Gå til innhold

Vrøvl at frysing av jeans fjerner bakterier!

Djungelvrål

Anbefalte innlegg

http://www.kvinneguiden.no/artikler/legg_jeansen_i_fryseren/90506

Åh blir så irritert når folk mangler så totalt innsikt i hygiene. Bakterier drepes IKKE ved frysing, de danner bare sporer og formerer seg like raskt igjen når jeansen tines! Dette er vel barnelærdom! Hvis det var så enkelt at vi kunne drepe bakterier ved frysing så kunne man jo gjort det med all mat og dermed unngått å blitt syke. Eller fryst ned mat som var sur og gammel og vips bakteriefri og frisk mat igjen!

http://www.tryggmat.net/holdbarhet.html

Les siste avsnitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det ikke det man gjør med sushi da? Fryser ned den så dør alle parasitter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på parasitter og bakterier kjære... Google!

Noen bakterier danner tom. sporer når de kokes dvs at de ikke dør ved 100 gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vrøvl. Alle bakterier dør før eller ved 100C. Hvordan kan noe leve over 100C? Da er det jo kokt jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel:

Du var kanskje ikke helt sikker, eller er det en annen grunn til at du måtte være anonym for å spy ut din uvitenhet! :filer:

Endret av Vinnie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Horribelt! Men hvorfor får vi ikke lære om dette på skolen da? Så vidt jeg har fått lære så dreper koking alt av bakterier. Aldri om jeg spiser mat som ikke er fersk etter å ha lest dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått både 2 år kokkeskole, tatt fiskeri-industrifag, ambulanse-pers fag og 2 årig helsefag. Hatt omm det i 6 år, så vet litt mer enn folk flest om hygiene. Men at folk enda tror at frysing dreper bakt er en gåte, for det lærte jeg om på barneskolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men da er det bakterier i all mat vi spiser? Hva er egentlig trygt å spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noen dør riktiknok, men når de overlevende får ideell temperatur igjen vil antallet kunne komme opp i like mange millioner bakterier som før frysing inne få timer. Så ingen god metode uansett. En jeans sitter jo på huden og får kose seg og formere seg i kroppstemperaur. Den vil kunne være like bakterieinfisert innen få timer. Generasjonstiden er lik før og etter. Det er dessuten ikke nødvendigvis bakterien som er sykdomsfremkallende men toksinene (avføringen).

Jeg vile aldri i verden brukt en jeans i 6 mnd før den ble vasket. Æsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakterier er like gamle som jorda selv, vi hadde ikke kunnet eksistert uten. De er i milliarder på oss, rundt oss. De er av de eldste livsformene som finnes på jorda.

De fleste bakterier er ufarlige, det er når det blir veldig mange av dem vi kan bli syke pga toksinene de avgir.

Noen bakterier er selvfølgelig sykdomsfremkallende i seg selv.

Endret av Vinnie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

Jeg vile aldri i verden brukt en jeans i 6 mnd før den ble vasket. Æsj!

Det går nok mer på forfengelighet enn viten...

Tar med en artikkel om emnet, flere kan enkelt finnes med googling :)

Poenget er vel at ja, nok bakterier vil overleve frysingen, men det fjerner lukt. Bakteriene i dette eksemplet var tilnærmet utelukkende bakterier vi har i kroppen fra før, og ikke i helseskadelige mengder. Så fordi om en setning eller to i KG-artikkelen er feil, er hovedpoenget de har riktig.

"Despite the yuck factor, wearing raw denim jeans for 15 months straight without washing them doesn’t pose any health risks for healthy people, says a student-professor team who tested a pair of those jeans at the University of Alberta."

http://www.edmontonjournal.com/team+tests+denim+jeans+with+surprising+results/4133327/story.html

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Javel:

Du var kanskje ikke helt sikker, eller er det en annen grunn til at du måtte være anonym for å spy ut din uvitenhet! :filer:

Nettopp slik holdning som din er grunnen til at jeg alltid poster som anonym.

Det at enkelte skal hoverere og vise seg frem som så mye bedre enn andre gjør at jeg ikke føler meg trygg på å bruke nick på KG. Hvem ønsker å bli mobbet liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, og kroppen din består av 10^23 menneskelige kroppsceller, og 10^24 celler fra bakterier o.l.

Det betyr at kroppen din består av ti ganger så mange bakterier som menneskeceller. De stakkars få ekstra bakteriene du får i deg via mat gjør ikke den helt store forskjellen. Bakterier er bra for oss, uten dem kunne vi ikke fordøyd maten vi spiser. Det er grunnen til at når man er litt dårlig i magen, bør man spise Activiayoghurt, Biola el.l. (som inneholder ekstra store mengder snille bakterier).

At vi likevel har fokus på hygiene, skyldes at det også finnes en del bakterier som er skadelige når de befinner seg på feil plass. E. coli er for eksempel fine bakterier å ha i tykktarmen, men i magesekken vil man ikke ha dem.

Konklusjon: Det meste er trygt å spise, bare man vasker hendene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mange som tror bakterier drepes av å fryses? Man lærer jo som små at man kan "lagre" dem av å fryse dem.. Men jeg trodde at de fleste bakterier dør av å bli kokt på 100 grader :haar: skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men jeg trodde at de fleste bakterier dør av å bli kokt på 100 grader :haar: skummelt!

ja, de fleste gjør det. Les tråden ordentlig, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...