Gå til innhold

Sex med en 16 åring når du selv er 30 - umoralsk?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Gitt en situasjon hvor du møter en jente på 16 som ønsker å ha sex med deg, når du selv er en mann på 30.

Er det umoralsk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, da jeg tror ei på16 kjenner seg selv så lite at hun ikke kan være helt klar over alle eventuelle konsekvenser.....

Men føst og fremst synes jeg det er ekkelt. Fordi jeg ser på 16-åringer som barn.

Men det er meg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Men nå er jo den seksuelle lavalder satt til 16 år da, så per definisjon er man ikke lenger et "barn" på det seksuelle området.

Uansett registrerer jeg at du synes det er ekkelt.

Men er det i så måte bedre om hun har sex med en på sin egen alder?

De eventuelle konsekvensene vil jo være de samme...

Skrevet

De er på samme nivå....

Når jeg ser en 16 åring og tenker på henne som et umodent barn, da har jeg ikke lyst på sex.... Jeg har heller ikke lyst på sex med ei på 65, da jeg ser på dem som "gamle".

Skrevet

Syns vel en mann på 30 burde vite bedre... For det første er han aldersmessig den mest modne av de to og for det andre burde han ha kunnskap nok til å vite at sjansene for at han får mest ut av denne sexen er stor (ettersom jenter på hans egen alder stort sett har et mye større utbytte og tilhørende glede av det).

På den andre siden er hun "lovlig" - men det er ikke dermed sagt at hun bør...

Suz :wink:

Skrevet
Men nå er jo den seksuelle lavalder satt til 16 år da, så per definisjon er man ikke lenger et "barn" på det seksuelle området.

Uansett registrerer jeg at du synes det er ekkelt.  

Men er det i så måte bedre om hun har sex med en på sin egen alder?

De eventuelle konsekvensene vil jo være de samme...

Hva ville du selv tenkt dersom en på 60 ønsket å ha sex med ei på 16?

Ville 16-åringen fremdeles ikke vært barn seksuelt? Ville det fremdeles vært de samme evt konsekvenene?

Og dersom ikke, hva er forskjellen på en på 30 og en på 60? begge er relativt mye eldre en en 16-åring, og vil bli sett på som voksne i dens øyne.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, selv har jeg også seriøse motforestillinger mot å gjøre dette.

Det har vel mest noe med at jeg i kraft av min alder kan komme til å "utnytte" henne.

Samtidig er hun seksuelt sett "lovlig", og jeg vil ikke se bort i fra at hun reelt sett ville få mer ut av sexen med meg enn med en fomlende 16-åring. Ikke ment som skryt, men det har vel noe med erfaring å gjøre...

Aline enten man er 30 eller 60 bør man ha nok integritet til å forvisse seg om at dette faktisk er noe HUN vil. Når det gjelder sjansene for at hun faktisk ville ha sex med en på 60, så tror jeg sjansene er relativt små.

Men er det noe bedre om en på 60 har sex med en på 30?

Jeg ville selv klare å vurdere om jeg faktisk hadde lyst til å ha sex med en på 60, og ville være voksen nok til å takle konsekvensene.

Hele spørsmålet her bunner vel ut i hvor gammel man egentlig bør være for å ta ansvar for sin egen seksualitet. Selvfølgelig vil dette være individuelt - men er det slik at når man er 16, så er man UANSETT for ung til å vurdere dette?

Skrevet

Samtidig er hun seksuelt sett "lovlig"

Så da er det greit? Det er da virkelig ikke bare det det dreier seg om. Hva har en 30 år gammel mann felles men en 16 år gammel jente?

Skrevet

Jeg personlig synes en 16åring er barn i forhold til både en 30åring og en 60åring, og synes derfor at en 30åring/60åring ikke disse to skal ha sex.

(selvfølgelig finnes det unntak der en 16åring og en 30åring elsker hverandre som personligheter og det blir da i mine øyne kanskje noe helt annet.) :-?

Har selv, i voksen alder, vært sammen med en som var 13 år eldre en meg, og som hadde mer seksuell erfaring en min kjæreste i dag (som i forhold er fomlete :lol: ), men har allikevel mer igjen for sexen med min fomlete kjæreste, fordi vi da kan fomle sammen istedenfor at jeg føler det som ett "lærer/elev" forhold. (men det er jo da snakk om forhold, og da er jeg ant på vidvanke, da det vel er kun sex vi snakker om sant?)

Ok, jeg tror fremdeles hun kan få helt andre ting igjen for å få lov å fomle sammen med en som er like uerfaren som henne, eller nesten ihvertfall. Fordi man da lærer å lete og oppdage ting som er nytt, og ikke bare bli lært til hva som er "rett" sett fra en voksen og erfarens situasjon.

så, personlig synes jeg ikke det er rett at en 30åring har seks med en 16åring, ei heller for erfaringens skyld. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Livets datter:

Jeg er ikke ute etter moralsk fordømmelse her, men mer prinsipiell diskusjon.

La oss si jenta kun er interessert i sex...da det var dette som var utgangspunktet for diskusjonen.

At det enkelte ganger er stor forskjell i alder mellom to som har sex er ikke såå uvanlig. Men hvor går egentlig grensen?

Gjest glamourgirl
Skrevet

16-åringer er ofte altfor unge til det meste, problemet deres er bare at de tror de vet alt. Derfor vil en 16-åring helt klart kunne tro og være overbevist om at hun er klar som et egg, og helt på høyde med situasjonen, når hun prøver å forføre en 30-åring, men hun er sannsynligvis ikke det. Mange 16-åringer er ikke ferdig seksuelt-utviklet engang. Jeg er 30, ville ikke hatt sex med en 16-åring. Hadde sex med en på 22, og følte jeg var på barnerov da :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet

Du svarer egentlig svært godt på spørsmålet ditt sjøl, gjest:

Nei, selv har jeg også seriøse motforestillinger mot å gjøre dette. Det har vel mest  noe med at jeg i kraft av min alder kan komme til å "utnytte" henne.

Aline enten man er 30 eller 60 bør man ha nok integritet til å forvisse seg om at dette faktisk er noe HUN vil.

Hele spørsmålet her bunner vel ut i hvor gammel man egentlig bør være for å ta ansvar for sin egen seksualitet. Selvfølgelig vil dette være individuelt - men er det slik at når man er 16, så er man UANSETT for ung til å vurdere dette?

Så lenge 16-åringen virkelig ønsker å ha sex med en eldre person, og denne personen klarer å unngå å "utnytte" henne er saken relativt grei.

Heg har satt utnytte i "" fordi det kan ligge mange ulike aspekter i ordet som kan variere fra person til person.

En sekstenåring er "lovlig" og sannsynligvis svært bevisst på dette. Hun vet at samfunnet har tillatt henne å ha sex dersom hun sjøl vil. Da er det bare å håpe at hun har fått med seg nok positiv ballast gjennom livet til å kunne stå for sine handlinger. Til å klare å nyte og ha det godt. Til å kunne si nei og få respekt for det, sjøl om hun "trekker seg" etter at den eldre parten er godt i gang.

Du, som den eldste og presumptivt modneste parten skal være den som holder igjen i denne sammenhengen. Ikke fordi hun ikke er gammel nok til å ta ansvar for sine egne handlinger, seksuelle eller ikke, men kort og godt fordi du er den modne og erfarne og dermed nødt til å ta ansvar for dere begge.

Når du er helt, helt sikker. Når dere har snakka lenge og vel sammen. DA kan dere ha sex. Hvis det fortsatt er riktig.

En annen side av saken:

Hva slags mann er du? Du som er sammen med en sekstenåring, ei jente som ble født mens du gikk på ungdomsskolen, bare litt over halvparten så gammel som deg.

ER du egentlig moden? Velger modne trettiåringer ungdomsskoleelever som livspartnere?

Eller er det mer stuerent for modne menn å velge sekstenåringer som elskerinner uten å legge mer i det?

Skrevet

Jeg har motforestillinger mot dette, spesielt etter at en veldig god kamerat av meg på 43 ble sammen med ei på 15. Hun var overhode ikke jomfru, men min kamerat av meg ville vente til hun var 16 med å ha sex med henne. Han argumenterte også med at han sannsynligvis ville være en mer omsorgsfull og bedre sexpartner enn en jevngammel "fomlete" gutt. Dette er ikke et godt nok argument for meg. Jeg synes 16 år er for ungt for "voksne" menn rett og slett fordi det er ungt. Mulig et dårlig argument....

Tenker med gru på om min (en gang) 16- årige datter skal ha sex med noen som er såpass mye eldre enn henne.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for et gjennomtenkt og omfattende svar, Revetispa.

En del av de samme tankene har jeg gjort meg selv, men er nysgjerrig på hva andre synes om dette dilemmaet.

En annen side av saken:

Hva slags mann er du? Du som er sammen med en sekstenåring, ei jente som ble født mens du gikk på ungdomsskolen, bare litt over halvparten så gammel som deg.

ER du egentlig moden? Velger modne trettiåringer ungdomsskoleelever som livspartnere?

Nå er det ikke slik at jeg er sammen med en sekstenåring, og har heller ingen planer om å bli det. La oss si det finnes en seksuell kjemi mellom oss.

Men, som du selv påpeker, føler jeg at jeg har et ansvar for å si stopp før hun gjør noe hun kanskje vil angre på.

Jeg vil absolutt ikke sitte igjen med følelsen av å ha utnyttet henne, og derfor bør jeg kanskje heller ikke ta denne sjansen.

Samtidig er det, som du også skriver, mange veldig bevisste 16-åringer der ute. Kanskje jeg "undervurderer" henne om jeg nærmest automoatisk tar utgangspunkt i at hun er så ung, og dermed ikke "vet sitt eget beste".

Gjest Anonymous
Skrevet
Samtidig er det, som du også skriver, mange veldig bevisste 16-åringer der ute. Kanskje jeg "undervurderer" henne om jeg nærmest automoatisk tar utgangspunkt i at hun er så ung, og dermed ikke "vet sitt eget beste".

Fortsett med det...

Det er for sent å snyte seg når nesa er borte...

Skrevet

Kan man undervurdere et barn da?.... Et barn er et barn spør du meg, ikek noe nedvurderende i det.... men...

Hvorfor tror du at hun har noe å tilby deg sexuelt da?.....

Gjest Anonymous
Skrevet

quote="Revetispa"]Hva slags mann er du? Du som er sammen med en sekstenåring, ei jente som ble født mens du gikk på ungdomsskolen, bare litt over halvparten så gammel som deg.

Eller er det mer stuerent for modne menn å velge sekstenåringer som elskerinner uten å legge mer i det?

Gjest sexysadie
Skrevet

Synes faktisk synd på denne 30-årige mannen; han takler ikke jevnaldrende damers krav i senga og må løpe etter småpikene. :hoho:

Da er nok uerfarne tenåringer d riktige for ham ja.

Ellers så tror jeg nok at 16-åringer har d best med å utvikle sin seksuealitet med en jevnaldrende.

De er mere jevnbyrdige.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er egentlig litt komisk hvordan de aller fleste som har svart på denne tråden ynder å komme med moralske fordømmelser av meg.

For det første har jeg ikke foretatt meg noe seksuelt overhodet, men det kan virke som i det hele tatt å fremme tanken om dette er umoralsk i seg selv.

Og det kommenteres også at jeg ikke takler jevnaldrenes krav i senga. Er det noe motsetningsforhold her - eller er det slik at man faktisk kan takle begge deler?

Når det gjelder å velge sekstenåringer som elskerinner uten å legge mer i det - hvor er den moralske barrieren i så fall? Om hun hadde vært 18, 20 eller 22 år - er hun da voksen nok til å ta ansvar for sitt eget seksualliv?

Er du et barn når du er 16? Når slutter man i så fall å være ett barn?

Jeg hadde et ønske om at dette skulle bli en prinsipiell diskusjon rundt seksualitet og alder. Om man ikke har annet enn personangrep, antagelser om mine motiver og generell hets å komme med, da kan man slippe å svare ettersom det ikke tilfører debatten noe som helst.

Skrevet

Problemet her er at du ikke ser at det ikke går an å slille liv og sex... Du skriver ta ansvar for sitt sexuelliv.... Men det er nøye bundet sammen med LIVET... Og man får ikke en gang stemme før man er 18, fordi man er å regne som for umoden.

Jeg for min del synes det er håløst å prøve å diskutere dette med noen som ikke ser at ei jente på 16 har mange mange mange områder hun vil utvikle seg veldig veldig mye på... Jeg kenner faktisk ingen på vår alder som har kontakt med 16-åringer en gang jeg. hvorfor det? Jo, fordi de er så umodne i fohold at vi har ingen ting å gjøre sammen...

Så i stedet for å sitte og furte pga personangrep, prøv å legge merke til at alle tar veldig stor avstand fra konseptet, og se at det kanskje er en grunn til dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...