AnonymBruker Skrevet 5. mars 2011 #1 Skrevet 5. mars 2011 Hei. Min samboer har et sølvarmbånd verdt 600 kroner. Da det var litt over ett år gammelt sviktet låsen (ikke skade, den bare sviktet). Ettersom det var over et år siden jeg kjøpte smykket, ville gullsmeden ikke erstatte låsen, men tilbudte meg å betale 500 kroner for å få skiftet lås. Elendig deal, som jeg naturligvis takket nei til. Nå har han nettopp vært hos en annen gullsmed og fått skiftet låsen, for en litt billigere penge. Han hentet smykket igår, tok det på seg med en gang - og nå er det borte. Forhåpentlig finner vi armbåndet igjen - men hva om vi ikke gjør det? Har gullsmeden som skiftet låsen noe erstatningsansvar med tanke på at det trolig var noe galt med den nye låsen? (Min samboer brukte armbåndet daglig i over et år før den første låsen ble ødelagt, uten å oppleve at det falt av, så det skulle ikke være sannsynlig at han har gjort noe som har forårsaket at låsen åpnet seg.)
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2011 #2 Skrevet 5. mars 2011 Spørs om dere i det hele tatt kan bevise at det armbandet fallt av pga ødelagt lås, og at dere ikke gjemte det vekk o.l.. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2011 #3 Skrevet 5. mars 2011 Spørs om dere i det hele tatt kan bevise at det armbandet fallt av pga ødelagt lås, og at dere ikke gjemte det vekk o.l.. Nei, det er jo naturligvis umulig å bevise, med mindre vi finner det, og isåfall har vi jo ikke lengre et problem. Er det noen som har peiling på rettigheter rundt dette? Mvh TS
Green Lady Skrevet 5. mars 2011 #4 Skrevet 5. mars 2011 Ble låsen loddet på, eller ble det bare brukt en ring som ble "klemt sammen"? Ved sistnevnte, er det mye større sjanse får å åpne denne ringen ved at armbåndet f.eks. setter seg fast i noe, og får et lite "nøkk". Da kan denne ringen åpne seg, men det betyr ikke at armbåndet faller av akkurat der og da. Det kommer an på hvor armbåndet er "på ringen", dvs at om åpningen er i kontakt med armbåndet eller ikke. Dersom åpningen er på siden, vil ikke armbåndet falle av før åpningen er i kontakt med armbåndet, og åpningen er for stor til at det holder armbåndet/låsen på plass. Litt OT: Jeg antar den første prisen dere fikk var lodding? Lodding på sølv er dessverre veldig dyrt, det er derfor det som regel anbefales å kjøpe nytt dersom noe skulle ryke. Der hvor jeg jobber, tar vi ca/fra 75 kr for låsen + 50 kr for den ringen som binder låsen til armbåndet. Men også vi bruker bare å klemme denne ringen sammen. Og da skal den holde, om den, som sagt, ikke setter seg fast i noe og får dette lille nøkket.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #5 Skrevet 6. mars 2011 Ble låsen loddet på, eller ble det bare brukt en ring som ble "klemt sammen"? Ved sistnevnte, er det mye større sjanse får å åpne denne ringen ved at armbåndet f.eks. setter seg fast i noe, og får et lite "nøkk". Da kan denne ringen åpne seg, men det betyr ikke at armbåndet faller av akkurat der og da. Det kommer an på hvor armbåndet er "på ringen", dvs at om åpningen er i kontakt med armbåndet eller ikke. Dersom åpningen er på siden, vil ikke armbåndet falle av før åpningen er i kontakt med armbåndet, og åpningen er for stor til at det holder armbåndet/låsen på plass. Godt spørsmål - jeg vet ikke, men skal høre med samboeren min når han kommer hjem. Litt OT: Jeg antar den første prisen dere fikk var lodding? Lodding på sølv er dessverre veldig dyrt, det er derfor det som regel anbefales å kjøpe nytt dersom noe skulle ryke. Der hvor jeg jobber, tar vi ca/fra 75 kr for låsen + 50 kr for den ringen som binder låsen til armbåndet. Men også vi bruker bare å klemme denne ringen sammen. Og da skal den holde, om den, som sagt, ikke setter seg fast i noe og får dette lille nøkket. Og enda et godt spørsmål. Jeg vet ikke, ekspeditøren hos gullsmeden forklarte ingenting, bare ga meg en pris og sa "sånn er det". Hadde hun gitt meg alternativene du kommer med nå og forklart forskjellen hadde jeg kanskje valgt å få skiftet lås der. Jeg må si jeg fikk et enda dårligere inntrykk av den første gullsmeden etter at du forklarte dette så enkelt og greit. Takk for svar *leter videre* Mvh TS
Glitnir Skrevet 6. mars 2011 #6 Skrevet 6. mars 2011 For å ha en sak i dette tilfellet må dere kunne bevise eller i det minste sannsynliggjøre at smykket er mistet som følge av at arbeidet utført hos gullsmeden ikke var godt nok ift. det man normalt kan forvente. Og det kan dere rett og slett ikke, ergo: Ingen sak.
kaprifolen Skrevet 7. mars 2011 #7 Skrevet 7. mars 2011 Det du KAN gjøre, er å oppsøke gullsmeden å spørre hvilken teknikk som ble brukt, og forklare hva som har skjedd. Det minste som skjer er at du vet hva slags arbeid dere vil bestille om armbåndet dukker opp, og i beste fall tilbyr gullsmeden seg å f.eks fikse gratis hvis det dukker opp e.l. Hvis du er hyggelig og ydmyk riktignok! Sjokkerende mange tror ekstraservicen øker ved utskjelling... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå