Gjest Tinkerbell87 Skrevet 5. mars 2011 #1 Skrevet 5. mars 2011 Da tenker jeg om en svarer en random blogg eller er på en eller annen side, kan de finne ut av hvem den som skriver er? Nei, jeg har ikke gjort noe tull, men så en blogg der en jente hadde svart en ip adresse med et innlegg.
feuerstein Skrevet 5. mars 2011 #2 Skrevet 5. mars 2011 De har ikke lovlig adgang til å kreve utlevert fra nettleverandøren hvilken abonnent som hadde den aktuelle IP-adressen på tidspunktet innlegget ble skrevet. Det krever en anmeldelse, så kan politiet med rettslig kjennelse kreve informasjonen utlevert, men det forutsetter at innlegget var av en slik art at det overhode er en sak for rettsvesenet. Ulovlige metoder finnes, som f.eks. skaffe informasjonen via en utro tjener hos nettleverandøren. Har man kontroll på flere nettsider evt andre systemer hvor man har kontroll på IP har man også en mulighet til å sammenligne informasjon fra disse. Hvis samme IP slenger dritt anonymt på en blogg samtidig som den signerer med ekte navn på en annen blogg så kan det være rimelig å anta at samme person/husstand står bak begge, forutsatt at IP-adressen ikke tilhører en institusjon hvor alle viser samme IP eksternt, som ofte er tilfelle for skoler.
Gjest Tinkerbell87 Skrevet 31. mars 2011 #3 Skrevet 31. mars 2011 Tusen takk for svar så det nå, men var forsatt like nysgjerrig som da jeg spurte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå