Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest ikke paalogget!!
Skrevet

Jeg har et spm jeg haaper dere kan hjelpe meg med.

Jeg skal gifte meg i november og vi skal paa bryllupsreise til Soer Afrika og paa safari. Jeg har faatt malariapiller (malarone?) og skal ta disse en dag foer avreise, under oppholdet, og en uke etter. Er d efarlig aa bli gravid mens jeg tar disse pillene? Har hoert noe om fosterskade??? Vet dere??? :o :o :o

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ingen ting om malariapiller eller graviditet (eller kombinasjonen av dette) men skulle da virkelig tro at det står noe om dette i vedlegget som fulgte med tablettene dine...

De samme opplysningene finner du forresten også i Felleskatalogen på nettet.

Skrevet

Når det gjelder legemidler og bruk hos gravide er det en komplisert sak. Legemidler prøves av etiske årsaker aldri ut på gravide før de kommer på markedet (de testes riktignok i gravide mus, rotter e.l. og dette kan gi en viss pekepinn om hva man kan forvente i mennesket, men er ikke til å stole på, jmf. talidomidsaken). De fleste legemidelprodusenter med respekt for seg selv (deriblant GlaxoSmithKline som produserer Malarone) har et graviditetsregister hvor de registrerer gravide som har brukt legemidlene de selger og hvordan det har gått med fosteret. Mitt heteste tips er derfor å ta en telefon til GlaxoSmithKline (tlf. 22 70 20 00) og høre om de har noen erfaring med bruk av Malarone under graviditet. Felleskatalogen er kjekk å ha, men når det gjelder graviditet er standardsetningen ofte noe a la: "Kan brukes under graviditet hvis fordelen for moren oppveier evt. fare for fosteret". Sier egentlig ikke så mye, og det blir derfor opp til hver enkelt lege å ta en avgjørelse om legemidlet kan brukes under graviditet eller ikke. Årsaken til denne setningen er at Felleskatalogtekstene baserer seg på legemidlets offentlige godkjente prepraratomtale (godkjent av Statens legemiddelverk), og for å kunne skrive noe annet i denne enn standardsetningen krever Legemiddelverket dokumentasjon - det vil si kliniske studier - som man som skrevet ikke gjøre på gravide av etiske grunner. Catch 22, med andre ord...

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen venner av oss var på bryllupsreise der de trengte malariapiller. Når vi spøket med - nå kan vi telle 9 mnd fremover (ikke særlig snillt, men det er sånt forholdet er) sa de nei, for bør vente til ferdig med malariapillene for det hadde legen sagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...