Gjest RoNo Skrevet 6. mars 2011 #1 Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) Uff... solen skinner så lavt nå, og det er skjønt å være ute. Gleden av solen blir dessverre ødelagt, når vi kler på oss. Alt fra stømpebukser til gensere avgir en sky av støv... Har mann og to barn, så det er mye klær og vaskemaskinen går kontinuerlig. Bruker skjeldent tørketrommel, men henger opp inne på stua. Har ikke spesielt stor plass, skjønner dere. Nå er jeg sliten og irritert av alt dette støvet... (sofaen støver også!) Er det noe jeg kan gjøre? Bytte vaskemiddel/tøymykner, slutte med tøymykner? Bruke tørketrommelen eller henge opp klærene? Tar i mot med takk, alle råd for lettere husarbeidet og et mindre støvete hjem. Skal ut i arbeid etter mammapermisjon straks... og er bekymret for hvordan jeg skal få til alt!!! (Mannen arbeider mye borte, og hjelper forøverig minimalt til med noe annet enn regninger (Haha, det får bli ei historie for en annen gang). Tusen takk til alle dere superkvinner, jeg beundrer dere! Endret 6. mars 2011 av RoNo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #2 Del Skrevet 6. mars 2011 Uff... solen skinner så lavt nå, og det er skjønt å være ute. Gleden av solen blir dessverre ødelagt, når vi kler på oss. Alt fra stømpebukser til gensere avgir en sky av støv... Har mann og to barn, så det er mye klær og vaskemaskinen går kontinuerlig. Bruker skjeldent tørketrommel, men henger opp inne på stua. Har ikke spesielt stor plass, skjønner dere. Nå er jeg sliten og irritert av alt dette støvet... (sofaen støver også!) Er det noe jeg kan gjøre? Bytte vaskemiddel/tøymykner, slutte med tøymykner? Bruke tørketrommelen eller henge opp klærene? Tar i mot med takk, alle råd for lettere husarbeidet og et mindre støvete hjem. Skal ut i arbeid etter mammapermisjon straks... og er bekymret for hvordan jeg skal få til alt!!! (Mannen arbeider mye borte, og hjelper forøverig minimalt til med noe annet enn regninger (Haha, det får bli ei historie for en annen gang). Tusen takk til alle dere superkvinner, jeg beundrer dere! Det å tørke tøy i stuen skaper mye støv. Har du mulighet til å sette stativet på veranda,åpne vindu på bad eller vaskerom? Klærne tørker senere i en stue hvor det ikke slippes luft til. Bor man trangt og er mange,så hjelper det å støvsuge hver dag,og gå over med en støvklut. Invester i en god støvsuger,som ikke blåser støvet ut igjen bak. Man ser ekstra mye støv når vårsolen kommer. er du som meg,så har jeg vert slapp i mørketiden med støvtørking osv. Det hjelper å få ut tepper,gjøre de rene,banke de. Jeg har mye puter i sofaene. De er banket,vasket og hengt ut. Det skal ikke mye til før en merker forskjell. Jeg har mye planter som har stått og støvet ned. Enten du har elektrisk eller vedfyring,så blir det mye støv. Plantene står i badekaret. Jeg dusjet de i går, og gikk over de igjen i dag. Til flere personer dere er i en leilighet, desto mere virvles støvet opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 6. mars 2011 #3 Del Skrevet 6. mars 2011 Spiller det noen rolle hvilke vaskemiddel/tøymykner man bruker? Hørt at grønnsepe til golvvasken kan gjøre vondt verre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #4 Del Skrevet 6. mars 2011 Spiller det noen rolle hvilke vaskemiddel/tøymykner man bruker? Hørt at grønnsepe til golvvasken kan gjøre vondt verre... Personlig så bruker jeg vanlig,men lite vaskepulver i maskinen. En spiseskje pr.vask. Jeg bruker ikke skyllemiddel.Ikke bruker jeg vaskemiddel til gulv. Har parkett,og bruker en lett fuktet mopp bare. Er det flekker så har jeg en flaske med vann og to dråper zalo i. Bruker du mye pulver i maskinen,så blir klær stive,pulveret forblir i klærne,men skyllemiddel myker det opp. Legg merke til når du tar de ned av stativet når du tørker inne hvor det støver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 6. mars 2011 #5 Del Skrevet 6. mars 2011 Personlig så bruker jeg vanlig,men lite vaskepulver i maskinen. En spiseskje pr.vask. Jeg bruker ikke skyllemiddel.Ikke bruker jeg vaskemiddel til gulv. Har parkett,og bruker en lett fuktet mopp bare. Er det flekker så har jeg en flaske med vann og to dråper zalo i. Bruker du mye pulver i maskinen,så blir klær stive,pulveret forblir i klærne,men skyllemiddel myker det opp. Legg merke til når du tar de ned av stativet når du tørker inne hvor det støver. Tusen takk.... jeg bruker sikkert alt formye pulver! Ante ikke at det førte til at klærna støvet så mye. Legger spesielt merke at klærna støver, når jeg strekker ut strømpebukser til småbarna. Skal prøve med mindre pulver, med en gang! Kan man gjøre noe med en sofa som støver?? Billigsofa fra JYSK; Følte det var bortkasta å kjøpe noe flott med to bleiebarn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 6. mars 2011 #6 Del Skrevet 6. mars 2011 Uten at jeg har noe bedre alternativ til sofaen enn å investere i Vorwerk støvsuger, så vil jeg tro at sofaen vil støve mindre hvis du får redusert støvet i klærne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #7 Del Skrevet 6. mars 2011 Tusen takk.... jeg bruker sikkert alt formye pulver! Ante ikke at det førte til at klærna støvet så mye. Legger spesielt merke at klærna støver, når jeg strekker ut strømpebukser til småbarna. Skal prøve med mindre pulver, med en gang! Kan man gjøre noe med en sofa som støver?? Billigsofa fra JYSK; Følte det var bortkasta å kjøpe noe flott med to bleiebarn... Da regner jeg med at den er i stoff, desverre så er det bare å støvsuge.Da skal man ha en god støvsuger for å få opp støv. bruk en fuktig klut innimellom å tørk av. Beste investeringen vi gjorde med barn og hund var å kjøpe skinnsofa. Ble spart for veldig mye arbeide.Vel, dyrere i innkjøp,men varer desto lengre med rett vedlikehold. Ang vaskepulver. Klærne blir ikke renere med masse pulver. Eks på gensere jeg har brukt få ganger.Barn skifter også mye uten at det er møkkete. Jeg har det i maskinen uten pulver. henger det ute etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humleblomst Skrevet 8. mars 2011 #8 Del Skrevet 8. mars 2011 Jeg har en gjenbruks tørrmopp og en stor kam til å ta unna mye av støvet. Mopper over gulvene, grer moppen utendørs og vips er mye av svevestøvet borte. Dette er det støvet som tidligere nevnt går "gjennom" vanlige støvsugere. Moppen vaskes når jeg allikevel kjører vaskemaskinen og jeg har 2stk å veksle mellom slik at det alltid er en som er ren og tørr. Et annet tips er å gå løs på sofaen med klesrulle (sånn med klister). Rist putene, støvsug sofaen med vanlig støvsuger og vedlikehold med klesrullen. Og vask vinduene (ihvertfall i stuen og på kjøkkenet), det hjelper veldig på helhetsinntrykket når sola skinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mars-mamma Skrevet 8. mars 2011 #9 Del Skrevet 8. mars 2011 Jeg merker veldig stor forskjell på klærne når jeg bruker trommelen:-) Mye mindre støv:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 10. mars 2011 #10 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Støtter mars-mamma Tørketrommelen er min beste venn! Vi har ikke støv på klærne i det hele tatt, og slipper å ha tørk hengende. Vi henger kun opp de plaggene som ikke tåler varmen, og de tar jeg ofte en liten runde i tørketrommelen når de er tørre/nesten tørre for å bli kvitt støvet. Vi er to men bor på 45 kvm og tørker støv kanskje annenhver uke, og tørmopper gulvet en gang i uka. Det er veldig lite støv her Endret 10. mars 2011 av Sunshine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 11. mars 2011 #11 Del Skrevet 11. mars 2011 Jeg tørket klær i stuen tidligere, nå har jeg flyttet tørkestativet til et rom som nesten ikke er i bruk. Merker enorm forskjell! Spesielt når klærne skal brettes. Jeg rister dem gjerne litt før jeg bretter dem sammen, og da de hengte i stua virvlet støvet rundt meg. Nå er det mye bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rachel who Skrevet 11. mars 2011 #12 Del Skrevet 11. mars 2011 MMmm, trodde det var omvendt; altså at klærne ble mer støvete av å være i tørketrommel? Jeg tørketromler mye, men føler også at vi støver ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maddebs Skrevet 11. mars 2011 #13 Del Skrevet 11. mars 2011 jeg vet ikke om det hjelper på støvet, men; da jeg fikk atopisk eksem fortalte en venninde av mamma meg at hvit eddik som du får kjøpt i butikken var veldig bra for klærne. Ikke lukter den og tøyet blir veldig blødt og godt. Har heller ikke mye plass og må tørke i stuen, men har ikke et veldig stort støvproblem :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkee Skrevet 11. mars 2011 #14 Del Skrevet 11. mars 2011 Et godt men vanskelig råd mot støv; bruk tørrmopp, om morgenen før andre står opp. Da har mye av støvet lagt seg på gulvet, ingen som har virvla det opp igjen, å du får med mye mere enn senere på dag. Det med mengde vaskepulver er absolutt noe å ta med, man vasker rent med mye mindre mengde enn det som står på pakken. Tørketrommel er jo helt klart en fordel, der blir jo alt støvet samla i filter/sendt ut, men desverre, ikke alle har plass til slikt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 11. mars 2011 #15 Del Skrevet 11. mars 2011 MMmm, trodde det var omvendt; altså at klærne ble mer støvete av å være i tørketrommel? Jeg tørketromler mye, men føler også at vi støver ned. Da tror jeg det er tørketrommelen din som ikke er god nok. Vi har en kombi vask og tørk, ergo ingen supergod trommel, men støvet fjernes fra klærne likevel 100% bra blir det naturligvis ikke, men siden klærne er myke og varme når jeg tar de ut trenger jeg nesten aldri riste dem så det lille støvet som er vrimler rundt meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 13. mars 2011 #16 Del Skrevet 13. mars 2011 Personlig så bruker jeg vanlig,men lite vaskepulver i maskinen. En spiseskje pr.vask. Jeg bruker ikke skyllemiddel.Ikke bruker jeg vaskemiddel til gulv. Har parkett,og bruker en lett fuktet mopp bare. Er det flekker så har jeg en flaske med vann og to dråper zalo i. Bruker du mye pulver i maskinen,så blir klær stive,pulveret forblir i klærne,men skyllemiddel myker det opp. Legg merke til når du tar de ned av stativet når du tørker inne hvor det støver. Prøvd med mindre pulver siden du postet dette innlegget... Og jeg er overbevist om at det er stor forskjell, så tusen takk! Kom med råd til flere ting, for du har alt gjort livet mitt enklere. Tusen takk. Tørker kun hånduker og sengetøy i tørketrommel, prøver å bruke mindre strøm... Vasker jo kontinuerlig så tror vi sparer mye på det. Men prøver å være litt smartere for å spare meg selv arbeid.. Jobb klær blir tatt av så snart jeg kommer hjem.. og hjemmeklær får bli brukt selv om den har en flekk. Ny rutine, men ser ut til å hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humleblomst Skrevet 13. mars 2011 #17 Del Skrevet 13. mars 2011 Prøvd med mindre pulver siden du postet dette innlegget... Og jeg er overbevist om at det er stor forskjell, så tusen takk! Kom med råd til flere ting, for du har alt gjort livet mitt enklere. Tusen takk. Tørker kun hånduker og sengetøy i tørketrommel, prøver å bruke mindre strøm... Vasker jo kontinuerlig så tror vi sparer mye på det. Men prøver å være litt smartere for å spare meg selv arbeid.. Jobb klær blir tatt av så snart jeg kommer hjem.. og hjemmeklær får bli brukt selv om den har en flekk. Ny rutine, men ser ut til å hjelpe. Jeg tror sannelig jeg skal ta en samtale med mannen om hvor mye vaskepulver det brukes per vask her i huset også, det er som oftest han som setter på vaskene hos oss. Vi tørker også klær i stuen, støv har vi som de fleste andre rikelig av, og det er jo veldig unødvendig å la penger gå rett i sluken sammen med vaskemiddelet. Når det gjelder å "spare" på klesvasken har jeg erfart at det er veldig lurt å ha rikelig med knagger på soverommet. Når jeg tar av meg et klesplagg rister jeg det litt (for å bytte ut varm fuktig luft med ny kald luft) og henger det opp på en knagg. Da tar det litt lenger tid før bakteriene begynner å trives og plagget begynner å lukte. Dette har gjort merkbar forskjell fra det systemet jeg vokste opp med der klærne ble samlet i en krøllete haug i en stol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 13. mars 2011 #18 Del Skrevet 13. mars 2011 Dette har gjort merkbar forskjell fra det systemet jeg vokste opp med der klærne ble samlet i en krøllete haug i en stol. Hihi... kjenner den ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Naenia Skrevet 13. mars 2011 #19 Del Skrevet 13. mars 2011 Her var det jo masse bra tips! Samboeren min har nettopp fått diagnosen støvmiddallergi, så vi må gjøre om en del vaner. Da var det virkelig godt å komme over denne tråden! Spesielt dette med vaskemiddelet, det har jeg aldri lært før! Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 13. mars 2011 #20 Del Skrevet 13. mars 2011 Men husk at klærne skal bli rene også da. En liten spiseskje vaskepulver er ikke mye hvis det skal rekke til flere kg klær.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå