Thomasine Skrevet 5. mars 2011 #1 Skrevet 5. mars 2011 Hei. Nå har jeg funnet jakka jeg vil strikke meg! Sist jeg strikket noe større enn pulsvarmere, pennal og grytekluter var når jeg startet på russegenseren min...og den er jeg ikke ferdig med enda... (...og det var på slutten av 80-tallet!!!) Jeg trenger hjelp til å finne ut hvilket garn jeg kan bruke, ser ut til at i alle fall den ene typen er utgått... Hvordan finner jeg ut av sånt? Kan jeg forvente at de som jobber der det selges garn vet dette? Og finnes det noen anbefalinger for kjøp av garn på nett? Nettsteder?
Zzyzx Skrevet 5. mars 2011 #2 Skrevet 5. mars 2011 Ta deg en tur på forum.hobbyboden.com og still de samme spørsmålene der. jeg stoler mer på dem enn jeg gjør på enkelte ansatte i garnbutikker, for å si det sånn.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2011 #3 Skrevet 5. mars 2011 Jeg er strikkekyndig og hjelper deg gjerne Har du bilde av jakken? link?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2011 #4 Skrevet 5. mars 2011 Ta deg en tur på forum.hobbyboden.com og still de samme spørsmålene der. jeg stoler mer på dem enn jeg gjør på enkelte ansatte i garnbutikker, for å si det sånn. Ikke for å gå for mye off-topic her, men må man være registrert for å få tilgang til dette forumet? Gikk inn på linken du sendte, men der fikk man ikke opp noe forum...
PecanPie Skrevet 5. mars 2011 #6 Skrevet 5. mars 2011 Ravelry.com er også en fantastisk side. Den er riktig engelsk, men er omtrent uuttømmelig når det kommer til strikke- og heklerelaterte ting. Krever også innmelding, men er gratis.
Humleblomst Skrevet 5. mars 2011 #7 Skrevet 5. mars 2011 Står det strikkefasthet i oppskriften (antall masker og rader per 10x10 cm) hjelper de deg i strikkebutikken. Evt du legger det ut her så kan noen andre kanskje foreslå garn (jeg tviler på at jeg kan hjelpe deg da jeg stoler veldig mye på strikkebutikkene når jeg handler garn :gjeiper: ). Nevn gjerne også til hvilken type garn du ønsker å strikke i (vanlig ull, merino, alpakka, silkeblanding osv).
Piggsvin Skrevet 5. mars 2011 #8 Skrevet 5. mars 2011 Det spiller ingen rolle om det ikke er samme garnmerke så lenge strikkefastheten stemmer. Det ser man enkelt og greit på hvilke pinnetykkelse som er anbefalt. Hvis man vil være veldig nøyaktig sammenligner man antall rader og masker per 10x10cm (som nevnt av Humleblomst). Du må også sjekke at garnet har noenlunde samme kvalitet hvis du vil at jakka skal bli nøyaktig som i oppskrifta, men er jo like gøy å lage sin egen variant. I de aller fleste garnbutikker jobber det strikkevante mennesker som kan hjelpe deg. Jeg handler nesten alt mitt garn på todamer.no. Utrolig hjelpsomme og serviceinnstilte. De kan også hjelpe deg hvis du har noen spørsmål om garn og oppskrifta.
Annie Skrevet 5. mars 2011 #9 Skrevet 5. mars 2011 Kan også hjelpe, men da trenger jeg å vite hvilket garn som ble brukt, og allerhelst link til oppskriften.
Thomasine Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #10 Skrevet 6. mars 2011 Takk for masse tips folkens! Legger ut linken... Morsomt å høre hva dere synes om jakka også http://www.coatscrafts.dk/NR/rdonlyres/7DD8DF83-481F-4F8B-B7E1-0C2B2A81E27B/86659/layout2.pdf
Annie Skrevet 6. mars 2011 #11 Skrevet 6. mars 2011 Den kan du strikke i nesten hvilket som helst garn, bare det er tykt nok, evt dobbelt garn. Fin jakke
Thomasine Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #12 Skrevet 6. mars 2011 Den kan du strikke i nesten hvilket som helst garn, bare det er tykt nok, evt dobbelt garn. Fin jakke Kan du komme med tips til konkret garn? Jeg har NULL peiling på garn-typer. Forsto det slik at jeg må ha 3 forskjellige typer garn?
Annie Skrevet 6. mars 2011 #13 Skrevet 6. mars 2011 Hva sier mønsteret da? Strikkefasthet osv? Ser ut som at den er strikka i ullgarn på bildet.
PecanPie Skrevet 7. mars 2011 #14 Skrevet 7. mars 2011 Jeg vil tro du kan bytte ut Cosy med f.eks. Andes og de to andre med f.eks. Vivaldi, begge fra Garnstudio. Dette er bare kjapt sammenlignet med oppskriften, hvordan de to garnstrukturene blir sammen vet jeg ikke.
Konstantin Skrevet 4. april 2011 #15 Skrevet 4. april 2011 Hjelp! Prøver å strikke sjerf, og skjønner ikke helt hvordan dette skal funke! Pinne 1: *Strikk 1, lag et kast og ta en maske vrangt av pinnen*, Gjenta fra * til * ut pinnen, og avslutt med en rett. Pinne 2: * Lag et kast og løft en maske vrangt av pinnen, strikk kastet og masken du tok løst av fra forrige omgang rett sammen*. Gjenta fra * til * ut pinnen, og avslutt med et kast og en maske løst av pinnen. Pinne 3: *Strikk kastet og masken du tok løst av fra forrige omgang rett sammen, lag et kast og ta en maske vrangt av pinnen*, Gjenta fra * til * ut pinnen, og avslutt med en rett. Pinne 4: Som pinne 2 Pinne 5: *Strikk kastet og masken du tok løst av fra forrige omgang rett sammen, strikk den neste masken rett*, Gjenta fra * til * ut pinnen Pinne 6: Strikk rett Har kommet meg til 2, men der stoppet det litt. Hvordan løfter jeg en maske vrangt over pinnen?
Zzyzx Skrevet 4. april 2011 #16 Skrevet 4. april 2011 (endret) Det der minner da veldig om helpatent. Jeg skal finne en video som forklarer det veldig fint. Se om ikke dette hjelper: http://garnstudio.com/lang/no/video.php?id=37&sort=2&thumbnails=on Ser nå at det ikke er patent, men videoen viser veldig godt hvordan du gjør det kastet og masken løst av. Endret 4. april 2011 av Zzyzx 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå