Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt Mac'en i en god stund nå, tror det er ca 4 år. Den er godt brukt, og det merkes at den er sliiiiiiiten. I den siste tiden har den begynt å lage noen veldig.. merkelig, forskjellige lyder som skremmer meg litt, samtidig som den blir VELDIG VELDIG varm og pleier å skru seg av..

Noen datasmarte som kan gi tips til hvordan jeg kan redde min mac? :roll: Har verken råd eller lyst til å kjøpe en ny, men det virker som om det ikke er lenge igjen før det sier stopp:-P

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Først av alt tar du backup på en ekstern disk. Da slipper du savne ting dersom den dør.

Så til spørsmålet ditt: Er den helt fylt til randen på harddisken?

Prøv å frigjøre plass først og fremst.

Endret av Henkie
Skrevet

Er det en slags klikkelyd, omtrent som en kule som slippes ned? Isåfall er sjansen stor for at det er harddisken som er gåen. Det at den blir varm skyldes nok at den er full av støv og skitt.

Litt avhengig av hvilken mac det er så kan dette faktisk være ting som er relativt enkelt å fikse selv. Harddisk bruker å være OK å bytte. Det å rengjøre for støv kan være verre....

Skrevet

Takk for svar, begge to:) Fikk ryddet litt opp i dokumenter, bilder, osv, og det hjalp i hvertfall litt! Mac'en har vel egentlig alltid vært slik at den blir veeldig varm, så kanskje det er slik med denne typen..

Harddisken har røket før, da laget den en slags klikkelyd ja (omtrent som en.. bombe som telles ned, hehe) men her er det mer.. elektrisk tannbørste lyder?:-P Har i hvertfall blitt litt bedre nå da, så satser på at den overlever litt lenger.. =)

Skrevet

Det høres ut som om vifta er full av støv (med tanke på tannbørste-lyden og det at den blir veldig varm).

Skrevet

Hvilken Mac er det? Er det en av de første MacBook Pro, altså noen av de første som ble levert med Intel-prosessor? Isåfall er det helt normalt at de blir varme, veldig varme.

Skrevet

Hvilken Mac er det? Er det en av de første MacBook Pro, altså noen av de første som ble levert med Intel-prosessor? Isåfall er det helt normalt at de blir varme, veldig varme.

Den er nok full av støv og skitt ja, garantert:P

Æh, jeg husker faktisk ikke hva den heter! Er fra 2007 troooor jeg... Da det var hvit og svart Macbook=p Tror det er normalt ja, venninnen min sin pleier også å bli ekstremt varm.. Men plagsomt er det hvertfall!!!

Gjest Anuket
Skrevet

Min og! Tror nok det er viften min som er full av støv, den lager mye lyd når viften begynner - den tar jo helt av! Også blir den veldig varm.

Skrevet (endret)

Den er nok full av støv og skitt ja, garantert:P

Æh, jeg husker faktisk ikke hva den heter! Er fra 2007 troooor jeg... Da det var hvit og svart Macbook=p Tror det er normalt ja, venninnen min sin pleier også å bli ekstremt varm.. Men plagsomt er det hvertfall!!!

Aah, de ja. Litt trist byggekvalitet på , men solide som bare det. Det positive er at de er enkle å bytte harddisk på om det skulle bli nødvendig. Jeg tror faktisk det var den første bærbare hvor det faktisk var ment at man kunne bytte HDD selv...

Sjekk forøvrig Aktivitetsmonitor. Den ligger i Verktøy-mappen i Programmer. Sjekk at du har valgt "Alle prosesser" i menyen oppe i vinduet. Sjekk om det er noe som bruker mange prosent av CPUen. Det hender av og til at det er programmer som av en eller annen grunn blir liggende og trekke all kraften av prosessoren. Da er det bare å avslutte prosessen.

post-12505-0-12407700-1299443893_thumb.p

Endret av aluminium
Skrevet

Det positive er at de er enkle å bytte harddisk på om det skulle bli nødvendig. Jeg tror faktisk det var den første bærbare hvor det faktisk var ment at man kunne bytte HDD selv...

Jeg antar du mener første bærbare mac hvor dette skulle kunne ordnes av brukeren? På min gamle ThinkPad 760 fra 1996 er det lagt opp til å enkelt kunne bytte diskettstasjon, cd-rom, harddisk og ram (!) helt uten noen form for verktøy. Når man åpner opp er alt merket med glorete farger og bokstaver som forteller hva det er, sånn i tilfelle man ikke ser forskjell på disk og batteri og likevel synes det er mer rasjonelt å bytte selv enn å betale nærmeste fjortis en cola for å gjøre det. Litt av et tilbakeskritt at man i dag må ha minimum en 50-øring eller neglefil for å bytte disk på pcen.

Skrevet

Selvsagt, første Mac. Jeg husker da disken i Powerbooken min døde. Jeg tenkte at det ikke kunne være allverdens å bytte selv, men fant ut at så og si hele maskinen skulle demonteres, rundt 40-50 skruer og beregnet arbeidstid på mellom 1 og 1,5 time for tekniker.

Jeg var heldigvis fortsatt dekket av garanti...

Skrevet (endret)

Det samme skjedde med min, det var harddisken. Ta backup og lever den på Eplehuset eller noe :) Jeg har fått den tilbake med ny harddisk nå. Reklamasjonsretten gjelder i 5 år, så vidt jeg vet.

Endret av chikako
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...