Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal jeg henvise til lovverket, funnet på lovdata?

Er dette riktig måte?

I teksten:

(Kommunehelsetjenesteloven, 1982).

I litteraturlisten:

Kommunehelsetjenesteloven. (1982, november 19). Lov om helsetjeneste i kommunene. nr. 66 .

Jeg finner ikke noe sted som sier om henvising av lovverket..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det ser riktig ut det. Ellers går det an å henvise direkte da (*tekst* iht. khl., *tekst* jf. khl.)

Edit: Når man henviser til lover pleier det ikke å være nødvendig å nevne de i litteraturlisten.

Endret av MarteM
AnonymBruker
Skrevet

Det ser riktig ut det. Ellers går det an å henvise direkte da (*tekst* iht. khl., *tekst* jf. khl.)

Edit: Når man henviser til lover pleier det ikke å være nødvendig å nevne de i litteraturlisten.

hva mener du med at det ikke er nødvendig å ha de med i litteraturlisten?

På mitt studie må jeg det iallefall. Men interessant å vite uansett syns jeg :)

Takk for svar. Snart innlevering av bachelor nå!!!

AnonymBruker
Skrevet

hva mener du med at det ikke er nødvendig å ha de med i litteraturlisten?

På mitt studie må jeg det iallefall. Men interessant å vite uansett syns jeg :)

Takk for svar. Snart innlevering av bachelor nå!!!

TS igjen..

Dumt jeg ikke kan redigere som anonym..

På mitt studie har jeg ikke lært å henvise til loven slik du sier, og dermed slippe å ha den i litteraturlisten.

har snakket med veileder om hvordan jeg skal henvise i tekst og litteraturlisten, og hun har aldri kommet med det forslaget.. Er det godkjent over alt?

AnonymBruker
Skrevet

I teksten skriver du "kommunehelsetjenesteloven av 1982 (khl)".

Forkortelser skal kun brukes når du har skrevet hele navnet på loven samt forkortelsen slik det er skrevet over. Så kan du fint bruke f.eks. "khl § 2-1(1)" i resten av teksten.

Når det gjelder hva som skal med i litteraturlisten, ville jeg holdt meg til hva veileder sier.

Skrevet

I teksten skriver du "kommunehelsetjenesteloven av 1982 (khl)".

Forkortelser skal kun brukes når du har skrevet hele navnet på loven samt forkortelsen slik det er skrevet over. Så kan du fint bruke f.eks. "khl § 2-1(1)" i resten av teksten.

Når det gjelder hva som skal med i litteraturlisten, ville jeg holdt meg til hva veileder sier.

Absolut! Hør på veileder, hun vet best :gjeiper:

Skrevet (endret)

Med mindre du skriver en avhandling innen rettsvitenskap ville jeg brukt hele navnet på loven når du henviser i teksten. Det er vel begrenset hvor mange henvisninger du har dersom det ikke er en master i rettsvitenskap du holder på med så da bør du nok bruke hele navnet i stedenfor forkortelsen khl. Strengt tatt er kommunehelsetjenesteloven bare en korttittel på loven, det fullstendige navnet er lov om helsetjenester i kommunene, slik at jeg ville ved første henvisning ha brukt det fullstendige navnet, altså lov om helsetjenester i kommunene og skrevet i parantes heretter kommunehelsetjenesteloven.

Når det gjelder henvisning i litteraturlisten ville jeg skrevet:

- Lov av 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenester i kommunene, eventuelt Lov om helsetjenester i kommunene av 19. november 198 nr. 66.(kommunehelsetjenesteloven er bare en korttittel på lovteksten, skal du henvise fullstendig som man gjør i litteraturlister, så må du få med dato, årstall, nr, og det fullstendige navnet.)

Edit: Da jeg skrev masteravhandling i rettsvitenskap på 60 studiepoeng brukte jeg alltid navnet på lovtekstene og aldri forkortelse. Det gir etter min mening mye bedre flyt i teksten.Det tar ikke så mye lenger tid å skrive hele navnet enn bare forkortelser.

Endret av TheaH
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...