på 2,4 mill. + eit studielån på 150 000,-. Vi har tre barn i barnehage. Vi må sette av 40000,- på felleskonto KVAR MND. for å få det til å gå rundt økonomisk. Det vil seie at vi har max 3000,- å rutte med kvar etter at alt det nødvendigaste er betalt. Eg vil seie det er på grensa til at lånet er for stort for inntekta vår. Eg kunne iallefall ikkje tenkt meg å ha over 3 mill i lån. Det trur eg rett og slett ikkje vi hadde greidd!! No er det jo barnehageutgiftene som dreg oss ein del ned, men SFO er heller ikkje billig, så vi må nok rekne med å ha nærare 6000,- i barnehage/SFO utgifter dei kommande 3 åra og. Og de har jo ein del studielån..og får kanskje fleire barn etter kvart? Og med større hus følger der også med høgare straumrekning, rom som skal møblerast, hage, garasje??

Eg har iallefall erfart av venner som vil bygge no, at dei ikkje alltid tenker på framtidige store utgifter som kan komme nokre få år etter dei har bygt et stort, nytt hus. Som fleire barn i barnehage, fleire bilar, osv..

Men lykke til. Mitt råd er å høyre på banken. Dei vil som regel låne ut mest mulig, men ikkje meir enn dei trur de greier å betjene. Altså er det som regel lurt å høyre på dei :)

TS her.

Du har helt rett - det kommer til å komme flere utgifter etter hvert. Og barnehage er DYRT! Selv om det er makspris, så kommer kostpengene i tillegg i barnehagen vår, og det er ikke billig. Og grunnen til at jeg vil kjøpe et nytt hus, er jo at vi skal prøve å få et barn til.

Sukk- så mange begrensninger man plutselig får når man skal prøve å være fornuftig..... :-(

Har avtale med banken rett over helga, skal tenke MYE og så får vi se om det er hjertet eller hodet som vinner. :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Kan ofte lønne seg å høre på banken og på hodet. Hjertet er lett å lede ut på ville veier.

Renteøkning kan forventes i løpet av ikke så alt for mange år, så det er lurt å legge seg på et sted rundt 6 - 7 % rente når man regner på hva som kan være mulig i dag :)

Jeg er i "målgruppen" din og har 2 x brutto årsinntekt i lån (hadde en slump egenkapital), og synes det er nok gjeld så jeg betaler ned ekstra hele tiden :)

Gjest Rampunge
Skrevet

En liten digresjon, 3,5 millioner for et HUS er ikke veldig dyrt. Lurer på når vi får råd til hus. Sikkert i 2040, når barna har flyttet ut... Latterlige priser :tristbla: Må gi ca 5 millioner for et bra hus med ok beliggenhet. De som trenger store hus (les: barnefamilier) har ikke råd, mens gamlingene på 60+ sitter på eneboliger på 200 kvm.

AnonymBruker
Skrevet

En liten digresjon, 3,5 millioner for et HUS er ikke veldig dyrt. Lurer på når vi får råd til hus. Sikkert i 2040, når barna har flyttet ut... Latterlige priser :tristbla: Må gi ca 5 millioner for et bra hus med ok beliggenhet. De som trenger store hus (les: barnefamilier) har ikke råd, mens gamlingene på 60+ sitter på eneboliger på 200 kvm.

Så absolutt...

Det er NÅ vi trenger huset (har en ettåring, og planlegger nr 2). Ikke om 15 år, når vi kanskje har bedre råd. Er litt fristet til å leve sparsommelig med stort lån i noen år, bare for å få hageflekken og det ekstra soverommet som vi trenger. Og få det huset vi vil bo i resten av livet.

Alternativet er jo å kjøpe noe vi har råd til uten problemer (rimelig rekkehus litt i utkanten), når den slags bolig er noe vi kommer til å bo i kun en periode, mens vi sparer opp mer penger til å kjøpe det vi egentlig vil ha.

Har allerede kjøpt min første leilighet som singel, så kjøpt en treroms med mannen, og NÅ er jeg klar for å ta steget ut å kjøpe den "ordentlige" boligen vår. Og ikke ta flere små skritt mot boligen jeg helst vil ha. Jeg er klar for det, men ikke boligmarkedet, virker det som :-(

Skrevet

Vi har inntekt på ca 850 000 og vi fikk med 300 000 i egenkapital, tilbud om å låne opp til 2.7 millioner. Det vil si 10 prosent egenkapital av kjøpesummen. Men vi gikk for et mye lavere lån. Enig med dere, at det føles helt horribelt å skulle betale så vanvittig mye for et hus eller et rekkehus. Jeg skulle så gjerne hatt et hus med hage, men det er dessverre umulig hvis vi ikke velger å pendle inn til Oslo. Men hvem har lyst til å bruke 2 til 3 timer av dagen på pendling når man har små barn? Lykke til med huskjøpet, og let litt rundt blant bankene. Med 800 000 kroner i egenkapital burde dere kunne få et høyt nok lån.

Skrevet

Har allerede kjøpt min første leilighet som singel, så kjøpt en treroms med mannen, og NÅ er jeg klar for å ta steget ut å kjøpe den "ordentlige" boligen vår. Og ikke ta flere små skritt mot boligen jeg helst vil ha. Jeg er klar for det, men ikke boligmarkedet, virker det som :-(

Men noen ganger hjelper det faktisk ikke å ha lyst på noe. Ikke alle med gjennomsnittlige inntekter kan forvente å ha råd til eneboliger med hageflekk i sentrale områder. Noen stakkarer må faktisk bo i rekkehus hele livet. :filer:

Vi kommer til å ende opp med omtrent samme lønn som dere etterhvert, og vi tenker at et boliglån på 2-2,5 mill er mer enn nok.

AnonymBruker
Skrevet

Hmm, vi tjener i hvert fall ikke mer enn dere og vi har enebolig til 3,7 mill. Egenkapital ca 400 000. Studielån 400 000, min bil 150 000. Han har firmabil. Ett barn.

Vi har det godt, men ønsker oss mindre hus. Vi kan tåle 8% rente, men det blir ikke så behagelig.

AnonymBruker
Skrevet

Bare en liten kommentar fra sidelinja: Vet ikke hvor stort lån dere kan/ bør få, men anbefaler på det sterkeste Statens Pensjonskasse (spk.no) som utlåner, siden dere er statsansatte. INGEN andre banker klarer å matche renta der. Og de er ryddige og raske å forholde seg til. Maxlån 1,7 pr. medlem.

AnonymBruker
Skrevet

Bare en liten kommentar fra sidelinja: Vet ikke hvor stort lån dere kan/ bør få, men anbefaler på det sterkeste Statens Pensjonskasse (spk.no) som utlåner, siden dere er statsansatte. INGEN andre banker klarer å matche renta der. Og de er ryddige og raske å forholde seg til. Maxlån 1,7 pr. medlem.

Ja, vi vurderer faktisk dette. Tror det er enklere å få lånet først i en annen bank, og så bytte etter hvert til spk - enn å gå gjennom alle prosessene der. Har hørt at det er en stor papirmølle en må igjennom ellers. :)

Er så SPENT på bankavtalen i morgen... Og om drømmehuset mitt er i sikte likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Eh, bankavtalen i overmorgen, såklart. :) Går og venter på et hus som skal komme ut på markedet i løpet av neste uke - som KANSKJE er oppnåelig dersom det ikke blir noen (heftig) budrunde.

Skrevet

Hmm, vi tjener i hvert fall ikke mer enn dere og vi har enebolig til 3,7 mill. Egenkapital ca 400 000. Studielån 400 000, min bil 150 000. Han har firmabil. Ett barn.

Vi har det godt, men ønsker oss mindre hus. Vi kan tåle 8% rente, men det blir ikke så behagelig.

Wow.. kva må de ut med i mnd. for huslån når det er så høgt (høgt i forhold til inntekta)? Eg synest fleire og fleire eg kjenner med omtrent samme inntekt som meg og mannen, bygger seg hus til langt over 3 millionar. Og eg fattar berre ikkje korleis folk greier å leve med det, når vi såvidt greier å leve med eit lån på 1 mill mindre! Men sidan dykk hadde eigenkapital på 400 000, er huslånet berre på 3,7 mill då? Eller har dykk dei pengane på sparekonto eller brukskonto og liknande? Då kan eg skjønne at de greier dykk bra.. vi hadde jo null egenkapital, så vi må bruke lønningane våre til alle utgifter uten å ha noko i bakhand til store rekningar. Noko som fort kan vippe økonomien av pinnen ;)

Gjest Rampunge
Skrevet

Wow.. kva må de ut med i mnd. for huslån når det er så høgt (høgt i forhold til inntekta)? Eg synest fleire og fleire eg kjenner med omtrent samme inntekt som meg og mannen, bygger seg hus til langt over 3 millionar. Og eg fattar berre ikkje korleis folk greier å leve med det, når vi såvidt greier å leve med eit lån på 1 mill mindre! Men sidan dykk hadde eigenkapital på 400 000, er huslånet berre på 3,7 mill då? Eller har dykk dei pengane på sparekonto eller brukskonto og liknande? Då kan eg skjønne at de greier dykk bra.. vi hadde jo null egenkapital, så vi må bruke lønningane våre til alle utgifter uten å ha noko i bakhand til store rekningar. Noko som fort kan vippe økonomien av pinnen ;)

Ser ikke for meg at det går, med 10 års nedbetalingstid. 25 år, eller 30, fullt mulig. Eller? :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Bankrådgiveren var veldig positiv, faktisk, til at vi kan kjøpe hus til 3.5 mill. Hun trodde til og med vi kunne klare det godt med 20 års nedbetalingstid, og så heller øke den tiden hvis/når renta stiger med noen prosentpoeng. Kanskje det hjelper at vi har god historikk i banken og mye penger på div bufferkonti?

Det blir uansett kun aktuelt hvis vi finner drømmehuset med stor D. Da synes jeg det er verdt å leve litt trangere en periode.

Gjest Spinell
Skrevet

Dere kan antakeligvis klare det, men fett blir det definitivt ikke.

Sjekk Sifos forbrukskalkulator, og legg gjerne inn at dere har to barn i barnehagealder (slik dere planlegger).

Se deretter en eller annen boliglånskalkulator og legg inn hvor mye dere har tenkt å låne.

Legg sammen de månedlige summene fra begge kalkulatorer.

Regn ut hva dere har i inntekt hver måned etter skatt.

Differansen skal dekke drift, vedlikehold, strøm (!!), kommunale avgifter osv på boligen, samt sparing, ferieturer osv.

Se også hva som skjer dersom renta øker til 7%

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...