Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en ivrig leser av diverse "mamma-blogger", sitter klistret foran skjermen når programmer som "unge mødre" går på tv. Blir like forbauset hver gang..

Unge jenter under 20 år, med barn, uten utdannelse og jobb legger ut om alt de kjøper hele tiden, og bor i store leiligheter og hus. Hvordan får de råd til alt det her lurer jeg på?

Blant annet så jeg nylig på en av bloggene at alenemoren bak bloggen søkte nytt sted og bo, max 10tusen i leie. Legger samtidig ut jevnlig nyinnkjøpte duppeditter og dyre barneklær.

Skulle jo tro det var lønnsomt økonomisk sett å ha en jobb, men jeg begynner nesten å tvile?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lønnsomt å jobbe framfor å motta trygd.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det lurer jeg også på.... men tror nok de kjøper over evne og ikke betaler regningene sine....

• Liker 8
Gjest NAV Sarspborg
Skrevet

Unge jenter under 20 år, med barn, uten utdannelse og jobb legger ut om alt de kjøper hele tiden, og bor i store leiligheter og hus. Hvordan får de råd til alt det her lurer jeg på?

Skulle jo tro det var lønnsomt økonomisk sett å ha en jobb, men jeg begynner nesten å tvile?

Der i overvekt i Østfold, disse unge alenemødrene uten utdannelse og fast jobb. De er hjemme med barna, og ser mye på Glamour og Ricky Lake om formiddagene.

De får diverse stønader og bidrag fra faren.

Skrevet

Jeg takler ikke å se slike program selv, så jeg har ikke sett det du beskriver. Kan bare si at det der er milelangt unna den virkeligheten jeg levde i som ung mor. Lurer virkelig på hvordan de klarer noe slikt...!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hvis man blogger, kan man visstnok tjene 100.000 i måneden, det er en syk, syk tid vi lever i

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir også sjokkert av å lese disse bloggene/se disse programmene. Jeg er ikke mor selv og vet dermed ikke så mye om utgifter i forbindelse med barn, men jeg hadde jo sett for meg at det var langt verre enn det fremstår på disse bloggene/seriene. Særlig når jeg ser på bekjente av meg som har fått barn (er 20), hvor begge foreldrene må jobbe ræva av seg for å få ting til å gå rundt. Går de på NAV, disse 18-åringene? Eller får de jævlig masse penger hjemmefra?

Skrevet

Som ein anonym brukar over her påpeiker lev nok desse jentene over evne. Viss dei har råd til høg husleie, dyre klær og ting madan ein mottar trygd, tyder det på at dei ikkje har kontroll på økonomien. Det er skremmande mange som lev slik, og viss folk har sett på "Luksusfellen" og lignande program, er det slett ikkje berre unge mødre som driv med slikt.

• Liker 5
Skrevet

Jeg takler ikke å se slike program selv, så jeg har ikke sett det du beskriver. Kan bare si at det der er milelangt unna den virkeligheten jeg levde i som ung mor. Lurer virkelig på hvordan de klarer noe slikt...!

Då må ein vel ha ein blogg som blir lest av mange, slik at ein kan få store sponsorar (som ein må reklamere for)?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ei jeg vet om har da rundt 10 000 i stipend i mnd, mens hu er i perm, overgangsstønad hver måned, og bidrag på rundt 5000 fra faren pr mnd. + kontantstøtte og barnetrygda på en tusin. bare med stipendet og OS burde det vel bli på over 20 000 pr mnd?

Skrevet

Der i overvekt i Østfold, disse unge alenemødrene uten utdannelse og fast jobb. De er hjemme med barna, og ser mye på Glamour og Ricky Lake om formiddagene.

De får diverse stønader og bidrag fra faren.

Kva er det med anonyme brukarar og Østfold? Noko i mot det fylket, tydelegvis?

• Liker 5
Skrevet

Jeg kjenner til et par alenemødre, og de innrømmer selv at de får godt med penger. Noe ifra barnefaren, men det meste ifra staten.

Overgangsstønaden faller vel bort etter 3 år, men likevel. Ei av disse studerte mens hun gikk hjemme med babyen, hun kjøpte både leilighet og en splitter ny bil...

• Liker 3
Skrevet

Ei jeg vet om har da rundt 10 000 i stipend i mnd, mens hu er i perm, overgangsstønad hver måned, og bidrag på rundt 5000 fra faren pr mnd. + kontantstøtte og barnetrygda på en tusin. bare med stipendet og OS burde det vel bli på over 20 000 pr mnd?

Eg veit ingenting om stipend, men overangsstønad er på ca 12 000 pr mnd (må skattas av). Kontantstøtte er 3303 kr.

Men eg tvilar sterkt på at ho får 5000 kr i bidrag frå barnefar! :overrasket: Det vanlege er vel 500-2000 kr, avhengig av ungens alder og kor mykje samver far har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til et par alenemødre, og de innrømmer selv at de får godt med penger. Noe ifra barnefaren, men det meste ifra staten.

Overgangsstønaden faller vel bort etter 3 år, men likevel. Ei av disse studerte mens hun gikk hjemme med babyen, hun kjøpte både leilighet og en splitter ny bil...

Ok, så det er under studietid samt bedre midler fra staten, OvregangStønad, stipend, og slikt. Men hva etter 3 år og fullført studietid? OS varer ikke for alltid, det gjør ikke stipend og utdannelse heller. Hva skjer med dyr levestandard når de skal ut i jobb og ikke finner med en gang? Ser for meg at etter 3-5 år er livet gjerne litt kjørt og de ender opp fattige. Hadde de pengesterke alenemødrene vært litt glupe hadde de spart til senere tider også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eg veit ingenting om stipend, men overangsstønad er på ca 12 000 pr mnd (må skattas av). Kontantstøtte er 3303 kr.

Men eg tvilar sterkt på at ho får 5000 kr i bidrag frå barnefar! :overrasket: Det vanlege er vel 500-2000 kr, avhengig av ungens alder og kor mykje samver far har.

Hun får 5000, far er resurssterk og vil bidra mest mulig, det er privat avtale utenom NAV sine beregninger. Gjett om vi andre får høre det ofte. :)

Skrevet

Ok, så det er under studietid samt bedre midler fra staten, OvregangStønad, stipend, og slikt. Men hva etter 3 år og fullført studietid? OS varer ikke for alltid, det gjør ikke stipend og utdannelse heller. Hva skjer med dyr levestandard når de skal ut i jobb og ikke finner med en gang? Ser for meg at etter 3-5 år er livet gjerne litt kjørt og de ender opp fattige. Hadde de pengesterke alenemødrene vært litt glupe hadde de spart til senere tider også.

Ein får OS i 3 år. Viss dei "lev fett" på det (noko eg ikkje skjønner korleis er mogleg) så får dei seg nok ein smell når støtta er over, ja.

Skrevet

Hun får 5000, far er resurssterk og vil bidra mest mulig, det er privat avtale utenom NAV sine beregninger. Gjett om vi andre får høre det ofte. :)

OK - alle har sjølvsagt anledning til å lage ein privat avtale (sjølv om slike som regel heller går i favør fedre som ikkje gidd å betale noko særleg ;) ).

AnonymBruker
Skrevet

OK - alle har sjølvsagt anledning til å lage ein privat avtale (sjølv om slike som regel heller går i favør fedre som ikkje gidd å betale noko særleg ;) ).

Det er sant. Men poenget mitt var altså at hun får ca 10 500 i stipend, for det permitterte året fra studiene, 12 000 i overgangsstønad, 3300 ca i kontantstøtte, 5000 fra far, 1000 kr i den barnetrygda fra staten.. Det er godt over 30 000 i mnd da,hun setter livsstil etter det, men tror ikke hun planlegger at dette ikke kommer til å vare, og tenker på senere tider.

AnonymBruker
Skrevet

Det er lønnsomt å jobbe framfor å motta trygd.

Det kommer an på hvilken jobb du har og hvor mye du jobber.

• Liker 3
Skrevet

Kva er det med anonyme brukarar og Østfold? Noko i mot det fylket, tydelegvis?

Det er ikke verre enn at om du sjekker SSB, og ser på statistikk for mangel på utdannelse, enslig forsørgere, arbeidsledighet og industri/arbeidersamfunn, vil du raskt se tegningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...