AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #1 Skrevet 6. mars 2011 Vi skal bestille bryllupskake og lurer litt på hvilken størrelse vi skal bestille. Det er jo rådyrt! Vi er ca 100 gjester, og det største jeg finner er kake til 80 90 personer. Det er svindyrt! så lurer jeg på, kan man bare bestille en kake med feks 50 biter også har man jo mange andre kaker ved siden av? Hva tenker dere og hva gjør dere?
Fluffe Skrevet 6. mars 2011 #2 Skrevet 6. mars 2011 Jeg hadde ikke bestilt bryllups kake til bakre halvparten.
FruFryd Skrevet 6. mars 2011 #3 Skrevet 6. mars 2011 De fleste vil vel smake på bryllupskaken? Skal dere ha mange andre kaker? Om dere skal ha f.eks marsipankake som bryllupskake, og mange andre kaker, er sikkert noen av de andre marsipankake? Jeg er vant til kakebord som bugner av kaker i bryllup, og da er det kanskje ikke så nødvendigt med bryllupskake til alle?
Fluffe Skrevet 6. mars 2011 #4 Skrevet 6. mars 2011 Jeg har vært i bryllup der bryllupskaka var tom før jeg fikk forsynt meg. Som gjest syntes jeg det er utrolig stusselig. 2
kaprifolen Skrevet 6. mars 2011 #5 Skrevet 6. mars 2011 (endret) Du forteller konditoren at du skal ha bryllupskake til et selskap til 100 gjester. Og stoler på vurderingen du får derifra. Med mindre du vet at en gren av familien bestående av 20stk er allergiske mot mandler, og ikke kan spise marsipan... For øvrig går det mye mindre kaker enn man tror ofte, men i et bryllup "skal man" ikke gå tom. Til et koldtbord f.eks, er skikk og bruk at man faktisk skal regne så mye av hver ting, at alle i praksis kan spise seg mette på ett alternativ. Edit: Dere kan jo forøvrig tenke litt utenfor boksen om dere ønsker det.. Jeg synes marsipan/bløtkake er kjempekvalmt, og eeeelskeeeer min mors klissete sjokoladekake. Så hun lagde kaken vår selv, hun! Man MÅ ikke ha en klassisk bryllupskake med marsipan og krem hvis man ikke ønsker det, liksom! Og hva skjer forresten med at "alle" har likt profilbilde? Endret 6. mars 2011 av kaprifolen
Gjest Ruccola Skrevet 6. mars 2011 #6 Skrevet 6. mars 2011 Ja, man bør ha nok til alle av bryllupskaken. Men finn ut med bakeren din på hvor store stykker de regner med til 80-90 personer. Kanskje de tenker store stykker så den egentlig rekker til alle? Jeg er ikke noe glad i marsipankaker selv, så faktisk ofte jeg ikke tar akkurat den kaken, men den bør alikevel ikke gå tom selv om kanskje ikke alle vil ha akkurat den Tenker en 80-90 pers kake kanskje ikke er så galt til et selskap på 100? Er noen av de 100 barn?
Bella_83 Skrevet 6. mars 2011 #7 Skrevet 6. mars 2011 Vi skal ha ca 80 gjester, og vi skal ha en 3 etg bryllupskake. Det mente konditoren var mer enn nok så lenge vi skulle ha andre kaker i tillegg.Men vurderer fortsatt å øke til 4 etg.. I bryllup tar gjerne gjestene litt av forskjellige kaker, istedfor store stykker av en kake.. Kakestykkene de regner er jo ganske store er de ikke?
Annie Skrevet 6. mars 2011 #8 Skrevet 6. mars 2011 Vi var 37 i mitt bryllup, og hadde bryllupskake til 22. Var MER ENN NOK!
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #9 Skrevet 6. mars 2011 Du trenger altså ikke bestille til alle, men å bestille til bare halvparten høres stusslig ut. Du kommer til å gå tom, og sannsynligvis ganske raskt også. Hvor mye kake man trenger avhenger av om den serveres som dessert eller som del av kakebordet, og om man har middag eller bare mottagelse. Det vanlige er vel at kaken kommer etter middag og dessert, og da tror jeg de beregner til 80% av gjestene. Spar heller inn andre steder enn på kaken.
Lachesis Skrevet 6. mars 2011 #11 Skrevet 6. mars 2011 (endret) Vi giftet oss i går. Vi hadde en 3 etg. sjokoladekake beregnet til 80 mennesker. Hadde 80 gjester og vi har igjen ca 50% av kaka og min familie er kakemonstre. Tror det holder i massevis med en kake beregnet til 60-70 mennesker om du har 100 gjester. Som du sier så er det mange andre kaker. (Vi har igjen MASSE av dem også) :gjeiper: Endret 6. mars 2011 av Lachesis 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #12 Skrevet 6. mars 2011 Vi giftet oss i går. Vi hadde en 3 etg. sjokoladekake beregnet til 80 mennesker. Hadde 80 gjester og vi har igjen ca 50% av kaka og min familie er kakemonstre. Tror det holder i massevis med en kake beregnet til 60-70 mennesker om du har 100 gjester. Som du sier så er det mange andre kaker. (Vi har igjen MASSE av dem også) :gjeiper: Oi, men hvordan har det seg egentlig? Var det så mage gjester som ikke tok et stykke, eller ble stykkene delt opp annerledes, eller?
Lachesis Skrevet 6. mars 2011 #13 Skrevet 6. mars 2011 (endret) Var mange gjester som ikke tok i det hele tatt fordi de heller ville ha andre typer kake. (Ostekake, Verdens beste, Fromasjkake, marsipankake osv) Vi så at det ble tatt stykker av alle størrelser. (vi hadde hjerteformet kake så den var ikke så enkel å dele opp i helt like biter.) :gjeiper: Kan jo også nevne at dette var en kake som hadde kefir i oppskriften og da blir den jo veldig mektig. Og grenseløst god. :gjeiper: Endret 6. mars 2011 av Lachesis
Golde Skrevet 7. mars 2011 #15 Skrevet 7. mars 2011 Jeg har vært i flere bryllup der bryllupskaken har blitt delt opp i mange ministykker - og slik har alle fått smake. Stykkene trenger jo ikke være like store som vanlige kakestykker, så lenge det alt i alt er mer enn nok kake til alle, når man regner med alle de andre kakene.
Gjest navnelapp Skrevet 7. mars 2011 #16 Skrevet 7. mars 2011 Eg lagde ei kake i fire etasjar til eit bryllup med 140 gjestar, storleiken på kakene var 28,26, 24 og 20 cm, ostekake med gelélok og bærpynt. Totalt var det ca. 10 kg kake. Den vart oppspist, gitt!
Fluffe Skrevet 7. mars 2011 #17 Skrevet 7. mars 2011 Jeg tror det kommer veldig ann på hvordan kake man velger
FruN Skrevet 8. mars 2011 #18 Skrevet 8. mars 2011 Plutselig litt glad for at vi skal ha forskjellige smaker på kakelagene hehehe Litt forskjellig til alle, og litt mer å smake på
Kråkesaks Skrevet 8. mars 2011 #19 Skrevet 8. mars 2011 Bestill til færre enn det er gjester. Selvsagt skal alle få, men når det er flere kaker i tillegg trenger man ikke et stort stykke hver. Vi var 35 og bestilte kake til 25. Vi hadde masse kake igjen. Masse!
Kråkesaks Skrevet 8. mars 2011 #20 Skrevet 8. mars 2011 Oi, men hvordan har det seg egentlig? Var det så mage gjester som ikke tok et stykke, eller ble stykkene delt opp annerledes, eller? De som lager kakene beregner mye kake per person. Vi ble frarådet å bestille kake til samme antall som det var gjester. Og rådene stemte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå