AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #1 Skrevet 6. mars 2011 Hei! Først og fremst vil jeg si at jeg leste engang noe veldig klokt et sted, som i bunn og grunn kokte ned til at man skal bære bunaden akkurat som man vil, det finnes ingen offisielle regler. Så den er jeg klar over, selv om "bunadspolitiet" antageligvis gremmes ved tanken på folk som bærer bunaden og/eller tilbehøret på alternativt vis. Jeg er eier av en nydelig nordlandsbunad, av tilbehør har jeg flotte tilhørende søljer og sjal. Jeg har ikke hodeplagg, noe som av mange er sett på som obligatorisk, og jeg har bunadsøredobber, noe som av mange er sett på som et "no-no". Av sko bruker jeg akkurat det jeg vil - til konfirmasjonen var det sorte joggesko (ikke på trass, men fordi jeg hadde klart å briste begge beina og trengte noe behagelig å gå i). Jeg har et par dyre bunadssko men den ene skoen har blitt borte, og jeg har ikke råd til å kjøpe meg et nytt par. Derfor bruker jeg et par sorte, anstendige sko med en liten hæl. Det jeg egentlig lurer på, er hva dere synes om følgende: - Bruk av bunadssølv uten bunad. Jeg har verken sett noen gjøre det eller gjort det selv, men har vurdert å gjøre det i situasjoner hvor bunad hadde vært på sin plass og bruke men hvor jeg ikke har hatt anledningen til det. Jeg ser da for meg en anstendig kjole, eventuelt fin og nøytral skjorte og skjørt, hvor hovedsølja er plassert midt på. Jeg har prøvd det, og synes det ser fint ut til noen antrekk, men har ikke turt å vise meg i offentlighet med det. Er redd for å bli henrettet. - Bruk av annet "bunadsutstyr" uten bunad. F.eks. sjal, veske eller hodeplagg. Om dere ønsker å diskutere andre tabu i forbindelse med bunad må det også gjerne gjøres her, men det er først og fremst bruk av bunadstilbehør uten bunad jeg er interessert i! :-) Bare så det er sagt: Det er ikke snakk om å gjøre dette for å provosere, jeg lurer rett og slett bare fordi det har vært aktuelt for meg. Hadde jeg gjort det (altså brukt tilbehør uten bunad) ville jeg ha gjort det med ellers anstendige klær og med mye stolthet over de fine søljene mine.
Betty2 Skrevet 6. mars 2011 #2 Skrevet 6. mars 2011 Jeg ville nok aldrig gjort det selv, og synes egentlig at en pen brosje passer seg bedre enn for eks hovedsølja. har sett noen som har brukt sølvet sitt på hvite og svarte skjorter, og synes egentlig det bare ser unaturlig ut. menn det finne jo uliek typer sølv til ulike typer bunader, så kan jo være din ser bra ut uten bunad. Forøverig, så legge jeg merke til om folk bruker sølvet uten bunad, men gidder verken å bry meg eller kommentere det til de som bruker det. hver sin smak mener nå jeg da.
Gjest Coarvi Skrevet 7. mars 2011 #3 Skrevet 7. mars 2011 Nå har ikke jeg bunad, og bryr meg ikke så mye om hvilke uskrevne "regler" som gjelder for bunadsfolket. Men jeg synes det burde være helt ok å bruke tilbehøret til bunaden til andre antrekk. Jeg er selv samisk, og bruker derfor kofte i stedet, og blant samer (hvertfall de fleste av oss) er det helt vanlig å kun bruke noe av tilbehøret til kofta til helt andre antrekk. Å bruke sølja til et sjal eller bare ha den på en genser, bruke den lille veska, beltet eller omså bare skoene til et helt vanlig antrekk er fullstendig tillatt i det samiske miljøet, og jeg synes bare det er kjempekult. Å bruke noe tradisjonelt til et moderne antrekk kan virkelig freshe det opp, og funker flott når man vil pynte seg litt og bære noe tradisjonelt, samtidig som det er upraktisk å bruke kofta (f.eks på festival eller fest, eller bare en tur ut når man vil pynte seg litt). Så personlig syns jeg bunadsbrukere burde bruke tilbehøret sitt litt oftere til andre andledninger, uten bunad, rett og slett fordi kombinasjonen av noe tradisjonelt og moderne kan bli råstilig. Men så har jeg ikke vokst opp i en kultur der det er fyfy å bruke tradisjonelle ting på nye måter, så hva vet vel jeg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå