AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #1 Del Skrevet 6. mars 2011 Noen som har noen erfaringer? Er kun på universitetet i Tromsø at de tilbyr det, både bachelor og master. Lurer litt på om det er en "bortkastet" utdannelse? Kan man få en lederjobb selvom det ikke inngår så mye økonomi i det studiet? "Drømmen" er faktisk å bli noe så enkelt som daglig leder for f.eks en klesbutikk, eventuelt starte opp min egen, for det er virkelig lidenskapen min selvom man kanskje ikke tjener så mye penger på det. Noen som har master i dette som kan fortelle hva de jobber med nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UllaG Skrevet 6. mars 2011 #2 Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg tar bacheloren ledinma på UiT. Er i det første kullet som startet, så har vært igjennom litt startvansker fra universitetets side, men det virker som andre kullet har fått begynne på en forbedret versjon, og det studiet blir nok forbedret for hvert år. Har du noen konkrete spørsmål? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #3 Del Skrevet 6. mars 2011 Aah, ok. Kan du ikke bare fortelle litt generelt om studiet? Er du i det hele tatt fornøyd med det? Har dere fått vite noe om jobbmuligheter, og hvilken jobb kunne du selv tenke deg? Er det et seriøst og krevende studie, eller et "lett" studie som "alle" kan ta? Hvilke fag har du og hva har du lært? Må man lese veldig mye, eller går det enn å ha en jobb i fleks 30 % stilling ved siden av? Er det bra miljø blant studentene? Hvor ofte må dere være obligatorisk på universitetet, og hvor mye leser du på egenhånd? Og ellers, er det bare å fyre løs med informasjon :D tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UllaG Skrevet 6. mars 2011 #4 Del Skrevet 6. mars 2011 Ja, så klart! Ser dette ble langt, men fyr i vei om du lurer på mer! Bor du forresten i Tromsø, eller lurer du på å flytte hit? Jeg er fornøyd med studiet i og for seg, men jeg har funnet ut at det kanskje ikke passer meg helt siden jeg nå ønsker å gå mer i retning økonomi. Jeg mener studiet (bachelorgraden) er sammensatt av tre ulike deler: 1. Innføring i bedriftsøkonomi med hvordan sette opp regnskap og analysere regnskapet. 2. Ledelsesfag der en lærer ledelsestekniker og organisasjonsteori. Mye teori og sånt som er greit å ha hørt, men ikke så mye jeg kan se for meg å bruke i praksis dersom jeg skulle ende opp i en lederstilling. 3. Innovasjonsfag, som å lære om prosessen å få kommersialisert en innovasjon/idé og markedsføring både mot forbrukere og bedrifter. Punkt 1 og 2 er ting som er kjempegreit å kunne for å starte opp en egen bedrift, få den fremover og for å forstå mange av de tingene som foregår i kulissene på en bedrift, både små (som vi har flest av i Norge) og større. Generelt blir studiet sett på som et "enkelt" studie både av oss selv og særlig av andre studenter. Alle emnene krever lesing og forståelse av teorien, men noen krever mer kreativitet og forståelse. I emnene under punkt 3 inngår det ofte semesteroppgaver i form av case-oppgaver som løses og leveres i grupper, og der karakteren blir en prosentandel av den individuelle eksamenskarakteren. Vi har ikke fått mye informasjon om hva vi kan bli av universitetet, annet enn det som er beskrevet på UiTs hjemmesider, men blant studentene snakkes det om alt fra rådmann i en kommune til prosjektstillinger og de som vil starte egne bedrifter. Likevel vil jeg nevne at på første skoledag ble vi fortalt at det hadde vært veldig mange søkere til studiet, og at det var de aller smarteste hodene som nå satt i auditoriumet. Det har jeg også inntrykk av senere. Folk har kommet inn med gode karakterer og er ressurssterke i den forstand at de forstår fagene og kan koble dem sammen. Du kan gjøre så lite som mulig, men som alltid lønner det seg å holde et jevnt tempo gjennom hele semesteret. Prosjektoppgavene våre gjør at studiehverdagen blir veldig variert og at vi får muligheten til å skaffe egne kontakter i næringslivet samt å leke litt med hvordan en hverdag som gründer/prosjektleder ol. kan se ut. Mange av studentene har jobb ved siden av enten som butikkmedarbeider, i en resepsjon eller andre helt vanlige studentdeltidsjobber. Selv jobber jeg nå 30 % ved siden av, og første semesteret var jeg oppe i nesten 80 % ved siden av. Det går, men slik som min situasjon er nå synes jeg er perfekt, for meg i allefall. I snitt bruker jeg vel ca 5 timer på skolearbeid hver dag, og klarer fint å ta meg fri i helger på etter kl 16, liksom. Selvfølgelig er det mer intensivt mot eksamen og frister. Nesten ingenting er obligatorisk. Opp til deg selv om du går på forelesninger eller ikke, det er godt tilrettelagt for egenstudier, så lenge du overholder innleveringsfrister. På utdanningsdager med bedriftsstander som har blitt arrangert har bedriftene selv spurt oss hva vi kan gjøre for dem. Dette er fortsatt et ukjent studie og mange forstår bare hva du kan med en bachelor i øk/adm, men ikke ledinma. Likevel mener jeg vi har mange spennende fag med oss i lasten og kan være den unge, nytenkende generasjonen i mange bedrifter og organisasjoner ved endt studie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #5 Del Skrevet 17. juli 2011 Høress bra ut UllaG! flere som har noe å komme med? :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Micolina Skrevet 17. juli 2011 #6 Del Skrevet 17. juli 2011 Jeg har nylig gått første året. Det er som UllaG sier. De fleste fag er lette, med en del teori, men ofte lett teori. Slik som faget "media og kommunikasjon", der jeg kjappleste boka uka før eksamen og fikk C (var på de fleste forelesningene). Men faget "Samfunnsvitenskapelig metode og statistikk" droppa jeg ut av. Jeg er god i matte, men er det en ting jeg har feilet på er det sannsynlighet. Jeg tror ikke det var vanskelig matte, bare kompliserte og lange formler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #7 Del Skrevet 28. april 2014 Flere som har gått dette? tenker på å begynne på det eller øk.adm, men matematikkfagene i øk.adm frister ikke så veldig. Anonymous poster hash: 4570c...299 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå