Gå til innhold

Ekstrem makeover.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenk om vi kunne få anledning til ekstrem forvandling her i norge også.

Ja sånn som dem har på tv-norge vet dere.

Men neida ,norge er så tregt og til tider for gammeldagse og altfor forsiktige at den dagen norge kommer med noe sånt,så er det forlengst avlegs i andre land.

At legene,kirurgene,treningsstylistene,tannlegene,frisørene,designere ja at absolutt alle var like dyktige som de utenlandske er jeg ikke i tvil om.

Men så kommer norge og skal diskutere etikk,moral,nødvendigheten,risikoer ja hele sulamitten.

Om mennesker får sjansen til ekstrem makeover etter å ha slitt med ting hele livet,så tror jeg jammen de hadde godtatt alt så lenge de kunne få et så sammensveiset og dyktig team rundt seg.

Det er nok lovene og reglene som stopper og ikke initiativtakerne.

Vi har ikke sånne programmer selv fordi det er etisk og umoralsk forkastelig og sikkert en hel masse annet rart,men å kjøpe opp slike programmer og sette griller i hue på folk er helt i orden. HALLOOOOO.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg så det programmet..

og det er helt sinnsykt hva de kirurgene får til altså.

og de menneskene trengte virkelig å få fiksetpå utseende sitt desverre

Skrevet

Så programmet selv.

Mener de at det er en fysisk og psykisk belastning og at de har mange "flaws" som de mener bør bort, så er det helt forsvarlig etter min mening. Så lenge det er de selv som har problemer med det.

Om det da gir en bedre selvtillit så er det vel verdt det ?

Synes det er alt for mye "moralsk pjatt" om at "man skal være natuuurlig" og at man skal være slik Gud skapte oss osv...

Vil folk gjøre slike inngrep og har penger / muligheten til det, så synes jeg bare det er flott!

Synes for øvrig damene ble kjempeflotte etter "makeover`en".

Skrevet
Tenk om vi kunne få anledning til ekstrem forvandling her i norge også.

Ja sånn som dem har på tv-norge vet dere.

Men neida ,norge er så tregt og til tider for gammeldagse og altfor forsiktige at den dagen norge kommer med noe sånt,så er det forlengst avlegs i andre land.

Jeg synes norske TV-selskaper er veldig raske til å hive seg på etiske tvilsomme programmer for så å lage norske versjoner av dem - som feks. Robinson, Big Brother, Temptation Island, Ungkaren osv osv.

Det har vel også vært en skandinavisk programserie (som het "Plastikk fantastikk" eller noe sånt noe der folk fikk plastiske operasjoner) Det er vel bare et tidsspørsmål før det blir norsk versjon av Ekstreme forvandlinger også - dessverre. Jeg har sett dette programmet og ble rett og slett litt uvel. Ikke på grunn av blodige operasjonsscener, men jeg ble bare trist av det fordreide synet disse menneskene hadde på sitt eget utseende.

Skrevet

Er det ikke bedre at man jobber med holdninger i samfunnet som gjør at folk føler at det er nødvendig å gå opp tre puppestørrelser for å bli ett verdig menneske?

Syns det er fint at folk er forskjellige jeg, og ikke alle passer inn i den samme malen for hva som bestemt er vakkert.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Når man har så store komplekser for utseendet som disse har, da skjønner jeg godt at de vil fixe på det !

Tenk å ha så dårlig selvtillit at en ikke tør å søke på jobber en gang.

Jeg unner dem det nye utseendet av hele mitt hjerte. Noen av dem ble jo helt fantastisk vakre !

Men de må jo gjennomgå en del smerter for å få det de vil ha også da.

Kunne tenkt meg øyekirurgien selv jeg....

Skrevet
Er det ikke bedre at man jobber med holdninger i samfunnet som gjør at folk føler at det er nødvendig å gå opp tre puppestørrelser for å bli ett verdig menneske?

Men gjør man det da? Gjør du det?

Jobber med holdninger i samfunnet mener jeg?

Er det nok å bare skrive litt her inne i blant om det, eller har du andre forslag?

For jeg blir gjerne med, dersom du har noen.

Og i mellomtiden får mennesker gjøre som de selv vil for å skaffe seg et lykkelig liv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes også at det er flott at mennsker med så dårlig selvtilitt som mange av de hadde ka nfå gjort noe med det men det jeg har stusset mest over er at de blir seende så "fake" ut. Alt er jo stivt jo :o . Veldig amrikansk "look" og jeg personlig synes ikke altid deter det peneste.

Alle så liksom ikke så naturlig vakkere ut

Gjest Fighter
Skrevet

Syns det er fint at folk er forskjellige jeg, og ikke alle passer inn i den samme malen for hva som bestemt er vakkert.

:Nikke:

Helt enig. Har folk dårlig selvtillitt er det selvtillitten det bør jobbes med, ikke utseende. Hadde selv veldig dårlig selvtillitt, slet med sf og hadde store problemer med å se meg selv i speilet. Jeg trengte hverken slankekur eller makeover. Jeg trengte hjelp. Jeg trengte å bli godtatt som den jeg er. Nå er jeg fornøyd med utseende mitt. Vet ikke om jeg har blitt så mye penere, men jeg har godtatt at kroppen min er som den er, og at jeg er et bra menneske selv om jeg har litt ekstra kilo her og der. Dessuten liker kjæresten min magen min...

Samfunmnet er altfor opptatt av at man skal være pen og vellykket, men det er ikke slik virkeligheten er. Alle er forskjellige og har sine kvaliteter.

Skrevet

Tenk på de kvinnene som ikke har bryster og som virkelig får sin livskvalitet forringet på grunn av det.

Så er det de som ikke bryr seg om det.

Men da kommer vi inn på det at alle er forskjeliige igjen.

For de fleste av oss så er det vel brystene som for eksempel gjør at vi føler oss kvinnelige.

Nå har ikke jeg det problemet,og da synes jeg det er feil av meg og dømme også. Hvordan kan jeg sette meg inn i akuratt den situasjonen?

Så uansett hvordan syn og holdninger er så vil man ikke klare å få bukt med presset.

Skal man jobbe med samfunnets syn,normer og alt det der og kanskje nå det,så må vi arrestere hele norge da,med reklamer på tv,i postkassa og radio og ja absolutt alt.

For det er vel reklamene rundt omkring som setter malene på hva som er rett og riktig og vi blir jo påvirket i større grad alle sammen.

Vi kjøper jo oss klær fordi de er fine,tøffe og kanskje merke er riktig også.

Så at vi blir manipulert i et og alt er jo et faktum.

En kjempe-pen kvinne med masse penger,stilig jobb,populær går ikke å kjøper seg ei bukse til 50,-kroner for å holde varmen,hun kjøper seg vel den tingen som er på moten,siste skrik og som gjerne koster endel mer.

Og sånn gjelder det vel med kroppen også.

Vi blir jo daglig matet med hva som er rett og galt.

Eller?

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Skrevet

For å svare på litt av gangen:

Gjør jeg noe for å forandre holdninger?

* Jeg har aldri mobbet noen eller ertet noen, jeg prøver å aldri snakke om noen på grunnlag av hvordan de ser ut, jeg sier i fra hvis jeg synes andre gjør det på en ubehagelig måte. Jeg liker at folk ser forskjellig ut, er godt fornøyd med hvordan jeg ser ut selv.

*Bør ikke folk som er SÅ misfornøyd få gjøre noe med utseendet sitt?

Jo. Jeg mener det ikke er feil å forandre på nesen sin hvis man synes den er for stor, fikse tennene sine hvis de er stygge, løfte på øyelokk hvis de er tunge, forstørre puppene hvis man syns de er for små og man pga dette ikke greier å fokusere på noe annet.

Det jeg reagerer på med dette programmet er at folk gjerne kommer inn pga ett problem, f. eks. jenta som syntes nesa var for lang og derfor hadde enormt dårlig selvtillit, og får fixet på alt annet i samme slengen.

Jeg reagerer på at alle mennesker skal ha perfekte tenner, store pupper, smale hofter og høye øyenbryn. Jeg reagerer på at vi har ett samfunn som i stedet for å jobbe med holdningene til folk lanserer ett TV-program som viser hvordan man kan passe inn i malen bare man er stygg nok til å lage interessant TV. Jeg reagerer på at det presenteres enkle løsninger, og har man enormt dårlig selvtillit løser det ikke nødvendigvis alle problemer å bli pen etter dagens normer, det sitter ofte ting dypere også.

Skrevet

Jeg syns det er greit med plastisk kirurgi så lenge det brukes av en grunn, for mennesker som har store komplexer og hemmes i dagliglivet av det, psykisk, som ikke tør gå ut fordi de skjemmes av sitt utseende, ikke tør søke jobb etc.

Gjest gurimalla
Skrevet

Denne artikkelen sto i Aftenposten tidligere i år:

http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/...rticleID=636073

Ingressen lyder som følger: Kvinner som tyr til plastisk kirurgi for å øke bryststørrelsen, har tre ganger større risiko for å begå selvmord enn andre kvinner. Årsaken kan være at disse kvinnene har dårligere selvbilde i utgangspunktet, mener forskerne.

Hvis man har dårlig selvbilde i utgangspunktet så hjelper ikke alltid plastisk kirurgi. Kanskje man må finne andre måter å løse sine personlige problemer på.

Gjest Tristessa
Skrevet

Vil heller bo i et tregt land hvor vi har en egentlig ganske kjip statsminister enn å leve i et land hvor jeg som veier et halvt hundre kilo må slanke meg og samtidig drive en nidkjær kamp mot alle som ikke er blonde og kristne.

Er glad for at jeg bor i et land hvor det faktisk er mulig å være seg selv, innse at bakterier finnes og at mennesker kommer i alle farger, størrelser og personligheter.

Skrevet

Tristessa, Couldn't agree with you more! Godt sagt!

Skrevet

Det må legges til at mange av de problemene som fikses i det programmet blir faktisk fikset her også - gjennom offentlig helsetjeneste. Man trenger bare ikke å betale så sinnsykt mye for det / de som ikke har penger må brette seg ut på tv for å få gjennomført det. Jeg tenker f.eks på hun jenta med leppene, hele tannkjøttet var blottet og leppene var supertjukke og vrengt helt oppunder nesa. Forskjellen er at her hadde det blitt fikset før hun var 5... Jeg synes faktisk den varianten er bedre.. blir ikke så god tv kanskje.

Skrevet

Og når alt som bør sies er sagt så er det også en kjennsgjerning at "pene" mennesker får mer oppmerksomhet enn de som er mindre pene. Dette ligger i menneskets natur og du kan se det til og med hos små barn.

Man har mer tillitt til en person med et symetrisk ansikt. De får det ofte lettere i oppveksten på grunn av dette, dermed får de et enklere liv og kommer ofte lenger enn sine søstre og brødre med mindre symetri.

Sånn er det bare. Og man kan ikke endre holdninger til en hel verden for å få vekk behovet for å fikse på utseendet hos noen.

La folk bestemme dette selv, men det er klart at hvis en person med normalt pent utseende ytrer ønsker om å forandre både det ene og det andre, så bør det tas noen runder med samtaler først kanskje, for å finne ut om skoen egentlig trykker på noe helt annet.

Forøvrig tror jeg nok at det kommer en norsk variant av dette TV-showet også.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg synes det blir feil så lenge barna sitter i salen og venter. Hva lærer de barna egentlig?

Ja da mor eller far får bedre selvtillit, men på den andre siden lærer de barna at en ikke skal akseptere seg selv, og det er bare til å legge seg under kniven om en ikke er fornøyd. Det liker jeg ikke, og håper ikke Norge kommer med noe lignende.

Skrevet

Tenk hvis barna ser at moren trenger en oppmuntring i hverdagen og melder henne på uten at moren vet om det.

Da vil jo barna bare at mamma skal ha det bra og trives med seg selv.

Å syntes at kroppen ikke er helt ok må da være lov.

Det skal også være lov å trives og ikke ville reparere noe,men skal vi se ned på de som ønsker en forandring for å få et bedre liv og føle seg mer vel?

Janteloven lever den.Du skal ikke tro du er noe,kan noe,er bedre enn meg,finere osv.

Å gi gale signaler eller ikke,ingen går vel inn for det og det må vel være morsomt for barna å se at en make-over hjalp mamman deres.

Ingenting negativt i det synes jeg.

Nå skal jeg trekke det litt lenger.

Barnet er født med tenner som står i hytt og pine,ungen synes det er flaut og stygt men moren sier at ungen skal være stolt av seg selv for enhver pris,smil stort og ikke bry deg om hva andre sier.

Ikke bland inn tannlegen nå,se på dette her,for uansett hvor fint vi snakker og skulle ønske det,så fungerer det bare ikke sånn.

Vi hjelper selvfølgelig barna våre til å få det bedre.

Men vi foreldre gir vel også signaler om at ja ungen min,vi må fikse på deg fordi du kan ikke ha sånne tenner. Moren sier det ikke,men det ligger i korta. Ja for ungen skal jo se best mulig ut og dermed så vil jo ungen føle seg mer vel etterpå. Ikke sant.

Så vi hjelper ungen ,men vi foreldre kan ikke ta en makeover fordi vi er redd for hvilke signaler vi gir.

Noen som skjønner hvor jeg vil hen??

Skrevet

Nei, det skjønner jeg ikke.

Hvis tennene på ungen står i vildens sky, så blir det fikset mens ungen er ganske liten gjennom offentlig tannhelsetjeneste. Ungen assosierer ikke endringen til at h*n er stygg og må bli penere, men til helse. All behandling med bakgrunn i helse er almennt akseptert, også plastisk kirurgi. F.eks hvis en unge blir skambitt av hund så bruker de gjerne plastisk kirurgi når de lapper ungen sammen igjen. Det er ikke med bakgrunn i at ungen skal bli penere og mer populær per se, men for å redusere synlighet av en skade. Det skjønner unger også.

Derfor blir det en forskjell når mamma som er bikket over sin beste alder skal ha en make-over så hun blir pen igjen. Som sagt før, mange av de tilfellene jeg har sett på det programmet synes jeg er berettigede til offentlig helsetjeneste (i oppveksten) og ikke kandidater til underholdningsprogram på tv. På tv kan de begrense seg til puppeforstørrelse, fettsuging og hårtransplantasjoner etc når formålet er underholdning (annet med dokumentarer..).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...