Cæm Skrevet 6. mars 2011 #1 Skrevet 6. mars 2011 Hei Jeg har en pus som det siste året har hatt noe med øyet sitt. Det er litt periodevis hvor ille det er, men det har aldri vært helt bra siden han først fikk det. Det renner væske fra det ene øyet. Litt tykt er det, og hvis jeg tørker bort med papir, så blir det litt rosaskjær på papiret. Vi har selvsagt vært hos dyrlege med han, flere ganger og. Dyrlegen trodde det var øyekatar, så vi har fått øyedråper/salve mot det to ganger. Mens vi har brukt de dråpene har det blitt bedre, men så snart vi er ferdige med en kur, så blir det like ille igjen. Hvis det ikke væsker fra øyet en dag, så ser dette øye mye mindre og mørkere ut enn det andre på en måte. Noen som har en ide om hva det kan være? Skal få pappa til å dra til dyrlegen enda en gang, for slik kan jo ikke pus gå rundt å ha det!
Gjest Lille-pus Skrevet 6. mars 2011 #2 Skrevet 6. mars 2011 Noen som har en ide om hva det kan være? Skal få pappa til å dra til dyrlegen enda en gang, for slik kan jo ikke pus gå rundt å ha det! Jeg tror det vil være lite gunstig av oss brukere her inne å spekulere i hva dette kan være eller ikke kan være. Det pusen din vil ha aller best utbytte av er en skikkelig øyeundersøkelse hos en god vetrinær. Vet ikke om dere bor slik til at det er flere vetrinærer å velge mellom ? Dersom det er det så velg en som er/har samarbeid med autorisert øyelyser. Øyeproblemer skal tas på alvor, og å ha gått så lenge kan ha påvirket øyets funksjon, så få pappa til å bestille time for grundig øyeundersøkelse. Hvor gammel er du Cæm ? Spør siden du skal få pappa til å dra til dyrlegen med pus.
Cæm Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 6. mars 2011 Selvfølgelig er det best å få dyrlegen til å se det. Men tenkte kanskje noen her har vært borti det samme.. Jeg blir 20 i år, men bor hjemme. Derfor må papap gjøre det. Jeg har ikke lappen eller bil, så det blir litt tungvint for meg å gjøre det. Har forresten ikke flere veterinærer å velge mellom nei..
Gjest Lille-pus Skrevet 6. mars 2011 #4 Skrevet 6. mars 2011 (endret) Hei Jeg har en pus som det siste året har hatt noe med øyet sitt. Det er litt periodevis hvor ille det er, men det har aldri vært helt bra siden han først fikk det. Det renner væske fra det ene øyet. Litt tykt er det, og hvis jeg tørker bort med papir, så blir det litt rosaskjær på papiret. Vi har selvsagt vært hos dyrlege med han, flere ganger og. Dyrlegen trodde det var øyekatar, så vi har fått øyedråper/salve mot det to ganger. Mens vi har brukt de dråpene har det blitt bedre, men så snart vi er ferdige med en kur, så blir det like ille igjen. Hvis det ikke væsker fra øyet en dag, så ser dette øye mye mindre og mørkere ut enn det andre på en måte. Noen som har en ide om hva det kan være? Skal få pappa til å dra til dyrlegen enda en gang, for slik kan jo ikke pus gå rundt å ha det! Det du kan gjøre for å hjelpe vetrinæren er å undersøke følgende selv: Ta en forsiktig titt på slimhinnene på innersiden av det nedre øyelokket. Slimhinnene skal når øyet er helt friskt og ikke utsettes for irritasjon av noe slag være rosa. Så sjekker du om det hvite i øyeeplet er hvitt eller om det er rødt. Normal farge er hvit. Har øyefargen (fargen på iris) endret seg ? Er øyelokket på det rennende øyet hovent ? (Sammenligne det med kattens andre øye som jeg nå forutsetter er helt friskt). Sjekk så pupillen, om denne er forstørret. Det kan høres ut som den er det utifra hva du beskriver. Hvis pupillen i det væskende øyet er større enn pupillen i det friske øyet, så finn en lommelykt og sjekk om pupillen reagerer på lysforandring. Alle disse tingene er noe som vil hjelpe vetrinæren mye når han/hun skal undersøke kattens øye nærmere for å finne årsaken til de symptomene du beskriver. Har selv en fyr med dårlig syn som resultat av mishandling (kraftige slag mot hodet), så jeg vet hvor utrolig viktig det er å ta øyeproblemer alvorlig, og at det trenges spesialisering og spesialutstyr for mye av dette. Da må vi ut å kjøre til det stedet hvor spesialistkompetansen befinner seg. Endret 7. mars 2011 av Lille-pus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå