Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går første året på grunnskolelærerutdanninga og har lenge tenkt på å ta spesialpedagogikk siste året, men nå er jeg veldig usikker på om jeg vil fortsette på grunnskolelærer i det hele tatt. Er ikke veldig fornøyd med studiet, og jeg trives ikke så godt med det å undervise. Det jeg trives best med er for- og etterarbeidet samt dialogen med elever. Derfor lurer jeg på om det er smart å ta en bachelor i spesialpedagogikk (eller eventuelt pedagogikk).

Hvor kan en få jobb med denne utdannelsen? Ansetter de spesialpedagoger også på ungdomstrinnet? Hva kan man arbeide med i PPT?

Fint om noen spesialpedagoger/pedagoger kan dele sine erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er almenlærer med årsenhet i spesialpedagogikk. Med denne utdannelsen kan man jobbe både som "vanlig lærer", kontaktlærer og spesialpedagog i både barne- og ungdomstrinn. Vær bare obs på den nye forskriften i forhold til å ha årsenhet i f. eks. norsk eller matte om du ønsker å jobbe i ungdomsskolen. Jeg vil anbefale deg å fullføre hvis du orker fordi det gir deg mange flere muligheter (så vidt jeg vet) i skolen. Med en bachelor i spesialpedagogikk er det mer begrenset hva du kan gjøre. I alle fall i forhold til det jeg kjenner til i min kommune. Ppt her ansetter ikke uten at man har fullført mastergrad. Hvis du er usikker burde du be om å få en samtale med veileder på høgskolen du går på. Jeg vil uansett på det varmeste anbefale deg å fullføre fagene du tar i år. Studiepoengene vil du alltid ha med uansett om du bestemmer deg for å bytte etter dette året.

Jeg syntes også det første året på lærerskolen, med praksis og alt, var tøft men det gikk lettere for hvert år. Ønsker deg masse lykke til uansett hva du velger :-)

AnonymBruker
Skrevet

Skal helt klart fullføre første året ja. Bare i tvil om jeg ønsker å fullføre hele studiet når jeg ikke har lyst til å undervise. Er klar over at første året kan virke tøft på de fleste, men er egentlig ikke det som gjør at jeg misliker studiet. Når du sier årsenhet i f. eks norsk eller matte, er det da nok med første året jeg har tatt nå? Jeg har kun hatt norsk og pedagogikk dette året.

TS

Skrevet

Hvis du har norsk og ped regner jeg med at du får 30 studiepoeng av hver? Man bør ha 60 i et skolefag for å være på u. trinn. Hva med å tenke i retning av vernepleier? Det ansettes mange i skolene i forhold til tunge spes. elever nå. Men dette er intense jobber. Huff, jeg blir redd for å påvirke deg til noe du kan komme til å angre på.. Håper du finner ut av det :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ta de to første årene på allmennlærer. Så velger du et fag 3. året (noe du syns er gøy og/eller kunne tenke deg å undervise i). Dereter tar du 4.året med spes.ped og 5.året med master i spes.ped.

Det skal jeg gjøre (begynner på spes ped til høsten). Da har du både allmennlærer-utdanningen og master i spes.ped, dvs bedre lønn og mer valgmuligheter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ut med bachelor i spesped ("ren" spespedutdanning) denne våren, og begynner rett og slett å bli usikker på hva jeg egentlig kan jobbe som. Jeg ser at det er mange som søker etter "allmennlærere med spesialpedagogikk", og jeg har jo "bare" det sistnevnte. Slenger inn søknader likevel, og håper at de kan ta i bruk min kompetanse, spesielt den som går inn på minoritetsspråklige elever.

Derso det viser seg at jeg ikke får napp noe sted kommer jeg til å finne noen fag å bygge på med, matematikk eller norsk regner jeg med.

Jeg vil tro du finner flere jobber, og har større sjanser dersom du har en grunnmur innenfor lærerutdanningen, og har fag å bygge på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...