Gå til innhold

Liten utblåsning ang bytte av etternavn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er så sinnsykt vanskelig å bestemme meg for om jeg skal ta samboers etternavn eller ikke.

Saken er den, at jeg har både min mors og min fars etternavn. Om jeg bytter kommer jeg til å beholde det ene, og gå vekk i fra det andre, siden 3 etternavn er litt i meste laget... Jeg synes egentlig ingen av mine etternavn er veldig fine, men det ene betyr mer for meg enn det andre, og sånn sett er det lett å evt. velge. Jeg synes etternavnet til samboer er ganske fint, så har ikke noe i mot å hete det...

Men samtidig så vet jeg ikke helt om jeg får meg til å gå vekk fra det ene navnet, jeg har jo hatt det hele livet, og det har jo på en måte blitt litt...meg.

Huff, hadde vært så mye enklere om jeg bare hadde hatt ett etternavn fra før av. :roll:

Noen andre som er/har vært i samme situasjon, og hva ble i såfall utfallet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har beholdt begge mine etternavn, og han sine. Begge synes det var rart å plutselig skulle hete noe annet. Det vi heter "er meg/han" og sånn forblir det. Ser ikke noe problem med det. (Jeg liker godt begge etternavnene mine da, og har ingenting mot hans, Det handler altså om identitet for oss, ingen av oss ville nok byttet om vi bare hadde hatt et navn hver heller.)

AnonymBruker
Skrevet

Vi beholdt hvert vårt.

Skrevet

Jeg gjør kort prosess og tar bare hans - tenkte på å ta mitt som mellomnavn men dropper det da jeg ikke kommer til å bruke det i hverdagen. Å gifte seg er en endring i livet og det er det å skifte navn også - ny epoke som starter på en måte:)

Skrevet

Hva med å beholde dine og ta hans i tillegg: du forkorter de du har til å bare være initsialer, og tar hans til sist?

Eller tar hans som en initsial og beholder dine egne fullt ut?

Men så lurer jeg på hvorfor du skal bytte i det hele tatt?

Skrevet

Vanskelig det der. Jeg har også to etternavn (det ene er vel oppført som mellomnavn da jeg ikke har bindestrek mellom de) Det er min mors pikenavn som er mellomnavn og min fars etternavn til slutt. Min mors pikenavn har jeg ikke hatt hele livet, valgte å ta det senere da det føltes riktig. Gifter meg nå til neste år og kommer da til å fjerne det da jeg og tenker som du at 3 blir alt for mye! Pappa sitt etternavn er vårt slektsnavn og betyr svært mye for meg. Vi har derfor valgt å ha hans etternavn først og mitt til slutt (han kutter og et av sine da han har to i dag. Han beholder sitt mors navn da dette betyr svært mye for han. Kutter fars slektsnavn)

Skrevet

Jeg ville bare ha beholdt mine egne navn, det er også det vi antagelig kommer til å gjøre. Vi er ikke sikre vi heller, men etternavn er ingen big deal for oss.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du gjerne vil at dere skal ha samme etternavn, kan jo han ta ditt? Hvis han bare har ett etternavn, så slipper han å velge bort noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok hans men mitt etternavn ble begges mellomnavn. Jeg har for sjeldent etternavn til at jeg har lyst å ha det som etternavn.

Skrevet

Jeg gjør kort prosess og tar bare hans - tenkte på å ta mitt som mellomnavn men dropper det da jeg ikke kommer til å bruke det i hverdagen. Å gifte seg er en endring i livet og det er det å skifte navn også - ny epoke som starter på en måte:)

Sånn tenkte jeg også. Har ikke angret i det hele tatt.

Gjest Applestore
Skrevet

Hos oss tar jeg og beholder mitt, men putter det som mellomnavn, og tar hans som etternavn. Han beholder bare sitt :)

Skrevet

Jeg hadde to etternavn, og tok (bare) hans. Har aldri angret, deilig med bare ett etternavn (og at ungene også bare har et etternavn). Jeg var overrasket over hvor lett det var å venne seg til et nytt etternavn, var aldri noe problem.

Skrevet

Jeg hadde to etternavn og har tatt hans i tillegg. Så nå har jeg tre etternavn (eller teknisk sett to mellomnavn og et etternavn da). Jeg syntes også at det ble veldig langt, men hadde liksom ikke lyst til å kvitte meg med noen av mine navn heller.. Til daglig bruker jeg bare hans da, hadde blitt veldig tungvindt ellers. Men jeg liker å fremdeles ha de gamle etternavnene mine også, selv om det er veldig sjelden de er i bruk :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får tenke litt mer på saken og se hva jeg finner ut, tror jeg. Heller litt mot å bare ta hans, det er så fint :hjerte: ...men får se, mye annet som må prioriteres først nå :fnise:

Takk for alle svar! TS

Gjest Heloise
Skrevet

Jeg har samme problem.

Jeg har 2 etternavn nå, mors og fars. Fars har jeg hatt hele livet, mens mors fikk jeg i tenårene. Fars etternavn er veldig sjeldent, er bare min nærmestr slekt på hans side som har det. Mors etternavn er ikke så sjeldent. Men siden jeg ikke har verdens beste forhold til min far, og siden hans etternavn på en måte er "fake" (navneendringer hos hans foreldre) så hadde jeg valgt bort det, og heller hedret min morfar ved å beholde hans etternavn og ta evnt. min fremtidige mann sitt etternavn i tillegg :) det er min situasjon.

Skrevet

Jeg giftet meg i går og tar gubbens navn. Hadde tenkt i begynnelsen av forlovelsen å beholde mitt pikenavn som mellomnavn (og da jeg var yngre var det uaktuelt å tenke på å bytte navn i det hele tatt. :) ) men etterhvert syntes jeg det var koselig med tanken å bare hete "Familien Hansen." :hjerte: så da endte jeg på det.

Skrevet

hos oss tar vi hans etternaavn til mellomnavn og mitt til etternavn.

jeg har vært helt klar på at jeg ikke ønsker å bytte etternavn da det betyr veldig mye for meg, og at det kun er min familie som heter dette.. han er helt enig med meg derfor blir det sånn for oss :)

Skrevet

Her hadde jeg et mellomnavn og et etternavn, jeg fjernet etternavnet og vi begge tok mellomnavnet mitt som etternavn, gutten vår har også det som etternavn (vi giftet oss 9 mnd etter han kom til, og visste det, derfor valgte vi det etternavnet til han). Enkelt og greit.

Mitt mellomnavn er kult og sjeldent (kun familien min som heter det), mens hans var et -sen navn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg giftet meg i går og tar gubbens navn. Hadde tenkt i begynnelsen av forlovelsen å beholde mitt pikenavn som mellomnavn (og da jeg var yngre var det uaktuelt å tenke på å bytte navn i det hele tatt. :) ) men etterhvert syntes jeg det var koselig med tanken å bare hete "Familien Hansen." :hjerte: så da endte jeg på det.

Gratulerer :)

Jeg har også dette problemet. Veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Hos oss har begge sjeldne (og fine) etternavn... Begge har også ganske lange etternavn så det blir veldig tungt om vi skal ta begge.. Det er fremdeles en liten stund til vi skal gifte oss, men vi må nå bestemme oss en gang allikvel.. Vanskelig synes jeg

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg skal ikke gifte meg nå, men prater endel med samboer om hvordan det vil være når vi skal gifte oss. Igår hadde vi en diskusjon om hvem som tar hvilket navn. Jeg har to etternavn, det ene er et sjeldent navn og det andre er etternavn som folk kjenner meg som. Han har bare et kort etternavn. Men han mener at kun jeg skal bytte etternavn, han syns dama bør bytte fordi det er sånn det er... Jeg tenkte at jeg kunne fjerne etternavnet mitt og legge til hans, og at han kan ta mellomnavnet mitt i tillegg til sitt eget så vi blir hetende det samme, men det ville han IKKE. Jeg ble rimelig sint pga det...

Hva mener dere om det?

Skal ikke gifte meg nå, men er jo noe jeg må tenke på når den tid kommer :)

Endret av Dyregod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...