Gå til innhold

Sadisme og/eller masochisme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I Verdens Helseorganisasjons International Classification of Diseases er sadomasochisme klassifisert som en mental forstyrrelse:

F65 Disorders of sexual preference

Includes: paraphilias

F65.5 Sadomasochism

A preference for sexual activity which involves the infliction of pain or humiliation, or bondage. If the subject prefers to be the recipient of such stimulation this is called masochism; if the provider, sadism. Often an individual obtains sexual excitement from both sadistic and masochistic activities.

Masochism

Sadism

Biastofili, det å tenne på å voldta ligger i denne kategorien. Andre parafilier klassifisert som unormale er blant annet fetishisme, ekshibisjonisme, voyeurisme, pedofili og nekrofili.

I Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, publisert av den amerikanske psykiaterforeningen, er sadisme kategorisert som en psykiatrisk og seksuell forstyrrelse som krever behandling der man jobber med underliggende årsaker til denne typen oppførsel. Det samme gjelder masochisme. Det hevdes at behandling er vellykket, men ofte kommer underliggende problemer til syne etter at oppførselen opphører. Traumer fra barndommen som for eksempel seksuell mishandling foreslås å være en mulig årsak til sadisme og masochisme.

Definisjoner fra DSM:

Sexually masochistic behaviors are typically evident by early adulthood, and often start with masochistic or sadistic play in childhood. The disorder is characterized by either intense sexually arousing fantasies, urges, or behaviors in which the individual is humiliated, beaten, bound, or made to suffer in some way.

Sexually sadistic behaviors are typically evident by early adulthood, and often start with masochistic or sadistic play in childhood. The disorder is characterized by either intense sexually arousing fantasies, urges, or behaviors in which the individual is sexually aroused by causing humiliation or physical suffering of another person.

De med denne typen preferanser mener gjerne at det er sunn og normal oppførsel så lenge det er mellom to samtykkende voksne. Psykiatrien mener det er usunt og bør behandles.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ja, psykiatrien mener vel sikkert at det bør behandles. Det er jo ikke første gangen representanter fra dette fagfeltet fremsetter vikarierende argumenter for at noe skal kunne betegnes som psykisk sykdom. Internasjonalt er psykologer og psykiatere ikke akkurat den dårligst betalte gruppen, så det er jo lett å se hvorfor de ønsker at mest mulig skal betegnes som psykisk sykdom.

AnonymBruker
Skrevet

12.3.2010

Fem utgåtte ICD-10 koder

Etter bestemmelse fra Helsedirektøren er følgende koder tatt ut av bruk i Norge fra 1. februar 2010:

F64.1 Transvestittisme

F65.0 Fetisjisme

F65.1 Fetisjistisk transvestittisme

F65.5 Sadomasochisme

F65.6 Multiple forstyrrelser i seksuelle objektvalg

Kodene er fra 24.02.2010 fjernet fra koderegisterfilen over gyldige ICD-10 koder. http://finnkode.kith.no vil bli oppdatert med det aller første.

kilde: http://www.kith.no/templates/kith_page____3368.aspx

AnonymBruker
Skrevet

Hva med resten av verden?

AnonymBruker
Skrevet

Hva med resten av verden?

Du kan sikkert trolle resten av verden. Det er jeg sikker på.

Men Norge får du altså ikke trollet om.

Gjest HunterLady
Skrevet

Om det er en psykisk forstyrrelse, så nyter jeg å være psykisk forstyrret! Aldri om noen hadde fått lov til å ødelegge meg (les: behandle meg). :)

Gjest Raindrops
Skrevet

Om det er en psykisk forstyrrelse, så nyter jeg å være psykisk forstyrret! Aldri om noen hadde fått lov til å ødelegge meg (les: behandle meg). :)

Second that! De gale har det godt :nigo:

Skrevet

Du kan sikkert trolle resten av verden. Det er jeg sikker på.

Men Norge får du altså ikke trollet om.

Det er bare norge, sverige og danmark som har avskaffet de 5 diagnosene som nevnes over. Men det jobbes for å fjerne pedofili-diagnosen også, og det jobbes i hele verden med organisasjoner som er i mot disse stigmatisernede diagnosene.

Skrevet

12.3.2010

Fem utgåtte ICD-10 koder

Etter bestemmelse fra Helsedirektøren er følgende koder tatt ut av bruk i Norge fra 1. februar 2010:

F64.1 Transvestittisme

F65.0 Fetisjisme

F65.1 Fetisjistisk transvestittisme

F65.5 Sadomasochisme

F65.6 Multiple forstyrrelser i seksuelle objektvalg

Kodene er fra 24.02.2010 fjernet fra koderegisterfilen over gyldige ICD-10 koder. http://finnkode.kith.no vil bli oppdatert med det aller første.

kilde: http://www.kith.no/templates/kith_page____3368.aspx

Jobbes også for å fjerne pedofili-diagnosen. DSM kommer i ny utgave i 2013, men det er ingenting som tyder på noen av parafili-diagnosene fjernes der. Men DMS endrer veldig på det selv om de ikke tar det helt bort. F.eks. vil ikke pedofili være en diagnose lenger, dersom personen ikke begår overgrep eller lider subjektivt av å være pedofil. Samme med de andre diagnosene. Dermed vil ikke pedofili per se lenger være en diagnose og en psykisk lidelse.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare norge, sverige og danmark som har avskaffet de 5 diagnosene som nevnes over. Men det jobbes for å fjerne pedofili-diagnosen også, og det jobbes i hele verden med organisasjoner som er i mot disse stigmatisernede diagnosene.

Der kom det! Jeg VISSTE det var det som var baktanken med denne tråden.

Mats, er det ikke det du pleier kalle deg da?

• Liker 2
Skrevet

Der kom det! Jeg VISSTE det var det som var baktanken med denne tråden.

Mats, er det ikke det du pleier kalle deg da?

Eh, what? Og hvilken baktanke? Det finnes organisasjoner verden over som jobber for å fjerne parafili-diagnosene, og her har Norge også tidligere hatt stor påvirkningskraft internasjonalt. Det er egentlig ti-år forsinket, men det er på tide at helseindustrien slutter å se på ulike seksualiteter som mentale lidelser. "First, do no harm" er helseindustriens første bud. Med disse diagnosene er allerede det første bud blitt brutt.

Gjest Fikira
Skrevet

Kanskje jeg lider av en sm forstyrrelse. Men så liker jeg å lide også, så det er jo egentlig greit.

Gjest Gjest
Skrevet

I Verdens Helseorganisasjons International Classification of Diseases er sadomasochisme klassifisert som en mental forstyrrelse:Biastofili, det å tenne på å voldta ligger i denne kategorien. Andre parafilier klassifisert som unormale er blant annet fetishisme, ekshibisjonisme, voyeurisme, pedofili og nekrofili.

I Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, publisert av den amerikanske psykiaterforeningen, er sadisme kategorisert som en psykiatrisk og seksuell forstyrrelse som krever behandling der man jobber med underliggende årsaker til denne typen oppførsel. Det samme gjelder masochisme. Det hevdes at behandling er vellykket, men ofte kommer underliggende problemer til syne etter at oppførselen opphører. Traumer fra barndommen som for eksempel seksuell mishandling foreslås å være en mulig årsak til sadisme og masochisme.

Definisjoner fra DSM:

De med denne typen preferanser mener gjerne at det er sunn og normal oppførsel så lenge det er mellom to samtykkende voksne. Psykiatrien mener det er usunt og bør behandles.

Jeg er helt enig med WHO, den amerikanske psykiaterforeningen og psykiatrien fo røvrig: for meg fremstår masochisme og sadisme som svært usunt, og noe som behøver behandling.

Jeg tror også underliggende årsaker er å finne i barndommen, der de som tenner på slikt har blirr utsatt for ulike grad av og type overgrep. Religion/kristendom kan være involvert, også overgrep fra lærere i sekter, i tillegg til foreldre.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

I Verdens Helseorganisasjons International Classification of Diseases er sadomasochisme klassifisert som en mental forstyrrelse:

Psykiatrien mener det er usunt og bør behandles.

Er enig med psykiatrien i dette.

Har møtt på noe folk som har hang-up for SM og de utstråler ikke akkurat sunnhet. Jeg så kundestruktive trekk ved disse menneskene. Hørtes ikke yme hyggelig ut, for å si det slik.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg har aldri blitt utsatt for noen typer overgrep. Og jeg har hatt sm-fantasier siden jeg oppdaget seksualitet. Jeg er vel bare født gal jeg :popcorn:

Gjest Fikira
Skrevet

Jeg er helt enig med WHO, den amerikanske psykiaterforeningen og psykiatrien fo røvrig: for meg fremstår masochisme og sadisme som svært usunt, og noe som behøver behandling.

Jeg tror også underliggende årsaker er å finne i barndommen, der de som tenner på slikt har blirr utsatt for ulike grad av og type overgrep. Religion/kristendom kan være involvert, også overgrep fra lærere i sekter, i tillegg til foreldre.

Har aldri blitt utsatt for overgrep.

AnonymBruker
Skrevet

I UK er det ikke lov å påføre andre fysiske og psykiske skader (inkl. midlertidige), selv om begge parter samtykker, R v Brown, 1994.

Fra dommen:

"In principle there is a difference between violence which is incidental and violence which is inflicted for the indulgence of cruelty. The violence of sadomasochistic encounters involves the indulgence of cruelty by sadists and the degradation of victims. Such violence is injurious to the participants and unpredictably dangerous. I am not prepared to invent a defence of consent for sadomasochistic encounters which breed and glorify cruelty [...]. Society is entitled and bound to protect itself against a cult of violence. Pleasure derived from the infliction of pain is an evil thing. Cruelty is uncivilized."

Det er patologisk og samfunnsskadelig å ha fantasier om å skade seg selv og andre, og ikke minst å utføre det.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg klarer ikke å se hvordan det skader noen andre at jeg og kjæresten min har sex med innslag av vold.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke å se hvordan det skader noen andre at jeg og kjæresten min har sex med innslag av vold.

Det skader ingen andre enn dere selv, men det er bekymringsfullt at dere omtaler det som om det er sunt og normalt. Den type aggresjon er ikke naturlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I såfall kan vi psykopater få være sjuke, og dere andre slutte å henge dere opp i det. Er ikke slik at vi tar en fremmed på gata og gjør dere om til sm folk dere og :eeeh: vi holder oss til likesinna gærninger. Og takk og lov for det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...