Gå til innhold

"Venninde"

Cata

Anbefalte innlegg

Åh, atter en gang har jeg sett ordet venninde (med d) brukt her på forumet. Jeg vet jo det var korrekt før i tida. Min bestemor brukte det i skriftspråket. Men jeg mener da vitterlig det må ha gått ut av rettskrivningsordboka rundt 1940 eller så? Da jeg gikk på skolen var vi i all fall over på venninne (uten d).

Har noen en fornuftig forklaring på hvordan ordet er kommet ut av møllposen og inn i nestendagligspråket igjen?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn ca. i 1917 i følge Belladonna :ler:

Jeg under meg over det samme. Endingen -inde brukes jo ikke andre steder. Kanskje vi skal omdøpe dette forumet til kvindeguiden?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også lagt merke til at "venninde" oftest brukes når man er misfornøyd med noe. På samme måte som "barnehagetante" brukes konsekvent av de som skjeller ut barnehageansatte her på forumet :kgbaby:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det brukes jo på dansk. Kan noen mindre intelligente personer har plukket det opp derfra? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, det brukes jo på dansk. Kan noen mindre intelligente personer har plukket det opp derfra? :klo:

"Mindre intelligente personer snakker dansk" hehe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer også på dette, for ser jo daglig at ordet brukes her på forumet og det ser så galt ut i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver automatisk venninde og må alltid ta meg i det. Aner ikke hvor jeg har fått det fra. Kanskje jeg er mindre intelligent :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksmålsforbundet skriver at:

Ordet venninde er et riksmålsord. Dansk er det ikke, selv om skrivemåten ligner. Danskene bruker imidlertid bare én n (jf. veninde) der riksmål har to (jf. venninde).
Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns venninde virker overklasse-wannabe, jeg. =P

No offense, Phaedra. Lol.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Steikje, på mi dialekt seier vi faktisk venninde framfor venninne. Det har eg ikkje tenkt over før no ein gong. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg tror årsaken til at så mange fremdeles skriver ordet med d er mangedelt:

1. Riksmålsaviser som Aftenposten har selvsagt brukt d-ordet i langt nyere tid enn 1917.

2. Det står dårlig til med rettskrivningen blant mange.

3. Ordet uttales med d i en del dialekter.

Jeg nekter å tro på de her inne på KG som påstår at de lærte å skrive "venninde" på skolen. I så fall er det ikke lærerne som har lært dem det!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen en fornuftig forklaring på hvordan ordet er kommet ut av møllposen og inn i nestendagligspråket igjen?

Tja, endel av oss mindre intelligente, wonna be-overklasse folka her inne sier jo venninde, så da blir det vel mer naturlig å også skrive det?

Jeg er også blant de som automatisk skriver venninde, men som nå etter en stund på kg går tilbake og retter det, fordi jeg vet at dette har man ikke lov til.

Aner heller ikke hvorfor, annet en at jeg altså da ofte sier "venninder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

njaa 1970 modeller fikk lære på skolen at det het og skrives :

venninder. Så skyld på skolen :fnise:

I dag skriver jeg venninner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Det var ikke riktig staving i henhold til rettskrivingsnormen på slutten av -70-tallet, så jeg lurer selvsagt på hvilken skole du gikk på, eller om det var "vennindene" dine som lærte deg stavingen, ikke læreren :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er før-70 modell og vi lærte å skrive ordet uten "d". :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje vi skal omdøpe dette forumet til kvindeguiden?

Qvindegaaaiden FTW!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er før-70 modell og vi lærte å skrive ordet uten "d". :klo:

jøss så rart da ,for jeg husker nettopp denne D'en.Mest pga at vi som hadde gått på samme skole og klasse i 9år ,fikk plutselig problemer med norsklæreren pga denne D'en.Denne ville ha venninner med n og vi fikk da feil når vi brukte d.

Skolen jeg gikk på finnes ikke lengre,men vil ikke si hvilken.Men var i Oslo

Og nei,jeg liker faktisk venninne bedre enn venninde,så mine venninner hadde ingen påvirkning på rettskrivningen min den gang

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skriver også venninde automatisk. Jeg mener bestemt at dette var noe jeg lærte på skolen. Ser det er enkelte her som mener å kunne mye om norsk-faget, hva som er lov og ikke, til hvilket tidspunkt. Kanskje det fantes mer rom for en lærers innspill før? F.eks da jeg gikk i første klasse i 1974, skrev vi dialekt, og gikk gradvis over på bokmål i andre klasse. Tydeligvis ble det ment til å være pedagogisk riktig læring på min skole dengang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...