Gå til innhold

Ost og vin, men hva mer?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Jeg skal ha jentekveld om noen uker, og lurer på hva jeg skal servere ved siden av ost og vin? Kjeks og druer (grønne eller blå?) står allerede på menyen, men hvilket annet tilbehør bør jeg ha? Er ganske blank...

Har dere noen forslag?

Hilsen en ufaglært vertinne... :)

Skrevet

Server både div. kjeks og baguetter , mange forskjellige oster - noen milde også , druer og paprika er godt ved siden av - kanskje litt ananas melon o.l.?

Skrevet

Paprika, mandarinbåter, oliven? *gruble, gruble*

Skrevet

Mandarinbåter druer og paprika - absolutt.. og stangselleri...

Skrevet

Druer, stangselleri og epler er "must".

Skrevet

Stangselleri ja - med sånn derre tube-ost (Baconost synes jeg er best da).

Appelsiner og pærer har jeg bestandig "attåt"..............

Kjeks, druer, pærer, appelsiner, stangselleri............ ja også oster da..... både milde og litt sterke!

Ha en hyggelig kveld! :briller:

Skrevet

Hadde jeg vært venninna di, så hadde jeg satt pris på tortillachips og dip. 8)

Skrevet

Jeg har lært at man ikke skal bruke druer til ost dersom man serverer rødvin til. Husker ikke den nøyaktige forklaringen, men dersom du prøver å ta en slurk rødvin etter å ha spist en drue, skjønner du hva jeg mener - URK!

Dersom du skal servere blåmuggost eller andre litt skarpe oster, er det en god idé å servere en søt dessertvin. Dette har jeg nettopp fått smaken på - anbefales varmt!

Skrevet

All mulig slags frukt! Druer (grønne og røde), kiwi, jordbær, melon og mandarin er et must.

Skrevet

Det hender jeg kjøper inn litt Westfalerskinke (kan sikkert bruke annen spekeskinke) eller en annen god skinketype og deler hver skive i fire, så det blir en passe porsjon. Jeg synes det er godt til, men det kan ha noe med at jeg ikke er så glad i ost! :wink:

Ellers er det veldig godt med finhakket vårløk til.

Skrevet

Veit det høres rart ut, men hvis du skal ha en blåmugg ost feks, roquefort, er faktisk god honning veldig godt.

Ellers anbefaller jeg melon (cantaloupe).

Det er halt sant som en sier at man ikke skal servere druer ved siden av rødvin, ekspertene anbefaler faktisk heller ikke paprika, stangselleri o.l heller, fordi det er syrer i det som ikke går godt med rødvin.

(Men det er jo veldig godt da...så jeg nyter stangsellerien min fordet jeg :D )

• Liker 1
Skrevet

Ferske baguetter er viktig! Foretrekker det over kjeks, jeg :)

Og ikke glem karafler med vann men litt sitron på bordet, ellers blir det fort vinhode dagen derpå :roll:

Skrevet

Hørte på P4 forleden at man også burde ha aprikoser, fiken og nøtter ved siden av ost - men jeg husker ikke hva slags oster :oops: ....

Det skulle vist smake bedre enn druer, paprika ol...

• Liker 2
Skrevet

elsker epler til kjeks og ost! :D

Nøtter også! (helst valnøtter)

• 9 år senere...
Skrevet

Vi bruker roquefort, smøreost med madarin og ananas, fransk brie, cheddar, norvegia og tomatost.

Roquefort smaker himmelsk på kjeks (seltina) toppet med en blanding av hakkede valnøtter og akasiehonning! Liker også veldig godt solbærmarmelade eller sitron og limemarmelade på roqueforten!

Smøreosten har vi på ritz med blå druer på.

Cheddar river jeg på rivjern, og setter som topper på bakepapir, inn i ovnen på 180 grader til "ostechipsen" begynner å boble, og bli gyllen i kantene. Mens de fremdeles er varme, og ligger og hviler, drysser jeg lett med en blanding av havsalt og pepper.

Fransk brie på seltina og physalis på toppen er helt nyyydelig!

Norvegia og tomatost skjærer jeg i terninger og setter på tannpirkere, gjerne med epleterninger og druer. Serveres med tynne skiver valnøttbrød.

Av vin bruker jeg Riesling Battenfeld-Spanier til de skarpe ostene, og Tomassi Classico et eller annet til de milde ostene.

Gleder meg til ost og vin i morgen! :sikle:

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Blåmuggost på pepperkaker er nydelig ;)

Skrevet

Forskjellige typer fruktchutney. :)

• Liker 1
Skrevet

Greit at endel oster bare blir bedre av å lagres, men jeg håper TS ikke har brukt 9 år på å finne ut av tilbehøret...

• Liker 2
Skrevet

Greit at endel oster bare blir bedre av å lagres, men jeg håper TS ikke har brukt 9 år på å finne ut av tilbehøret...

Hahaha! Det så jeg ikke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...