Anglofil Skrevet 5. mars 2011 #1 Skrevet 5. mars 2011 (endret) Jeg jobber i en 50%-stilling i et åpent kontorlandskap. Det er vel rundt 50 mennesker som sitter i dette kontorlandsskapet til enhver til frem til vi stenger om kvelden. Uansett, i dag opplever jeg noe jeg ikke helt hvordan jeg skal reagere på. En har valgt å ta med hunden sin på jobb. Nå sitter jeg et stykke unna, så for min del så går det fint mesteparten av tiden, men jeg reagerer sterkt på at denne personen velger å la hunden gå uten bånd, og i tillegg gå rundt og forstyrre oss andre som jobber. Da lunsjpausen kom og hunden skulle ut og lufte seg kom den selvsagt bort til meg, nysgjerrig som hunder gjerne er. Og det er ikke det at jeg har noe i mot hunder, problemet er at jeg satt i en kundesamtale og det var fryktelig forstyrrende for meg, uten at jeg hadde mulighet til å si i fra fordi jeg tross alt snakket med en kunde, og jeg føler meg fryktelig ukomfortabel rundt hunder grunnet en tidligere opplevelse som barn. Så tenker jeg: er dette virkelig normalt å i det hele tatt ta med hunden på jobb? For all del, jeg kan godt forstå at man gjør det en gang fordi noe uforutsett skjer, men dette er ikke første gang at samme person, men også andre, finner på å ta med seg sine hunder inn i vårt kontorlandskap. En ting er om de hadde hatt et lukket rum hvor hunden kunne være, men det er altså ikke tilfelle, og vi som sitter og svarer kunder blir selvsagt ganske forstyrret av dette, spesielt når hunden(e) begynner å bjeffe, knurre osv. Jeg har sagt i fra når jeg kan, men det er ikke alltid jeg faktisk har mulighet til det når det er mye å gjøre på jobb. Har dere gjort dette? Hvorfor, hvorfor ikke? Mvh Yvonne Endret 5. mars 2011 av Yvonne
Zzyzx Skrevet 5. mars 2011 #2 Skrevet 5. mars 2011 (endret) Det er like lite akseptabelt som det er å ta med ungene på jobb når skolen/barnehagen har planleggingsdag eller vinterferien har satt i gang. Endret 5. mars 2011 av Zzyzx 7
TuridS Skrevet 5. mars 2011 #3 Skrevet 5. mars 2011 Der der syns jeg er uhøflig rett og slett av hundereierne. De må da skjønne at dette er forstyrrende for andre som jobber der? Jeg skjønner bare ikke tankegangen til visse folk noen ganger altså.. makan. Hadde jeg hatt hund og måtte ha med den på jobben en dag (noe jeg hadde gjort alt for å unngå) så hadde jeg vært overbeskyttende og livredd for at andre skulle føle seg ubekvem eller bli brydd av en hund JEG tok med pga JEG ikke klarte fikse pass. Men jeg hadde aldri tatt med hund på jobb av egen vilje. Noe så upassende. Hva sier sjefen deres egentlig? Det må da være ekkelt om noen er allergisk, eller hundehår overalt og knurring, bjeffing etc?
MsLeela Skrevet 5. mars 2011 #4 Skrevet 5. mars 2011 50 stykker i kontorlandskap!!! Hos oss er det akseptabelt å ta med både ungene of hundene en gang i blant. Men vi har for det meste sellekontorer, så det er aldri noe problem. Men jeg skjønner godt at det kan vært problematisk i kontorlandskap... Kan ikke snakke med personen og be han/hun om å holde hunden i bånd?
Gjest Footloose Skrevet 5. mars 2011 #5 Skrevet 5. mars 2011 En ting er om det var en liten valp, de skal ikke være alene den første tiden. Men er det en hund som er stor nok til å bli passet eller være alene en stund, så er det ikke ok.
Anglofil Skrevet 5. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 5. mars 2011 (endret) Så lenge det ikke skjer ofte så tror jeg sjefen synes det er ok (dvs ikke ideelt, men greit). Jeg har inntrykk av at noen bare tar med hunden, og da blir det lite sjefen får gjort, man kan ikke bare kaste ut hunden heller, spesielt ikke når man har fastsatt vakt og det er ikke tid til å sende ansatte hjem med hunden (det er ekstremt viktig at vi er på når vi er satt opp på vakt). Nå har ikke dette vært et stort problem før, og derfor har det egentlig ikke vært aktuelt før nå. Det er bare i det siste det har begynt å bli et forstyrrende element. Derimot har vi møter jevnlig med sjefen, og jeg har tenkt til å ta det opp da. Mvh Yvonne Endret 5. mars 2011 av Yvonne
Gjest Sommertid Skrevet 5. mars 2011 #7 Skrevet 5. mars 2011 På min siste jobb var det annsatte som hadde med seg hundene på jobb titt og ofte, men dette var ikke på en slik jobb som du har. Vi var få ansatte og alle synes det var ok at noen hadde med seg hundene av og til. Slik du forklarer så synes jeg det er ganske respektløst av hundeeigeren. Han burde så absolutt hatt hunden i bånd og avklart med de andre annsatte at dette er ok, men det er kanskje litt vanskelig når dere er 50 stk i samme lokalet. Jeg synes du har din fulle rett til å gi beskjed til personen at du synes dette er ubehagelig. 1
la Flaca Skrevet 5. mars 2011 #8 Skrevet 5. mars 2011 Du må selvfølgelig si ifra at dersom han skal ha med hunden på jobb må han ha den i bånd, ved plassen sin! Mange kan være tankeløse sånn, uten at det er noe vondt ment. Mannen min er en av dem faktisk. Han har fått forbud av meg til å ha med den eldste hunden vår på jobb nå. For han lar den store hunden gå løs rundt i lokalene, og attpåtil vokte kontoret sitt. (typisk for rasen). Han skjønner ikke hvordan utenforstående kan oppleve noe sånt, stakkars liten. Sånne folk må man bare si ifra til i klartekst, uten at man behøver å være sint i tonen.
Anglofil Skrevet 5. mars 2011 Forfatter #9 Skrevet 5. mars 2011 (endret) Jeg er ikke sint, men jeg blir litt oppgitt. Jeg synes det er uhøflig jeg da, når vi er mange mennesker i samme lokalet, vi snakker tross alt med kunder, og det siste vi egentlig trenger er en hund som bjeffer i bakgrunnen - og da hjelper det ikke med bånd. Og det med at den går løs rundt, jeg må være så ærlig å si at jeg synes det er litt ekkelt. Jeg føler meg ikke trygg på hunder, og ihvertfall ikke hunder jeg ikke kjenner. Personlig synes jeg det er merkelig at folk ikke tenker på det, for meg er det fryktelig respektløst. Mvh Yvonne Endret 5. mars 2011 av Yvonne 2
lilljan Skrevet 5. mars 2011 #10 Skrevet 5. mars 2011 Vi hadde det samme problemet på jobben. Denne kollegaen var selvsagt også sjefens yndling i tillegg til at sjefen elsker hunder. Og vi har til tider en humørsyk sjef så å si fra var ikke noe godt alternativ. Men vi alle irrerterte oss over det. Denne hunden luktet i tillegg veldig sterkt og det var ubehaglig i lengden å være i nærheten. Heldigvis jobbet vi ikke i kontorlandskap så vi slapp å være i kontakt med hunden hele tiden. Min mor som har virkelig panikk for hunder, hun ble bitt kraftig som barn hadde aldri taklet å haven i den situasjonen. Bare hunder kommer for nært blir hun stiv av skrekk og stemmen blir skjelven og ja hun blir helt rar... Jeg synes ikke det er akseptabelt når man jobber tett med andre mennesker å ta med hund. Jeg skyter meg vel i foten nå når jeg sier at barn og hunder ikke er samme sak. Barn er mennesker og hunder er dyr - og det utgjør en klar forskjell.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2011 #11 Skrevet 5. mars 2011 Jeg blir fryktelig irritert av at folk har med hunden sin på jobb! Er noen på jobben min som gjør det også! Jeg er allergisk og kan ikke være i nærheten av hunder! Heldigvis er det ingen i min del av bygningen som gjør det! Hvis noen her begynner å ha med hun blir jeg rett og slett nødt til å dra hjem! Skjønner ikke folk at det kan være et problem?
Malum Skrevet 5. mars 2011 #12 Skrevet 5. mars 2011 Der jeg jobber nå kunne det aldri falt meg inn å ta med hunden. Det er fellesrom og veldig mange mennesker, og jeg synes man skal ta hensyn til både evt allergikere og de som kanskje er ukomfortable rundt hunder. Der jeg jobbet før hendte det flere hadde med hund på jobb, men kun hvis dagen skulle tilbringes utendørs. Da var vi bare 5 ansatte, og kun én av oss hadde ikke hund, ingen var allergiske og alle syntes det var bare kos. Jeg tror nok jeg ville sagt ifra, altså. Man skal ikke behøve å forholde seg til sånt på jobb.
Tabris Skrevet 5. mars 2011 #13 Skrevet 5. mars 2011 Jeg jobbet på kontor i flere år da jeg hadde hund, og det hadde aldri ramlet meg inn å ta den med. Hvis jeg skulle sitte overtid så planla jeg det slik at familie passet hunden de ekstra timene, det å ta den med falt meg ikke inn som et alternativ en gang. Om noen andre hadde gjort det, så hadde jeg bare syntes det var koselig, men jeg forstår selvsagt at ikke alle synes det. 1
Auroressa Skrevet 6. mars 2011 #14 Skrevet 6. mars 2011 Jeg jobber som telefonselger, og fra jeg fikk valp til jeg ble sykemeldt, som var noen måneder så var han med, men på forhånd hadde jeg spurt teamleder,sjef, og kollegaer, og passet på at ingen var redde for hund, eller allergiske. Hadde han alltid i bånd,og han sov enten på pulten med et teppe under seg, i fanget mitt eller på gulvet. Han ble kalt maskotten til Dagsavisen
Ut i det fri Skrevet 6. mars 2011 #15 Skrevet 6. mars 2011 (endret) Det er like lite akseptabelt som det er å ta med ungene på jobb når skolen/barnehagen har planleggingsdag eller vinterferien har satt i gang. Det er "værre" å ta med hunden, da folk kan ha sterk allergi eller angst. Det skal man ikke utsettes for på jobb. Endret 6. mars 2011 av Ut i det fri 1
Gjest Lille-pus Skrevet 6. mars 2011 #16 Skrevet 6. mars 2011 Jeg er veldig glad i dyr, og heller ikke allergisk for noe (- så langt jeg vet om). Men, det ikke alle som er like komfortable med dyr, ei heller like ikke-allergiske. En arbeidsplass av en viss størrelse vil ha mennesker av alle slag, så det er som regel absolutt ikke akseptabelt å ta med dyr på jobb.
Tears.of.the.Sun Skrevet 6. mars 2011 #17 Skrevet 6. mars 2011 Da hunden vår var valp hadde jeg henne med på ekstrajobben min på et kontor Hun var veldig snill og sov for det meste, og hun gikk ikke bort til fremmede siden hun var ganske sjenert. Dessuten så syns alle at hun var så søt og de ville ha henne der sånn at de kune komme å hilse på i løpet av dagen, + at hun er allergivennlig så ingen reagerer på henne. Det er helt klart at hvis man skal ha med en hund på jobben så skal man vise respekt for andre! En arbeidsplass er fortsatt en arbeidsplass, og man lar ikke en voksen hund springe løs på plassen. Jeg syns det er idiotisk å tro at 50 mennesker på en arbeidsplass skal godta en voksen hund. Jeg elsker hunder, men jeg er ikke blind - jeg ser problemet med å ha hund på en arbeidsplass, og det syns jeg flere bør gjøre. Det er noe annet med en valp! Jeg må si at jeg liker bedre at hunder er med på jobben enn barn. En 4-åring stiller 400 spørsmål om dagen og det passer meg dårlig i et stressende situasjon.
Kosemose Skrevet 6. mars 2011 #18 Skrevet 6. mars 2011 Noe så frekt! Jeg mener at man må forhøre seg med alle kolleger før man har med hund på jobb, og at det kun kan skje i krisetilfeller. Dette høres jo helt ille ut... Hva hvis noen er allergisk...? 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #19 Skrevet 6. mars 2011 Da hunden vår var valp hadde jeg henne med på ekstrajobben min på et kontor Hun var veldig snill og sov for det meste, og hun gikk ikke bort til fremmede siden hun var ganske sjenert. Dessuten så syns alle at hun var så søt og de ville ha henne der sånn at de kune komme å hilse på i løpet av dagen, + at hun er allergivennlig så ingen reagerer på henne. Det er helt klart at hvis man skal ha med en hund på jobben så skal man vise respekt for andre! En arbeidsplass er fortsatt en arbeidsplass, og man lar ikke en voksen hund springe løs på plassen. Jeg syns det er idiotisk å tro at 50 mennesker på en arbeidsplass skal godta en voksen hund. Jeg elsker hunder, men jeg er ikke blind - jeg ser problemet med å ha hund på en arbeidsplass, og det syns jeg flere bør gjøre. Det er noe annet med en valp! Jeg må si at jeg liker bedre at hunder er med på jobben enn barn. En 4-åring stiller 400 spørsmål om dagen og det passer meg dårlig i et stressende situasjon. sirgnerer!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå