Gå til innhold

Hjelp! Alle plantene mine dør!

Patsy

Anbefalte innlegg

Jeg har en stund lusket litt rundt på forumet, og synes det er veldig bra! Og nå har jeg endelig fått meldt meg inn som bruker.

:D

Fant ut at dette er en ypperlig anledning til å ta opp både smått og stort.

Jeg debuterer med følgende spørsmål:

Hvordan får jeg plantene mine til å leve? Jeg klarer til å med å drepe Fredsliljene!

Og jeg gjør ikke noe fryktelig galt, tror jeg. Vanner dem sånn passe ofte, ikke for våte, ikke for tørre... Dessuten får "de små grønne" en dose plantemat (når det står at de skal på flasken).

Jeg tror noe av problemet kan være at jorden har fått et slags hvitt teppe på seg.

Har plantene en sykdom? Eller er det mugg? Dette bør da ikke være så vanskelig? Noen som har råd?

Hilsen hun UTEN grønne fingre,

Patsy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hvite kan være mugg, ja. Sikker på at du vanner dem sjelden nok? For mye vann er visstnok det verste man kan gjøre mot plantene - og det er også det vi gjør mest...

Skift jord og les nøye det som står på potta når du kjøper planten. Evt. spør i en blomsterbutikk hvordan du skal behandle dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, tror flere av dere er inne på noe!

Det er nok mugg, ja. Æsj, så ekkelt! Så jeg har vært FOR flink! Utrolig!

:lol:

Hva skjer med muggen, da? Råtner plantene? Eller ser det bare ulekkert ut?

Tror jeg skal bytte dem ut... kanskje! Og så ikke vanne så ofte. Litt mer fristende enn å bytte jord når de er halvdøde.

Og plastikk er forsåvidt et godt, men uaktuelt alternativ. Da lar jeg heller være å ha planter. Plastic gives me the creeps!

:-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg en omlag 1. cm tykk skive oasis i bunnen på hver potteskjuler, så kan plantene "drikke vannet når de selv vil". Oasisen kjøper du på -nille, det er i alle fall der jeg har funnet den billigst :)

Jeg vanner plantene omlag en gang i uka, kjenner etter om de er tørre oppå og ser etter om oasisen er våt eller tørr. Min erfaring er at grønne planter tåler mer vann enn planter som blomstrer, de grønne tåler som oftest å stå med litt vann, det gjør ikke blomstene.

Plantene mine får kanskje gjødsel to eller tre ganger i året, tror ikke det er stort oftere jeg husker det... Når det har vokst ut masse røtter gjennom hullene i bunne på potta skjerer jeg av disse med en kniv, og hvis det ser ut som om de har fått det trangt i potta si potter jeg om til en større potte. Da skjerer jeg gjerne vekk endel av røttene hvis de er lange og mange, og fjerner så mye som mulig av den gamle jorden og fyller på med ny.

Om sommeren bruker de grønne plantene gjerne å få komme på "ferie" på verandaen noen dager eller uker, det trives de med! Ellers i året hender det at jeg setter dem i dusjen og dusjer dem lett, men det.. det skjer vel ikke strot mer enn ett par ganger i sesongen tror jeg...

Snakker aldri med plantene mine...

Tror kombinasjonen av alt det er er trikset, for hos oss er det grønnt over alt. Plantene vokser og vokser, og min mor er helt grønn av missunelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at forskjellige planter skal ha froskjellig stell. Noen skal være jevnt fuktige og noen kan godt tørke ut. Noen skal ha mye lys og andre ikke. Det er lurt å lese på anvisningen når man kjøper planter eller høre med betjeningen i blomsterbutikken.

Hvis du har fått mugg, har du nok vannet de for mye. Planter trenger ikke gjødsel om vinteren.

Fjern alltid vinse blader og stilker slik at planten får "luft".

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe sånne "vannmålere" på blomsterbutikken. Man setter de inn i jorden til plantene, gså måler den hvor fuktig det er hos hver enkelt av de. Da får du en veldig god pekepinn på når de trenger å vannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann, jeg tror nok definitivt at du vanner de for mye. Hadde jeg vært deg ville jeg skiftet jorden og ikke vannet mer en toppen en gang i uken. Du kan jo heller kjenne vekten på planten. Hvis du løfter den opp så kjenner du fort om den trenger vann. Håper jeg har gitt deg noen råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg tror noe av problemet kan være at jorden har fått et slags hvitt teppe på seg.  Har plantene en sykdom?  Eller er det mugg?  Dette bør da ikke være så vanskelig? Noen som har råd?

Det kan være meldugg.

Er det meldugg må du spraye alle plantene for å bli kvitt det, og det er ikke å anbefale inne. Det er for stor sannlynlighet for at det kommer igjen.

Bytt ut plantene dine.

Spør hvordan de skal stelles når du kjøper dem.

Invester i ei bok om potteplanter. Den kan hjelpe deg langt på vei og trenger ikke koste mye. Også i blomsterbutikken må de noen ganger slå opp.

Sats på planter som tåler en del.

Det kan være en ide å kjøpe planer som "sier ifra sjøl" når de vil ha vann. Gullranker for eksempel.

Bruk oasis/undervanningssystem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var som deg tidligere -vannet plantene altfor mye/ofte og da døde de... (vannet da en gang i uka). Nå har jeg begynt å gjøre som mor, og plantene holder seg kjempefint og er så grønne og flotte!

Så her gjør jeg: Vanner ikke "vanlig", men fyller opp vasken (ev badekar eller en balje) med nok vann slik at alle plantene kan dukkes skikkelig under. Tar så en og en om gangen og dukker, holder de under vann til det har sluttet å boble - da har de fått nok vann (hører du ikke noe bobling, trenger de ikke vann...) Så lar jeg dem stå å renne fra seg littegranne, før jeg setter dem tilbake i pottene igjen.

Dette gjør jeg kun en sjelden gang, en gang i måneden eller no - ofterer dersom jeg ser at en plante er veldig tørr. Mange planter har godt av å tørke ut av og til.

Gjødsler innimellom, mindre i "hvileperioden"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være meldugg.

Er det meldugg må du spraye alle plantene for å bli kvitt det, og det er ikke å anbefale inne. Det er for stor sannlynlighet for at det kommer igjen.

Meldugg er et hvitt belegg, men det kommer på bladene og ikke på jorda! Her tror jeg nok det er snakk om for mye vanning ja! Plantene trenger mindre vann på vinteren enn på sommeren, så dersom du har fortsatt å vanne like ofte er det nok det som er problemet. En gang i uka (eller sjeldnere på planter som trenger lite vann), samt oasis i potta burde gjøre susen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg presterte å få mugg på jorda samtidig som at jorda var kjempetørr, og planten døde av vannmangel jeg.... Hva har jeg gjort da da?

De to plantene jeg har som lever enda, de skal begge i "vinerdvale" så de står på soverommet, der er det kjølig, og får etter planen vann hver 14. dag. Vel, det er søndag neste gang de skal ha, men jeg ga den ene i går, for den var så knuuuuuuusktørr at det ikke så bra ut.

Forresten, dere med grønne fingre.... når jorda er blitt så tørr at den "krymper", så det er luft mellom jorda og potta, "vokser" den når jeg vanner nok, eller må jeg putte på mer? Det er jo teoretisk mulig at jeg ikke putta oppi nok da jeg pottet om planten for noen uker siden. Det SÅ nok ut, men så tørka planten inn, og vips så var det luft der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom man får mugg på jorda selv om plantene er for tørre betyr det at de har vært for våte og så blitt for tørre. Når du ser mugg på jorda bør du bytte jord med en gang, også gi planten oasis. Man skal aldri vanne sånn at det står over oasisen, og noen ganger bør oasisen få bli helt tørr.

Det kan være at du har tatt for lite jord i potta, Fredagsbarn. Men prøv deg frem, sett planten i "bløtt" i en bøtte eller vask full av vann i en halvtime, og la den så renne godt av før du setter den tilbake i potteskjuleren. Dersom det da fortsatt er for lite jord må du nok fylle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg bruker ikke potteskjulere, bare så det er klart.

Jeg har potte med hull i bunnen, og fat under. Jeg har stener i bunnen av denne potta, for at planten likevel ikke skal stå rett i vannet, men røttene trekker det opp gjennom stenene (som selvsagt ikke stenger helt for hullet, slepper til fuktighet)

Jeg har forøvrig ikke planer om å gjennombløte denne planten nå (i en diger potte) når den skal ha tørketid, bare en skvett vann hver 14. dag. De to plantene jeg har igjen, de har jeg "brukerveiledning" på. Den med litt lite jord er den enkleste, men denne andre er heller ikke så vanskelig. Nå står den å dør da, men det er fordi den SKAL dø (altså, det er en løkblomst, så blandene skal av (de er ganske så døde nå) også kommer det nye til våren. Jeg ser den ann utover vinteren, og gir den evt mer jord til våren.

Men takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...