Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen har noe tips til hva jeg kan spise av sunnematvarer for å gå opp i vekt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Melk.

Skrevet

Drikker en halv liter melk om dagen. :fnise:

Skrevet

Ville iallfall økt mengder med sunne fettsyrer som f.eks advocado og nøtter. Langsomme karbohydrater som fullkornsprodukter og grovt brød er også bra:)

• Liker 1
Skrevet

Drikk olivenolje.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Drikk olivenolje.

Æsj ikke gjør det da. Bruk heller mye av det i matlaging. Drikke det? Ugh for et elendig forslag.

AnonymBruker
Skrevet

Æsj ikke gjør det da. Bruk heller mye av det i matlaging. Drikke det? Ugh for et elendig forslag.

Joda, det forslaget fikk faktisk jeg fra en ernæringsfysiolog da jeg ønsket tips til å gå opp i vekt. En spiseskje matolje om dagen. Men jeg klarte ikke å gjennomføre det, det smaker jo langt verre enn tran.

Et annet tips var å spise masse nøtter og mandler, de inneholder mye sunt fett. Samme med fisk. Alltid sørge for å ha sunne snacks (grønnsaker, frukt, nøtter, yoghurt) lett tilgjengelig i huset så man har noe å knaske på når man gidder.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Joda, det forslaget fikk faktisk jeg fra en ernæringsfysiolog da jeg ønsket tips til å gå opp i vekt. En spiseskje matolje om dagen. Men jeg klarte ikke å gjennomføre det, det smaker jo langt verre enn tran.

Et annet tips var å spise masse nøtter og mandler, de inneholder mye sunt fett. Samme med fisk. Alltid sørge for å ha sunne snacks (grønnsaker, frukt, nøtter, yoghurt) lett tilgjengelig i huset så man har noe å knaske på når man gidder.

jojo, men det er likevel et dårlig forslag fordi det smaker jævlig og kan ende med at man brekker seg og evt spyr. Da går man jo heller ned..

Skrevet

Rapsolje smaker ikke noe. Funker fint å ta noen ss om dagen med det.

Trene styrke fungerer. Men noe av cluet er jo selvsagt å spise mer enn man forbrenner, og nøtter og oljer er en rik kilde på kalorier.

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Trene styrke fungerer. Men noe av cluet er jo selvsagt å spise mer enn man forbrenner, og nøtter og oljer er en rik kilde på kalorier.

Gjør ikke tran heller, men olje har ekkel konsistens og da hjelper det ikke om det ikke smaker noe

Skrevet

Lurer på om noen har noe tips til hva jeg kan spise av sunnematvarer for å gå opp i vekt?

Spis mat som inneholder sunt fett og proteiner. Eksempler er fet fisk (laks, ørret, makrell), renskåret kjøtt av svin, kylling, storfe, avocado og usaltede nøtter.

Det er heller ikke farlig å spise god, gammeldags fettrik mat en gang i blant (for eksempel hjemmelaget lapskaus kokt på fettrikt kjøtt). Liker du ikke fettet kan du skjære det bort etter at maten er ferdig.

Egg er også en fortreffelig proteinkilde som du kan variere på mange måter (eggerøre, speilegg, kokt egg, rå eller blandet i smoothie).

Det er også viktig at du trener mens du spiser, særlig styrketrening. Da øker du vekten i muskler, slik at vektøkningen blir sunnest mulig.

Skrevet

Styrke trener jeg, og det er nettopp derfor jeg lurer på dette spørsmålet. Får jo ikke bygget mye muskler når jeg ikke klarer ikke få i meg nok karbo og kalorier. Da får jeg heller motsatt effekt.

Takker alle for tips, de taes godt imot! :jepp:

Gjest Purple Haze
Skrevet

Gode fettkilder er nøtter, avokado, fet fisk, stek maten i olje. Prøv å spise litt mer til hvert måltid enn det du er vant til.

• Liker 2
Skrevet

I boken Bedre uten brød finnes det informasjon til de som vil opp i vekt. Boken er skrevet av Lutz og kan lånes på biblioteket. Spis ren mat, mye godt fett og nok protein til å bygge muskler.

Skrevet

Drikk melk i stedetfor vann. En halv liter om dagen er for lite. Drikk feks 2l skummetmelk.

I tillegg kan du ta en til to spiseskjeer olje om dagen.

Personlig synes jeg olivenolje er fryktelig godt, men liker ikke oliven. Jeg pleier heller ikke kjøpe olivenolje i butikken, men hos feks oliviers&co.

Nå har du ikke sagt noe om treningen din, men det spiller ingen rolle om du opp i vekt av sunne eller usunne kilder dersom du bare legger på deg fett på ugunstige steder.

Ingenting stimulerer vektoppgang bedre enn tung styrketrening og overinntak av energi. Det er viktig i treningen å stadig gjøre fremskritt. Øke vekter eller motstand.

På den måten må kroppen bygge mer muskler for å takle motgangen.

Skrevet

Det er mye kalorier i god juice.

Prøv også med mer pålegg på brødskiva.

Er maten god nok, så tar du kanskje en porsjon til. Mye tips om god mat på matprat.no

AnonymBruker
Skrevet

Drikker en halv liter melk om dagen. :fnise:

Det er ingenting. 1 liter helmelk er greie 600kcal.

Ellers er nøtter bra.

Skrevet

Vet ikke om ost regnes inn under sunne matvarer?

Skrevet

Vet ikke om ost regnes inn under sunne matvarer?

Ost står under kategorien sunt pålegg hos myndighetenes anbefalinger, men det er ganske mye fett i vanlig hvitost. Det finnes dog lettoster som faktisk smaker helt ok som ikke er så gale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...