AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #1 Skrevet 4. mars 2011 Jeg er privatist og tar to fag. Jeg skal ha eksamen nå i mai og juni, og kjenner at jeg nå begynner å få dårlig tid til å gjøre oppgavene skikkelig. Jeg har ekstremt mye å lese, men jeg føler ikke at tiden strekker til. Jeg er nå i gang med et prosjektarbeid i det ene faget som er norsk, og skal lese tre romaner og to noveller. Skal også lage en særoppgave om forfatteren, bøkene og skrive stikkord til muntlig eksamen. I tillegg til dette, prøver jeg å være sosial, dyrke mine musikkinteresser, få med meg et par tv-serier og dyrke forfatterinteressen min. Hvordan skal jeg få tid til alt dette? Jeg har bare lyst til å gi opp alt, for det er så utrolig vanskelig å klare og holde styr på alt. Føler meg så ekstremt stressa hele tiden og at jeg ikke klarer å slappe ordentlig av. Noen som råd til meg?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #2 Skrevet 4. mars 2011 Få oversikt over alt du skal gjøre og sett opp en tidsplan (med litt slingrinsmonn, siden planer er til før å brytes). 3
Jinta Skrevet 4. mars 2011 #3 Skrevet 4. mars 2011 Gjør litt hver dag, hvis du greier det skal dette gå fint. Jevnt og trutt. Har vært der selv og vet hvor stressende det kan føles nå man leser alene uten lærer.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #4 Skrevet 4. mars 2011 Jeg har laget planer flere ganger, men jeg har ikke klart å holde de Prøver å ta meg selv i nakken og tenke på fremtiden, men det er overhodet ikke lett. Da jeg startet med studiene, tenkte jeg at jeg skulle klare å bli ferdig med begge fagene til 1.april. Jeg har nok tatt meg vann over hodet, så nå er den planen lagt på is.
Glitnir Skrevet 4. mars 2011 #5 Skrevet 4. mars 2011 Du snakker om to fag fra videregående skole? Det er da virkelig ikke så himla mye... 5
Gjest Bjørn82 Skrevet 4. mars 2011 #6 Skrevet 4. mars 2011 To fag? Det er snakk om to fag hær... Hva i alle dager er det som gjør at du ikke har mer enn god nok tid til dem? jobber du 100% og er forelder også da eller?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #7 Skrevet 4. mars 2011 To fag? Det er snakk om to fag hær... Hva i alle dager er det som gjør at du ikke har mer enn god nok tid til dem? jobber du 100% og er forelder også da eller? Jeg tar engelsken og all norsken fra videregående. Jeg jobber et par dager i uken i tillegg til at jeg er mye inn og ut av sykehus. Det er det som gjør at jeg føler at tiden ikke strekker til, i tillegg til alt det andre jeg skrev om i det første innlegget.
Gjest Normalfordeling Skrevet 4. mars 2011 #8 Skrevet 4. mars 2011 Du, det er kun to fag da. Det er ikke fullt ut et skoleår en gang. Innse først som sist at du kan ikke få både i pose og sekk. Du må rett og slett bare redusere det sosiale, egne interesser samt unyttig tv-serier. Du må prioritere som alle andre. Dersom du allerede nå har problemer så vil du overhode ikke takle et studie på normal tid.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #9 Skrevet 4. mars 2011 Jeg tar engelsken og all norsken fra videregående. Jeg jobber et par dager i uken i tillegg til at jeg er mye inn og ut av sykehus. Det er det som gjør at jeg føler at tiden ikke strekker til, i tillegg til alt det andre jeg skrev om i det første innlegget. Jeg tok høyskole i tillegg til full jobb og barn.. Hvordan i all verden kan du si at du ikke har tid til to fag fra videregående skole? Det er ikke for å være frekk, men jeg ble overrasket. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #10 Skrevet 4. mars 2011 Jeg tok høyskole i tillegg til full jobb og barn.. Hvordan i all verden kan du si at du ikke har tid til to fag fra videregående skole? Det er ikke for å være frekk, men jeg ble overrasket. Nå skal det sies at jeg er under 20 år da så ... Da jeg startet med fagene, tenkte jeg at det ikke skulle bli noe problem i det hele tatt fordi at jeg hadde all verdens med tid og at jeg skulle klare det lenge før eksamen. Så fikk jeg meg plutselig en jobb også ble jeg syk. Dette var uansett ikke det jeg ville ha råd om! Det jeg i det hele tatt spørte etter var råd til hvordan jeg kan få tid til alt på en måte som vil fungere greit og gjerne høre fra andre i samme situasjon.
The Kitten Skrevet 4. mars 2011 #11 Skrevet 4. mars 2011 Nå skal det sies at jeg er under 20 år da så ... Da jeg startet med fagene, tenkte jeg at det ikke skulle bli noe problem i det hele tatt fordi at jeg hadde all verdens med tid og at jeg skulle klare det lenge før eksamen. Så fikk jeg meg plutselig en jobb også ble jeg syk. Dette var uansett ikke det jeg ville ha råd om! Det jeg i det hele tatt spørte etter var råd til hvordan jeg kan få tid til alt på en måte som vil fungere greit og gjerne høre fra andre i samme situasjon. Du har fått råd. Skaff deg oversikt og lag en plan. Lær deg litt om prioritering. 3
Jinta Skrevet 4. mars 2011 #12 Skrevet 4. mars 2011 Nå skal det sies at jeg er under 20 år da så ... Da jeg startet med fagene, tenkte jeg at det ikke skulle bli noe problem i det hele tatt fordi at jeg hadde all verdens med tid og at jeg skulle klare det lenge før eksamen. Så fikk jeg meg plutselig en jobb også ble jeg syk. Dette var uansett ikke det jeg ville ha råd om! Det jeg i det hele tatt spørte etter var råd til hvordan jeg kan få tid til alt på en måte som vil fungere greit og gjerne høre fra andre i samme situasjon. Det er mye å lese, og du må gjøre litt nesten hver dag, gjør du det så er det ikke noe problem.
Tears.of.the.Sun Skrevet 4. mars 2011 #13 Skrevet 4. mars 2011 Med mindre du har en jobb ved siden av, så syns jeg at TO fag er ufattelig lite. På vgs har man som regel 10 fag, rundt det, litt etter hvordan programfag man har osv. Hvis du ikke har jobb, og sliter med å gjennomføre to fag som privatist bør du vurdere hva hverdagen din egentlig går med til. Det viktigste er faktisk å gjøre noe HVER dag. Og å ha konkrete planer over hvordan å gjennomføre det. Forskjellen mellom privatistordningen og det å fysisk gå på skolen, er jo at du som privatist ikke har noen som prikker deg på skuldra og forteller deg hva du skal gjøre. Det krever at du stiller deg selvstendig til det du skal ha gjort, og at du faktisk har nok selvdisiplin til å kunne disponere tiden din til å få gjort det du skal gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #14 Skrevet 4. mars 2011 Lag lister og følg dem (del opp pensum i bolker). Gjør skolearbeid før du gjør sosiale ting og hobbyer, så får du bedre samvittighet når du er ferdig for dagen, og føler deg mindre stressa. Senk kravene til å rekke alt. I perioder må man bare nedprioritere noe. Samtidig har man ofte mer arbeidskapasitet enn man tror (med forbehold om at helsa di er veldig dårlig) - 6-8 timers lesing hver dag går faktisk an, og antagelig vil du klare deg med mindre enn det også.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #15 Skrevet 4. mars 2011 Som student vet jeg at det periodevis er slik at man leser 10-12 timer i døgnet. Ikke hele tiden, men noen ganger. Det går greit en stund, og den uka man holder på slik, får man gjort helt syke mengder arbeid! Selvsagt går det på bekostning av sosiale ting. Og TV serier. Men det er en prioriteringssak. Jeg kan forresten ikke huske at særemne tok så lang tid? De to romanane du skal lese får du lest i helgen, iallfall den ene, og da er du på god vei. Selve skrivingen av særemnet går ganske kjapt og greit om du har litt struktur på det. Som alle sier, lag lister! Med forbehold om at helsen din tilsier mye hvile. Da kan du snakke med legen om sykmelding eller lignende?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #16 Skrevet 4. mars 2011 Takk for alle tips! Jeg ser nok det at jeg må bli enda strengere mot meg selv enn det jeg har vært frem til nå. Jeg får sette meg ned og lage en ordentlig plan! Kanskje jeg skal gjøre det sånn at jeg skal gi meg en belønning når jeg har nådd målet? Men når det gjelder det å lage en plan, bør man da planlegge uke for uke eller burde jeg sette en dato der alt skal være ferdig og planlegge frem til denne datoen?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2011 #17 Skrevet 5. mars 2011 Takk for alle tips! Jeg ser nok det at jeg må bli enda strengere mot meg selv enn det jeg har vært frem til nå. Jeg får sette meg ned og lage en ordentlig plan! Kanskje jeg skal gjøre det sånn at jeg skal gi meg en belønning når jeg har nådd målet? Men når det gjelder det å lage en plan, bør man da planlegge uke for uke eller burde jeg sette en dato der alt skal være ferdig og planlegge frem til denne datoen? Ja du har jo forsåvidt fått utdelt en læreplan, hvis ikke så kan du få en læreplan for de fagene du har. Samtidig som du kan sette opp din egen fremdriftsplan på hvordan du vil komme i havn med læreplan. Hvis du har lite ork, så vil jeg anbefale at du reiser til skolen å gjør oppgavene dine der. Selv om du er privatist, så er det ikke umulig at det er noen der som er villige til å hjelpe deg litt. 1
Green Lady Skrevet 5. mars 2011 #18 Skrevet 5. mars 2011 Velkommen til de voksnes verden.. Er jeg heldig unner jeg meg en simpsons-episode i uken. Det er det jeg rekker av tv. Nå går jeg riktignok master, samtidig som jeg jobber og har hest (dvs, i timer, så blir det ca to fulltidsjobber og en deltidsjobb), og har fem eksamener i semesteret. Jo fortere du lærer deg om prioriteringer, jo lettere blir det for deg senere i livet. Jeg har som mål å ha lest igjennom alt til neste forelesning.Så jeg tar en uke om gangen. Nå er det i tillegg ekstra mye innleveringer og midtermer, noe som fører til at jeg må sitte til nærmere 00-01 om natten for å bli ferdig med å lese. Med andre ord, null sympati fra meg for at du ikke klarer å bli ferdig med to vgs-fag frem til mai/juni. 1
Tabris Skrevet 5. mars 2011 #19 Skrevet 5. mars 2011 Du må prioritere og redusere det sosiale. Hvis du forsøker å presse inn alt på en gang så ender du bare opp med å bli stresset og utslitt.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2011 #20 Skrevet 5. mars 2011 Tips: - Prioriter skolearbeid forran TVserier. - Lag lister der du har oversiket over hva som er gjort og ikke gjort - Prioriter skolearbeid forran fritidsinteresser. De fleste studenter jobber litt ved siden av studiene, og da har man større arbeidsmengde og større pensum enn to fag fra vgs... Om du har en forfatterinteresse, så går det vel fort for deg å lese gjennom de romanene og novellene du skal lese? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå