Gå til innhold

Gutt i ballkjole

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sett del snakk om at gutter kan ikke gå i jenteklær og bablabla.

Så hvordan hadde du reagert om du så en gutt på 5-7 år gå i ballkjole eller noe annet ekstremt jentete?

Hvis du hadde jobbet i barnehage og noen hadde levert gutten slik, hadde du da sagt noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, så apsolutt ikke! Hva ville du sagt? "gå hjem og skift"?

Gjest navnelapp
Skrevet

Slikt skjer. Her i huset har guten gått i kjole nokre få gongar i barnehagealder. han var også oppteken av neglelakk, men forsto fort at det var upraktisk. Vanskeleg å sitte stille til det tørka. ;-) No er han tolv, og bryr seg katten om neglelakk.

Ein venn av datra mi var veldig misunneleg på hennar kjolar, og lånte ofte kjole av henne når han var på besøk. Han er femten no, og heilt normal på alle vis.

Skrevet (endret)

slettet

Endret av Poll
AnonymBruker
Skrevet

Så hvordan hadde du reagert om du så en gutt på 5-7 år gå i ballkjole eller noe annet ekstremt jentete?

Hvis du hadde jobbet i barnehage og noen hadde levert gutten slik, hadde du da sagt noe?

Jeg hadde ikke levert gutten i barnehagen iført ballkjole. Unger kan være utspekulerte og noen ville sikkert notert ned det de så. Ville spart barnet mitt for potensiell erting.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde gjort det.

Det er mulig jeg hadde nevnt at det kunne hende det var noen gutter som var dumme som ikke syntes at jenter skulle ha gutteklær og gutter ha jenteklær. Og spurt om han syntes det var greit likevel.

Om han fremdeles ville så hadde jeg avlevert ham med stolthet over å ha en sønn med egne meninger :-)

• Liker 8
Skrevet

min sønn hadde en periode da han var 3 at han ville gå i søsterens kjoler. Han gikk mye i rosa også. Hvis han fikk velge valgte han gjerne rosa i butikken også, hadde rosa lue, votter, ulltøy, truser etc.

Han var i barnehagen i kjole noen ganger også, klart han fikk kommentarer av andre (gjerne litt større barn). Men han svarte med stolthet at jeg liker kjoler jeg, eller jeg liker faktisk rosa. Synes det bare var flott at han stod for sine meninger.

Det var forøvrig bare en fase, som varte et årstid. Plutselig var den over, like fort som den kom :)

• Liker 1
Skrevet

Mange gutar har periodar dei vil vere jenter (og omvendt). Heilt normalt. Som regel er det faser som går kjapt over.

Gjest Fikira
Skrevet

Som barnehageansatt hadde jeg aldri i verden sagt noe negativt om det, Sikkert kommentert hvor fin kjolen var.

Som privat person så hadde jeg vel humret litt, men ikke vært frekk eller sagt det ikke er lov.

AnonymBruker
Skrevet

Sært.

Skrevet

Jeg jobbet i barnehage en uke og da puttet jeg ballerina skjørt på en av guttene. :gjeiper: :fnise:

Han var utrolig søt i det.

Gjest Gjest
Skrevet

Dere er alle sammen et bevis på at feminismen er gått for langt! I morgen skal jeg ut og gå i mitt eget anti-feminist-tog. Som er for at gutter skal få være gutter og jenter få være jenter.

• Liker 1
Skrevet

Dere er alle sammen et bevis på at feminismen er gått for langt! I morgen skal jeg ut og gå i mitt eget anti-feminist-tog. Som er for at gutter skal få være gutter og jenter få være jenter.

Er det ikkje heller på tide at både gutar og jenter kan få vere seg sjølv, uavhengig av kjønn, og ikkje bli putta i bås?

• Liker 9
Skrevet

At gutter kler seg ut og leker med jenteklær, syntes jeg er helt greit. Men for meg blir det fullstendig galt å sende ungen i barnehagen eller ta han med i butikken i jenteklær... (stakkars gutt, kan jo bli mobbet halvt ihel......)

Hadde selvsagt ikke sagt noe til barnet, men ville nok nevnt for foreldrene at de med stor sansynlighet utsatte barnet for mobbing... (kanskje ikke i barnehagen, men dette er vel såpass uvanlig at dette glemmes nok ikke lett...)

Skrevet

Mobbing blir det i såfall berre fordi folk folk set begrensingar på ungane sine pga kjønn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, da hadde jeg sagt noe. En så stor gutt vil føle seg ille til mote da han kommer slik.

Er det avtalt karneval, så blir det en annen sak.

• Liker 1
Skrevet

I den barnehagen minste går i nå hadde jeg ikke hatt noe problem med å levere gutten min i kjole. Det er en barnehage hvor det er rom for at barna av begge kjønn leker med kjønnsroller. Jeg har til stadighet hentet ballkjolekledd gutt der. Den andre barnehagen vi hadde til eldste ville jeg ikke sendt barnet i barnehagen med ballkjole. Det var en litt sammensatt problematikk, men takhøyden der opplevdes ikke som like stor.

Skrevet

At gutter kler seg ut og leker med jenteklær, syntes jeg er helt greit. Men for meg blir det fullstendig galt å sende ungen i barnehagen eller ta han med i butikken i jenteklær... (stakkars gutt, kan jo bli mobbet halvt ihel......)

Hadde selvsagt ikke sagt noe til barnet, men ville nok nevnt for foreldrene at de med stor sansynlighet utsatte barnet for mobbing... (kanskje ikke i barnehagen, men dette er vel såpass uvanlig at dette glemmes nok ikke lett...)

Helt uenig her, det er for det første ikke så veldig uvanlig at gutter kler seg i jenteklær. Jobber i barnehage og ser det stadig vekk, som regel dog i 2-4 års alderen men for noen varer fasen litt lenger.. Og det at barnet kan bli mobbet for dette senere vil jeg tro er lite sannsynlig, barn glemmer forholdsvis fort. Dessuten er barn veldig åpne og godtar forskjeller mye lettere enn voksne

• Liker 2
Skrevet

Da hadde jeg sagt så fin kjole du har i dag,perpålhvemdetnåer,og sagt til de andre barna om de ertet at hvis han liker å gå i kjole,så er jo det bare kos. Om unga lærer at det er greit,så blir det bedre holdninger,og mindre mobbing.

Skrevet
En så stor gutt vil føle seg ille til mote da han kommer slik.

Er det avtalt karneval, så blir det en annen sak.

Hvorfor tror du han vil føle seg ille til mote? Han vil sannsynligvis føle seg kjempefin, og synes det er litt spennende å være "jente for en dag". Barn i den alderen leker seg med kjønnsuttrykk, og det er en del av det å "finne seg sjæl", som det heter. Barn har ikke den samme oppfatningen av kjønnsforskjeller, så alt dette er en del av å finne ut av det.

Jeg synes det er flott, jeg, at så mange foreldre har begynt å la ungene sine utforske livet i praksis på denne måten, ikke bare forteller dem at "du er gutt, så du må ha på deg bukser, og leke med biler, for det bare er sånn". Nå får ungene langt større bevegelsesfrihet til å prøve seg frem.

Hvorfor skulle det på noe vis være negativt?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...