Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hvilken hårfarge®som er å få kjøpt sliter minst på håret? tips, råd, erfaringer mottas med takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil si blekningen som du får kjøpt sliter mest :)

Gjest Thefainter
Skrevet

Den naturlige hårfargen så klart...

• Liker 3
Skrevet

Hårfarge uten ammoniakk sliter minst, men prøv å bare farge etterveksten hvis du skal bruke samme farge som du har.

AnonymBruker
Skrevet

Joda, klart den naturlige er best sånn sett:) Men når man nå skal farge håret, hvilken skader minst? Har tynt, fint hår som ikke tåler så mye

Skrevet

Minicolor fra frisøren. Wella Color touch f.eks : -)

AnonymBruker
Skrevet

takker for svar. Når det gjelder Wella color fra frisøren så selger de ikke de lyse fargene, fordi de synes det er for risikabelt i forhold til resultat

AnonymBruker
Skrevet

hårfarger uten ammoniakk, har ikke de bare andre og like skadelig stoffer for å erstatte ammoniakken? mener å ha lest det

• Liker 1
Skrevet

Minicolor fra frisøren. Wella Color touch f.eks : -)

Enig. Minicolour fra frisøren pleier mer enn å skade håret :)

AnonymBruker
Skrevet

takker for tips ang minicolor fra frisøren, men her jeg bor(Bergen)er det veldig få salonger som selger dette? Og der jeg sjekket, solgte de ikke de lysere fargene, siden de er mer risikable enn de mørke

Skrevet

hårfarger uten ammoniakk, har ikke de bare andre og like skadelig stoffer for å erstatte ammoniakken? mener å ha lest det

Jeg tror også jeg har hørt noe om det, noen som vet? Er det ammoniakken som er det mest skadelige for håret i hårfarge?

Gjest Anjelika
Skrevet

Jeg tror naturlige/økologiske farger som er basert på henna o.l. skal slite lite på håret (heller omvendt, fungere som en hårmaske) og er i tillegg fri for allergener og alt dette som liksom skal være kreftfremkallende og gi håravfall osv. Men jeg har ikke kommet så langt til at jeg har prøvd det selv enda.

AnonymBruker
Skrevet

men det er veldig begrenset fargeutvalg i henna og økologiske farger, skal man farge håret litt lysere(men ikke i varme toner), da har de ikke fargene

Skrevet

Jeg tror naturlige/økologiske farger som er basert på henna o.l. skal slite lite på håret (heller omvendt, fungere som en hårmaske) og er i tillegg fri for allergener og alt dette som liksom skal være kreftfremkallende og gi håravfall osv. Men jeg har ikke kommet så langt til at jeg har prøvd det selv enda.

Herre min hatt og pannekake, jeg er så lei av den jævla hippie-trenden som sier at alt som er naturlig og økologisk er bra for deg fordi det er naturlig og økologisk. Blåsyre er helt naturlig, men jeg tror ikke håret mitt ville blitt fint av det.

Et allergen er et molekyl som fremkaller en immunologisk respons. Det kan være hva som helst (selv om enkelte typer er langt, langt mer vanlige). Naturlig eller ikke har absolutt ingen ting med saken å gjøre (sist jeg sjekka var f.eks. både katter og bjørk helt naturlige). Endel stoffer i konvensjonelle farger er jo kjent for å skape reaksjoner hos de som er sensitive for det, så jeg foreslår heller at man setter seg inn i hvilke stoffer det er, og gjør sitt beste for å unngå dem. Det er nok færre av disse i en del av de såkalt "naturlige" hårfargene, men det er jo ingen garanti for at de sliter mindre på håret.

Det finnes en del som er allergiske mot henna, og det kan gi kraftige reaksjoner. Man skal alltid teste hårfarge på huden uansett hva man kjøper. Det er forresten en mistanke om at henna kan øke faren for leukemi/blodkreft.

Videre er "henna-baserte" hårfarger noe man skal styre langt unna, med mindre du vet 120% sikkert at det er en seriøs produsent. Skal man farge håret med henna er det beste å bruke ren henna, som kun er oppmalte blader og ingen ting mer. Ofte selges det farger i ulike nyanser, de er da ofte blandet med ulike salter og andre stoffer som kan reagere kjemisk med tidligere hårfarge og gi et kjempestygt resultat.

Ellers stemmer det du sier om at henna legger seg som en maske på håret, på sett og vis. Vanlige hårfarger bruker ammoniakk eller tilsvarende alkaliske midler som åpner hårfibrene slik at fargemolekylene kan feste seg i kjernen. Henna derimot, legger seg som et lag utenpå håret. Jeg har brukt henna i 5 år nå, og det ser virkelig fint ut - men det går ikke ut igjen. Fargen falmer litt, men det nytter virkelig ikke å farge over det med noe annet (har prøvd), så man må være ganske sikker på at man kan leve med henna-rødt hår en stund om man først begynner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

takk for oppklarende innlegg Pingting, det er en ordentlig sammenblanding der ute av økologisk, naturlig osv osv, mange har ikke fått med seg at det såkalte naturlige kan være like allergifremkallende som det kjemiske. Er det ikke PPD som er verstingen allergimessig i hårfarge og de fleste farger inneholder det, men det er altså ammmoniakken som er mest skadelig for håret? Hvilke er de andre alkaliske midlene som brukes og hvordan er de i forhold til ammoniakk?

Gjest Anjelika
Skrevet

Herre min hatt og pannekake, jeg er så lei av den jævla hippie-trenden som sier at alt som er naturlig og økologisk er bra for deg fordi det er naturlig og økologisk. Blåsyre er helt naturlig, men jeg tror ikke håret mitt ville blitt fint av det.

Et allergen er et molekyl som fremkaller en immunologisk respons. Det kan være hva som helst (selv om enkelte typer er langt, langt mer vanlige). Naturlig eller ikke har absolutt ingen ting med saken å gjøre (sist jeg sjekka var f.eks. både katter og bjørk helt naturlige). Endel stoffer i konvensjonelle farger er jo kjent for å skape reaksjoner hos de som er sensitive for det, så jeg foreslår heller at man setter seg inn i hvilke stoffer det er, og gjør sitt beste for å unngå dem. Det er nok færre av disse i en del av de såkalt "naturlige" hårfargene, men det er jo ingen garanti for at de sliter mindre på håret.

Det finnes en del som er allergiske mot henna, og det kan gi kraftige reaksjoner. Man skal alltid teste hårfarge på huden uansett hva man kjøper. Det er forresten en mistanke om at henna kan øke faren for leukemi/blodkreft.

Videre er "henna-baserte" hårfarger noe man skal styre langt unna, med mindre du vet 120% sikkert at det er en seriøs produsent. Skal man farge håret med henna er det beste å bruke ren henna, som kun er oppmalte blader og ingen ting mer. Ofte selges det farger i ulike nyanser, de er da ofte blandet med ulike salter og andre stoffer som kan reagere kjemisk med tidligere hårfarge og gi et kjempestygt resultat.

Ellers stemmer det du sier om at henna legger seg som en maske på håret, på sett og vis. Vanlige hårfarger bruker ammoniakk eller tilsvarende alkaliske midler som åpner hårfibrene slik at fargemolekylene kan feste seg i kjernen. Henna derimot, legger seg som et lag utenpå håret. Jeg har brukt henna i 5 år nå, og det ser virkelig fint ut - men det går ikke ut igjen. Fargen falmer litt, men det nytter virkelig ikke å farge over det med noe annet (har prøvd), så man må være ganske sikker på at man kan leve med henna-rødt hår en stund om man først begynner.

Er vi litt oppslukt av siste HEF-kampanje kanskje? Jeg har ikke sagt at det er bra for deg bare fordi det er stemplet med et grønt klister som sier at det er økologisk/naturlig, jeg har da lest litt om de fargene jeg har sett på og hvilke ingredienser de inneholder og har ikke hoppet på "en jævla hippie-trend". Selv en skeptiker kan finne bra produkter på helsekosten, jeg er da ikke ensidig anti-"alt som er naturlig" bare fordi mye av det er humbug. Alle er ikke dumme i hodet Pingting, det er faktisk mulig at folk som tyr til naturprodukter har en kritisk sans. Du bruker jo henna selv?

Men jeg har lest det samme som deg, har du først begynt med henna kan du ikke farge over med annet osv. Det er hovedgrunnen til at jeg ikke har prøvd det selv enda, burde kanskje tatt med det i innlegget som en advarsel. Men jeg regner jo med at folk gjør litt research selv når jeg kommer med et tips som jeg trodde ganske tydelig var et forslag om å sjekke ut noe og ikke en konklusjon om at det var best. Sier jo også at det "liksom" ikke skal være kreftfremkallende, jeg har ikke studert temaet nok til å komme med en påstand her. Har jo ikke prøvd det engang, så så jævla hippie-trendy er jeg.

Skrevet

takk for oppklarende innlegg Pingting, det er en ordentlig sammenblanding der ute av økologisk, naturlig osv osv, mange har ikke fått med seg at det såkalte naturlige kan være like allergifremkallende som det kjemiske. Er det ikke PPD som er verstingen allergimessig i hårfarge og de fleste farger inneholder det, men det er altså ammmoniakken som er mest skadelig for håret? Hvilke er de andre alkaliske midlene som brukes og hvordan er de i forhold til ammoniakk?

Ja. det er et sammensurium uten like. I tillegg så er det vel ikke noe ordentlig sertifiseringssystem for å kalle seg "naturlig" eller "organisk", så slike produkter kan innholde masse rart (se for eksempel her. Litt gammel sak, men jeg har ikke store troa på at ting har endret seg så veldig). Sjekk ingredienslista uansett, tenker nå jeg.

PPD/Paraphenylenediamine er såvidt jeg har skjønt verstingen ja. Det er vel særlig ille for de som jobber mye med det (frisører og slikt), men kan også gi kraftige allergiske reakjsoner når man farger håret. Også er det lite miljøvennlig! Akkurat hvor vanlig det er er jeg usikker på, men jeg tror de aller fleste hårfarger inneholder det.

Ellers begynner vi å bevege oss litt vel utenfor hva jeg vet og er sikker på, så jeg skal ikke uttale meg for mye om ammoniakk og slikt. Men det er dat kanskje noen andre som kan noe om? Ellers finnes det jo alltid en masse nyttig info på nettet, det er bare litt vanskelig å skille dritt og kanel til tider. :gjeipe:

Skrevet

Er vi litt oppslukt av siste HEF-kampanje kanskje? Jeg har ikke sagt at det er bra for deg bare fordi det er stemplet med et grønt klister som sier at det er økologisk/naturlig, jeg har da lest litt om de fargene jeg har sett på og hvilke ingredienser de inneholder og har ikke hoppet på "en jævla hippie-trend". Selv en skeptiker kan finne bra produkter på helsekosten, jeg er da ikke ensidig anti-"alt som er naturlig" bare fordi mye av det er humbug. Alle er ikke dumme i hodet Pingting, det er faktisk mulig at folk som tyr til naturprodukter har en kritisk sans. Du bruker jo henna selv?

Selvfølgelig er det mulig, hvor har jeg sagt noe annet? Grunnen til at jeg reagerte var vel en kombinasjon av at det ER alt for vanlig å tenke sånn og at du ikke akkurat argumenterte for meningene dine - og da er det umulig å vite hvor du kommer fra. Man kan helt fint fremme naturlige produkter der det er logisk, men da synes jeg det er greit å ha med en liten begrunnelse. Og ja, jeg bruker henna - men det har ingen ting med at det er naturlig å gjøre. Da jeg startet med det var jeg klar over både potensielle allergiske reaksjoner og kreftfare og alt det der. Derfor ville jeg heller aldri argumentert med at "henna er naturlig og bra", men heller "henna gir fin farge som ikke går ut". Selv om du har hodet med deg, så kjenner jeg litt for mange som av en eller annen grunn faktisk har den ideen om at naturlig = ufarlig, så jeg er ekstremt forsiktig med argumenter som kan bli oppfattet slik. Og det er sikkert derfor jeg reagerer såpass også. Jeg er enig i mye av det du sier nå, men jeg hadde absolutt ingen forutsetninger for å se argumentasjonen din ut fra forrige innlegg. Derav full frustrasjon og varsellamper i alle vinkler.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si blekningen som du får kjøpt sliter mest :)

ja, men selv om bleking sliter, så inneholder den ofte mindre helseskadelige stoffer enn hårfarge, bleking inneholder ikke PPD feks, og man kan få ammoniakkfri bleking

Gjest Anjelika
Skrevet

Selvfølgelig er det mulig, hvor har jeg sagt noe annet? Grunnen til at jeg reagerte var vel en kombinasjon av at det ER alt for vanlig å tenke sånn og at du ikke akkurat argumenterte for meningene dine - og da er det umulig å vite hvor du kommer fra. Man kan helt fint fremme naturlige produkter der det er logisk, men da synes jeg det er greit å ha med en liten begrunnelse. Og ja, jeg bruker henna - men det har ingen ting med at det er naturlig å gjøre. Da jeg startet med det var jeg klar over både potensielle allergiske reaksjoner og kreftfare og alt det der. Derfor ville jeg heller aldri argumentert med at "henna er naturlig og bra", men heller "henna gir fin farge som ikke går ut". Selv om du har hodet med deg, så kjenner jeg litt for mange som av en eller annen grunn faktisk har den ideen om at naturlig = ufarlig, så jeg er ekstremt forsiktig med argumenter som kan bli oppfattet slik. Og det er sikkert derfor jeg reagerer såpass også. Jeg er enig i mye av det du sier nå, men jeg hadde absolutt ingen forutsetninger for å se argumentasjonen din ut fra forrige innlegg. Derav full frustrasjon og varsellamper i alle vinkler.

Jeg skjønner hva du mener, føler bare jeg ble utsatt for litt mer frustrasjon og fordommer enn fortjent! Innlegget var ikke akkurat en vitenskapelig utredning av hva som er topp med "naturlige" hårfarger heller, men jeg skjønner at det kan leses som om jeg ikke vet at det finnes allergener og karsinogener som er høyst naturlige (om du tar utgangspunkt i at jeg er dum, noe man fort kan gjøre på KG). Synes ikke det var nok halleluja-stemning i innlegget til å anta at jeg var en jævla hippie som blindt ba til det økologiske alter da, så det er altså grunnen til at jeg reagerte.

Men jeg tror det er noe i det da - iallefall nok til at alle bør tenke litt over hva de putter i håret og ta et avveid og bevisst valg. Kjemikalier i hårfarger har blitt knyttet opp mot alt fra håravfall og eksemer til mer alvorlige ting som leversykdommer og kreft og død og fordervelse. Å søke å unngå disse kjemikaliene samtidig som man får mindre slitt hår er vel ikke årets dummeste idé, spesielt ikke for de av oss som farger veldig hyppig. Men jeg skal selvsagt ikke uttale meg om akkurat hvilke kjemikalier DU får allergi, kreft og klumpfot av, det er jo noe man må forske litt på selv.

Men uansett så kan man jo bare ta en naturlig rensekur med økologisk grønn te og acaibær så vil alle disse kjemikaliene fra kosmetikk som samler seg opp i leveren forsvinne!

He he.. :ironi:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...