AnonymBruker Skrevet 5. mars 2011 #1 Skrevet 5. mars 2011 Jeg reiser en del gjennom jobben og på hjemreise i går frykter jeg at jeg kanskje ødela trommehinna. Siste uka har jeg slitt med en forkjølelse som gradvis har gitt seg, men under flyturen fikk jeg ekstreme smerter i øret, og 'ømme' ører resten av dagen. Når jeg våknet i morges føles det som øret er fullstendig proppet og hørselen er sterkt nedsatt. Jeg har ingen privat helseforsikring men lurer på om reiseforsikringen/helseforsikringen gjennom jobben gjelder dersom det viser seg å være permanente skader. Noen som kan hjelpe?
Neket Skrevet 5. mars 2011 #2 Skrevet 5. mars 2011 Sjansen for at det er permanent, er svært liten. Jeg har hatt min andel av ørebetennelser og flyturer når jeg har vært forkjølet, og hørselen har alltid kommet tilbake. Ta deg en tur til legen og forklar problemet, kanskje han kan skrive ut noen slimhinneavsvellende medisiner til deg. Å holde fingrene for nesa og blåse kan også hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2011 #3 Skrevet 5. mars 2011 Sjansen for at det er permanent, er svært liten. Jeg har hatt min andel av ørebetennelser og flyturer når jeg har vært forkjølet, og hørselen har alltid kommet tilbake. Ta deg en tur til legen og forklar problemet, kanskje han kan skrive ut noen slimhinneavsvellende medisiner til deg. Å holde fingrene for nesa og blåse kan også hjelpe. Okay, men nå kommer jeg ikke til legen før mandag. Vil det være fare for betennelser dersom jeg dusjer og forsøker å skylle vekk blodlevringer i øregangen? Smertene under flyturen var noe av det verste jeg har opplevd, og jeg kan ikke utelukke at trommehinna sprakk.
Neket Skrevet 5. mars 2011 #4 Skrevet 5. mars 2011 Om du har blodlevringer i ørene, er nok sannsynligheten for at trommehinnen er sprukket, veldig stor. Jeg har hatt noen sånne, men det begynner å bli lenge siden. Du har nok allerede en mellomørebetennelse og flyturen gjorde nok at det har sprukket inni der, pga trykkforandringene. Kan hende det ikke hadde gjort det om du hadde holdt deg på jorda? Jeg ville ikke skylt øret, det vil nok gjøre veldig vondt. I gamle dager stakk de hull på trommehinnen ved betennelse for å ta bort den verste smerten. I disse dager får man antibiotika og slimhinneavsvellende, og sprukket trommehinne er dermed mye mer sjelden enn før i tiden.
SmallTalk Skrevet 6. mars 2011 #5 Skrevet 6. mars 2011 For din egen del sø bør du faktisk gjøre en innsats for å komme deg til legen allerede i dag. Om det så blir legevakta. Når trommehinna er sprukket og du har blod i øret så bør du ikke gjøre noe som helst selv. Etter at du har vært hos legen så tar du kontakt med forsikringsselskapet ditt.
Lizzee Skrevet 7. mars 2011 #6 Skrevet 7. mars 2011 Hva slags helseforsikring er det du har? Helseforsikring er en behandlingsforsikring/avtale. Dvs. at du får behandling innen en bestemt tid hos spesialist og at forsikringsselskapet tar seg av alt det praktiske. Det kreves at du har vært hos lege først og fått stadfestet at det er et behov for behandling (operasjon, spesialistbehandling, fysioterapi osv.) Eller mener du noe helt annet enn helseforsikring her? Og hva er det du mener at du skal bruke forsikring til? Utgifter til behandling? Erstatning fordi du ikke kan jobbe og taper lønn? Reiseforsikring dekker utgiftene du har i forbindelse med sykdom når du er på reise. Dvs. at du ville fått hjelp i utlandet. Men når du går til lege hjemme i Norge så dekkes ikke noe på reiseforsikringen. Selv om øre-problemene oppsto på flyet.
Cava Queen Skrevet 7. mars 2011 #7 Skrevet 7. mars 2011 Jeg har ingen privat helseforsikring men lurer på om reiseforsikringen/helseforsikringen gjennom jobben gjelder dersom det viser seg å være permanente skader. Noen som kan hjelpe? Først må du nesten fortelle hva slags forsikring det er du har via jobben. Arbeidsgivere er pålagt å ha yrkesskadeforsikring for sine ansatte (dekker skader som skjer i f.m. jobb). Denne kan være utvidet til å gjelde skader som skjer på fritiden. Men dette er jo noe som gir deg erstatning om du får varige men, dvs. en grad av uførhet. Og erstatningen er beregnet ut ifra uførhetsgraden. En vanlig helseforsikring er til for å gi deg rask behandling slik at du blir bra igjen. Reiseforsikringen. I mine vilkår står dette: "Hvis du under reisen blir utsatt for en ulykke som fører til medisinsk invaliditet eller død, vil reiseforsikringen sikre deg eller dine etterlatte en økonomisk kompensasjon i henhold til vilkårene" (Gouda Reiseforsikring)
Tullepia Skrevet 7. mars 2011 #8 Skrevet 7. mars 2011 Jeg reiser en del gjennom jobben og på hjemreise i går frykter jeg at jeg kanskje ødela trommehinna. Siste uka har jeg slitt med en forkjølelse som gradvis har gitt seg, men under flyturen fikk jeg ekstreme smerter i øret, og 'ømme' ører resten av dagen. Når jeg våknet i morges føles det som øret er fullstendig proppet og hørselen er sterkt nedsatt. Jeg har ingen privat helseforsikring men lurer på om reiseforsikringen/helseforsikringen gjennom jobben gjelder dersom det viser seg å være permanente skader. Noen som kan hjelpe? Det er lite trolig at dette er permanent, men du bør komme deg til lege så fort som mulig for å utelukke det eller forhindrer at det kan bli permanent. Du må lese gjennom forsikringsavtalen og se om det står noe der som kan gjelde deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå